Mest læste
Counter Strike Legacy annonceret!
Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur
EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer
Afterlove EP er en fortælling om teenageren og musikeren Rama, der mister sin elskede Cinta til døden. Først et år senere er han klar til at leve igen. Rama har en måned til at få styr på alt – livet, vennerne og bandet – men han sidder stadig fast i fortiden, samtidig med at han kæmper med sit mentale helbred – og han kan høre Cinta i sit hoved.
Din opgave er at styre Rama gennem hans personlige rejse i dette spil, der primært er en visuel roman, delvist en gå-simulator og en smule rytmespil.
Gameplay
Der er stort set intet gameplay i Afterlove EP. Man går fra A til B og hele vejen videre til Z – frem og tilbage. Af og til er der lidt rytmespil på guitaren, men størstedelen af tiden går med at læse. Så er du advaret.

Historien
Nu hvor gameplayet er af vejen, kan vi snakke om det, der driver hele spillet; nemlig historien. Jeg ville ønske, at når jeg siger “driver hele spillet”, at det var positivt ment – men nej! Det eneste, spillet egentlig har at byde på, er dialog, og både den og historien er ufatteligt dårligt skrevet.
Spillet handler om at komme videre efter et tab, hvilket er et spændende emne i sig selv. Det er tydeligt, at der har været en klar vision bag spillet, men hold da op, hvor er det ringe eksekveret.
Historiens forløb er utroligt klichéfyldt og emo-ish – hvilket ikke nødvendigvis er dårligt, så længe man formår at skrive gode karakterer. Det gør spillet bare ikke. Der er ingen – som i INGEN – fremgang. Det sted, vi starter, er cirka det samme sted, vi ender. Rama bruger hele spillet på at have ondt af sig selv, skændes med sine venner, være ufatteligt akavet over for nye mennesker og generelt ikke du til noget.

Derudover kan man regne slutningen ud i det øjeblik, man starter spillet. Man håber måske, at den i det mindste er tilfredsstillende, eftersom man skal kæmpe sig igennem et så langtrukkent spil. Men nej – slutningen er som i en hvilken som helst generisk film fra 00’erne.
Dialogen – forudsigelig og flad
Dialogen driver hele historien – og den er kort sagt elendig. Først og fremmest fører samtalerne ingen vegne. Hele den måned, Rama render rundt, lærer man intet nyt om noget eller nogen, fordi alt relevant allerede er sagt inden for den første uge.
Alle karakterer har de samme samtaler igen og igen. Den eneste forskel er et lidt ændret ordvalg. Sådan fortsætter det gennem hele spillet og med alle karakterer.
Dialogen er også ekstremt on the nose. Der er ingen dybde – det er bare “Jeg er sur, fordi…”. Karaktererne hører heller ikke efter, hvad den anden siger, eller også misforstår de hinanden konstant. De mest gentagne sætninger er: “Hvad siger du?”, “Det var en joke”, og “Akavet.”
Faktisk siger de så ofte “Det var en joke. Kan du ikke tage en joke?” at jeg sværger, det sker mindst to gange i hver samtale!
Når Rama taler med folk, føles det ekstremt akavet. Han snakker, som om han er hovedpersonen i en film – hvilket spillet endda selv påpeger. Han har for meget medlidenhed med sig selv, og der er ingen kemi mellem nogen af karaktererne. De relationer, spillet forsøger at opbygge, føles kunstigt og påtvunget.
Deres samtaler foregår enten sådan at de er pisseligeglade og skændes uden lige, eller også er de så påpasselige, med ikke at træde hinanden over tæerne. Eller også vil de hele tiden belære hinanden, hvilket der intet grundlag er for. Desuden er det også megaligegyldigt, fordi Rama tager ikke ved lære af det alligevel.
En endeløs loop af ligegyldige skænderier
Alle samtaler følger den samme struktur:
- Akavet hej
- Snakker og griner
- En tager noget personligt
- Den anden siger: “Det var en joke. Kan du ikke tage en joke?”
- De skændes om, hvem der har det hårdest
- De bliver enige – eller dropper det
- Efter skænderiet nedgør de hinanden eller misforstår pointen igen
- Tilbage til at skændes…
Dette er seriøst næsten hver samtale… Og der er to af dem hver dag. I 30 dage…

