Anmeldelse

Age of Mythology Retold-anmeldelse – Et godt remake med små udfordringer

Af Anders Isaksen
28 august, 2024

En klassiker i nye klæder

Age of Mythology Retold er en fuldstændig ny version af den elskede klassiker fra 2002. For ti år siden blev spillet genudgivet som Extended Edition, som blev modtaget med stor begejstring og indeholdt flere nye tilføjelser, der fornyede den oprindelige oplevelse. Derfor er det naturligt at spørge, om en ny udgave som Retold overhovedet er nødvendig. Har udviklerne gjort nok for at berettige denne udgivelse, og leverer den en forbedret oplevelse sammenlignet med 2014-versionen?

Den gamle kampagne i nye klæder

Kampagnen i Age of Mythology Retold er stort set identisk med den oprindelige version, hvilket er både en styrke og en svaghed. Mens den nostalgiske charme fra originalen er bevaret, er der dog nogle ændringer, som skiller sig ud. En af de største forskelle i forhold til Extended Edition fra 2014 er fraværet af udvidelsespakken Tale of the Dragon, som introducerede en kinesisk kampagne. Selvom denne udvidelse generelt blev betragtet som en skuffelse, havde det været interessant, hvis udviklerne havde valgt at forbedre den og inkludere den i Retold. Dette ville især have været værdsat, da udvidelsen også bragte nye guder med sig, som nu ikke længere er tilgængelige.

Selve kampagnen er dog forblevet tro mod sin oprindelse. Den mytologiske fortælling er fyldt med 90’er-inspireret camp, hvor dialogerne har en tone, der minder om fantasyfilm fra 80’erne og 90’erne. Det hele er overdrevet og tager ikke sig selv alt for seriøst. For dem, der voksede op med dette spil, er der uden tvivl en nostalgisk værdi, men set uden nostalgiens briller er niveauet af dialogen ikke særligt imponerende.

En af de mere kontroversielle ændringer i Retold er de nye stemmeskuespillere, som er blevet indspillet til denne udgave. Hvor den originale version havde engelsksprogede stemmer med en neutral accent, er karaktererne i Retold blevet udstyret med tykke accenter, der passer til deres geografiske oprindelse. Samtidig har dialogen fået en mere alvorlig tone, hvilket skaber en markant kontrast til den lettere og mere legende stil fra det oprindelige spil. Denne diskrepans mellem stemmerne og dialogens tone var særligt tydelig hos karakteren Arkantos fra Atlantis, hvis stemme i den nye udgave fremstod malplaceret og forceret. Heldigvis har udviklerne lyttet til feedback fra betaspillerne, og flere af stemmerne, herunder Arkantos’, er blevet genindspillet. Resultatet er en langt bedre match mellem stemmens tone og karakterens personlighed. Men der er stadig uoverensstemmelser, som når Athena taler med Arkantos, hvilket efterlader en underlig disharmoni. Det er mit håb, at flere stemmer vil blive genindspillet i fremtiden, så de bedre passer til den originale tone i kampagnen.

Grafisk set er Age of Mythology Retold en fryd for øjet. Spillet har fået et imponerende kosmetisk løft, der virkelig skinner igennem, især i de storslåede kampe mellem de mytologiske væsner. Detaljeringsgraden i de mytologiske enheder er blevet øget markant, og omgivelserne, lige fra frodige enge til brusende bølger, ser fantastiske ud og giver spillet et moderne RTS-udtryk.

En bemærkelsesværdig ændring er de nye gudeportrætter, som erstatter de originale. Den første iteration af disse portrætter blev dog mødt med hård kritik, da de virkede som om de var blevet genereret af kunstig intelligens, med uheldige fejl som ekstra fingre og mærkelige greb om våben. Heldigvis har udviklerne justeret portrætterne i den endelige udgave, og de ser nu meget bedre ud. Men hvis du foretrækker de originale portrætter, er der en mulighed for at bruge dem – dog med nogle forbehold, som vi kommer tilbage til senere.

Foto: Xbox Game Studios / Anders Isaksen

Forbedringer der hæver spiloplevelsen

På overfladen kan Age of Mythology beskrives som en mytologisk variant af Age of Empires, hvor monstre og guddommelige kræfter spiller en central rolle. Groft sagt drejer det sig om at samle ressourcer, opbygge og opgradere din base, og til sidst skabe en hær for at besejre dine modstandere.

En af de små, men betydelige tilføjelser er en detaljeret oversigt over de forskellige guder, deres kræfter og de mindre guder, man kan vælge i løbet af spillet. Dette hjælper begyndere med at planlægge deres strategi og bedre forstå, hvordan de kan udnytte deres valgte guds evner. En anden vigtig ændring er, at gudernes kræfter nu kan bruges flere gange. I originalen kunne disse kræfter kun anvendes én gang, hvilket flyttede fokus til dine enheder. I Retold er disse kræfter blevet knyttet til “favor,” som optjenes gennem templerne, hvilket giver spillere mulighed for at bruge dem flere gange i løbet af et spil. Dette åbner op for nye taktiske muligheder og giver en frisk tilgang til spillet.

Derudover er der blevet introduceret automatiske køer, som gør det muligt at automatisere arbejdere og produktionen af soldaterenheder. Dette gør spillet mere overskueligt for nye spillere, der kan føle sig overvældet af de mange opgaver, der skal håndteres samtidig. Automatiseringen gør det muligt for spillere at fokusere mere på deres overordnede strategi i stedet for konstant at skulle skifte mellem forskellige opgaver. Hvis du foretrækker den mere traditionelle spiloplevelse uden automatisering, er det heldigvis muligt at slå disse køer fra, selv i onlinekampe.

Ud over kampagnen og online multiplayer er der også mulighed for at spille skirmish, hvor du kan vælge en bane og justere antallet af computerstyrede modstandere. Der er et bredt udvalg af baner at vælge imellem, og med de mange forskellige guder føles hver skirmish som en ny og spændende udfordring. Online-delen har også fungeret