Når Rama skriver med sine venner over telefonen, beder de ham ofte om at hænge ud. Men når han møder op, er de sådan: “Hvad laver du her?” eller “Er der noget, jeg kan gøre for dig, siden du er dukket op?” og Rama er sådan: “Jeg ved ikke engang, hvorfor jeg kom”, eller “Jeg skulle have ladet være – de gider nok ikke snakke med mig alligevel.”
Der kan jeg, så ikke lade være med, at tænke ”OMG! det var dissideret dem, der spurgte, om I skulle hænge ud, hvor I begge havde indviet i det, før du gik hele den lange vej!”
Derudover er karaktererne utroligt tungnemme. Hver gang Rama snakker med en ny ven, opdager han præcis den samme ting om dem igen og igen. For eksempel: “Wow, hun er meget passioneret omkring mode.” Og er jeg sådan: Ja! For det første er det hendes job – som du udmærket godt ved. For det andet har du sagt præcis det samme de sidste fem gange, du har hængt ud med hende!!
Kort sagt taler de som dårligt skrevne karakterer og ikke som rigtige mennesker. De overreagerer ekstremt og snakker konstant forbi hinanden, selvom alle samtaler i spillet er ligetil. Dialogerne er øjenrullende barnlige og uden fremgang. Det gør spillet ufatteligt kedeligt at komme igennem.
Spillet lider også voldsomt af “Tell, not show”. I stedet for at lade spilleren opdage karaktererne gennem deres handlinger, beskriver karaktererne hinanden, direkte overfor hinanden. Vi som spiller får ikke en fornemmelse af, hvem der er den sjove, hvem der er emoen, eller hvad deres passioner er, fordi det bliver vi bare fortalt.
Struktur – gentagelse på gentagelse
Spillet er bygget op, så Rama har to aktiviteter dagligt: enten hænge ud med nogen eller spille guitar. Når disse to valgfrie aktiviteter er fuldført, skal han hjem og sove. Så starter næste dag, og dette gentages i 30 dage.

Det er ekstremt repetitivt. To aktiviteter om dagen er for lidt, og 30 dage er alt for mange, bare at laller rundt.
Stilen – ufærdigt og uinspirerende
Udover historien er dårlig, er det visuelle, heller ikke imponerende. Stilen er 2D og anime-inspireret, men tegningerne ligner ufærdige førstehånds skitser. Stregerne er hurtige, grove og mangler gevaldig finpudsning – og der er masser af steder, hvor de ikke har gidet at fjerne skulderstregen, der går midt ind i håret, osv. Det føles råt – men ikke på den gode måde.

Konklusion
Afterlove EP føles som et ekstremt uprofessionelt spil – fra den absurd dårlige historie til de endnu værre dialoger og den uimponerende, ufærdige stil.
Der er ingen struktur, og man lallere bare rundt og snakker med forskellige karakterer, men ingen af dem har noget at byde på – de skændes størstedelen af tiden, eller står og stirrer akavet på hinanden. Det samme gælder for hovedpersonen, Rama. Han er så emo anlagt, akavet og selvmedlidende, at det bliver decideret øjenrullende.
Spillet prøver virkelig at være følelsesladet, men det falder fuldstændig fladt, fordi der ingen udvikling er – hverken i historien eller hos karaktererne. Det hele føles langtrukkent og klichéfyldt, og slutningen er lige så generisk som en hvilken som helst 00’er-film.
Afterlove EP føles alt for langt, selvom det kun varer syv timer. Det kunne sagtens have været to, fordi der simpelthen ikke sker noget. Alle 30 dage ligner hinanden på en prik, og ingen karakterer rykker sig.
Mit råd? Spar dig selv for frustrationerne.
Udvikler/Udgiver: Pikselnesia/Fellow Traveller
Genre: 2D, Grafisk novelle, Casual, Indie, Lidt rytmespil
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox Series X og Series S, Microsoft Windows, Xbox One og Steam

Om skribenten:

Emma Stella – Skribent & Anmelder
Emma går til dagligt i gymnasiet og elsker at skrive. Hun er vild med spil og film på grund af historierne, men især spil, fordi man er tvunget til at integrere med historien, der bliver fortalt. Mest er hun til singleplayer, historiedrevet og stealth spil, men er altid klar på at afprøve nye spil.
- EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer
- Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
- Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
- Persona 4 Remake på vej?!
- Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
- Sci-fi shooteren METAL EDEN får gratis demo til april
- HP går all-in på AI – og gaming-gear med vanvittig batteritid
- Split Fiction er på vej til Hollywood
- Bionic Bay-preview – Atmosfærisk platformer med substans
- Ny dramaserie på Disney+ dykker ned i livets sidste eventyr
- SteelSeries vil ændre måden, du tænker musemåtter på
- Ny charmerende trailer til Elio
- Novocaine-anmeldelse – Jack Quaid som klodset helt i en humoristisk action-blanding
- Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur
- Værsgo: Et fantastisk interview med manden bag Seebach-filmen
- Mickey 17 storflopper
- Rygte: Casting til The Last of Us Part 3 er i gang
- Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
- Croc: Legend of The Gobbos Remaster vender tilbage til april!
- Ubisoft klar til at sagsøge chikanører når Assassin’s Creed Shadows udkommer
- Kaos i Sonys Spider-Verse: Fiaskoer og forsinkelser hænger Sonys Spider-Man univers i et tyndt edderkoppespind, eller hvad?
- Darren Aronofsky sat i stilling til ny ‘Cujo’-film
- Sennheiser præsenterer HD 550 – Oplev nye lyddetaljer, du ikke troede fandtes
- Mad Max-serien direkte til bilkirkegården?
- Lohan & Curtis vender tilbage i traileren til Freakier Friday
- Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
- Arkaden Podcast Anmelder – Assassin’s Creed Shadows
- Razer tager kampen op mod AI-bots: Fair play med ny menneskeverificering
- Aztecs: The Last Sun annonceret!
- Respawn og Bit Reactor afslører nyt Star Wars-spil i april
- I have no Mouth and Must Scream konsol lancering
- Er Starfield på vej til PlayStation?
- Counter Strike Legacy annonceret!
- Dollhouse: Behind the Broken Mirror-preview – dukker og dystre hemmeligheder
- Holder rygterne? Oblivion Remake kommer i april?
- EA fjerner 6 spil fra Steam
- Arkaden Podcast Anmelder – Split Fiction
- Arkaden til Bodil-fest
- KRITIKERENS KLAGESANG: MÅ VI FÅ LOV TIL AT ANMELDE?
- Blandt de bedste i Danmark – Nicklas har spillet sig på eLandsholdet i EA Sports FC
- Wanderstop-anmeldelse – Terapeutisk, tankevækkende og tilforladeligt
- Rygter: Ny trailer til GTA VI i april
- Røvtur, bankekød og danske spiltitler
- David Cronenberg klar med ny vanvittig trailer!
- Ny Starship Troopers på vej
- Tid til at hoppe i gryden med Atelier Yumia – udkommer d. 21 marts
- Danske Escape the Boardgame har fået en udgivelsesdato
- Star Wars: Hunters lukker og slukker knap et år efter lancering
- Sony eksperimenterer med AI udgave af Aloy!
- Fanatisk tilhænger sender mail til anmeldere af Xenoblade Chronicles X!
- Konami fremviser første trailer til Silent Hill F
- Phantom Brave: Lost Hero-anmeldelse – Taktisk JRPG med sjæl og splid
- Utilfreds Ubisoft-aktionær opfordrer til protest foran hovedkvarter
- Rainbow Six Siege X introducerer Free-to-play
- Endnu et PS5 live service-spil laver en Concord – lukker få uger efter lancering
- Marvel Rivals-læk afslører udgivelsesdato for sæson 2
- Ny episode af Betacritic Podcast – Mickey 17, Fremmed – Det første opgør, Nickel Boys og Severance S2 E7-8
- Ny trailer om Gustave i Clair Obscur: Expedition 33
- Warhammer 40.000: Space Marine 3 annonceret
- Xbox og ASUS udvikler en håndholdt konsol med Xbox-features
- Første trailer til Disneys live-action Lilo & Stitch
- Kilder bekræfter: Oblivion-remake er lige om hjørnet
- Iskold overlevelse kræver varmt fællesskab: Permafrosts nye co-op trailer er her
- Vibrant Venture: Et dansk indie-projekt, der nægter at give op
- 40 år efter: ‘This Is Spinal Tap 2’ lander i biograferne til september
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Ikke mere The Last of Us!?
- Arkadens LAN-event rykkes til uge 33
- Historien om solospiludvikleren bag Godstone: en 8-årig djævelsk pagt med kreativ frihed
- BlizzCon vender tilbage i 2026
- Indiana Jones and The Great Circle: PS5 udgivelsesdato leaked?
- Atelier Ryza’s famøse frodige lår var et resultat af økonomisk nedgang i Japan?!
- Lin Tao bliver CFO for Sony Group
- FragPunk-anmeldelse – En FPS-romkugle uden krymmel
- Danske Forgotlings har fået en udgivelsesdato
- Tidligere Xbox chef: Microsoft ville droppe Xbox, hvis de kunne
- The Witcher 4 lover et nyt og agilt gameplay!
- Fyringsrunde hos PlayStation studie!
- Split Fiction slår rekord!
- To Filmfreaks på Eventyr – Februar, 2025
- Killing Floor 3 udskydes til senere i 2025
- Death Stranding 2 kommer til sommer!
- Drømmer du om en karriere i spilbranchen? Så er det nu, du skal søge!
- Den næste Xbox bliver mere PC end konsol
- God of War remake annoncering falder fra hinanden
- Arkaden Podcast Anmelder – Monster Hunter Wilds
- Ny Trailer Til The Last Of Us Sæson 2 Er Landet!
- Kingdom Come: Deliverance 2 har gjort Luke Dale til en streamingstjerne
- Arkaden interviewer ‘Far til fire’s Mie: “Jeg blev bestemt ikke rig på rollen”
- Split Fiction-anmeldelse – Et kooperativt mesterværk
- Over 80 timers indhold og skarpt gameplay afsløret til Shadows
- Hvad så nu, Bond?
- Dino Patti: Jeg vil aldrig slette min egen historie – !Opdateret!
- Efter årelang kamp mod Proshop: Nicklas får pengene tilbage
- Xbox opdatering kan nulstille din konsol
- PowerWash Simulator sender højtryksrenseren efter Wallace & Gromit
- Void Crew: Det har aldrig været billigere at tage på rumrejse med vennerne
- PlayStation annoncerer nyt Beta program for brugere
- GTA V slår vild Steam-rekord
- Marvel 1943: Rise of Hydra-skuespiller afslører udgivelsesvindue
- Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 Remaster annonceret med en udgivelsesdato
Mest læste
Counter Strike Legacy annonceret!
Assassins Creed Shadows-anmeldelse – Ubisoft leverer et mesterværk
Assassin’s Creed Shadows rundede én million spillere på bare ét døgn
Atomfall-anmeldelse – Den britiske vinkel på en atomkatastrofe
Snehvide-anmeldelse – Et dejligt (nyt) gensyn af Disneys vigtigste film
Xbox lækker ny “Steam”-funktion ved en fejl i blogindlæg
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Under Stjernerne På Himlen-anmeldelse – Historien om den ultimative optur og nedtur
EU vil beskytte gamere mod vildledende in-game-valutaer

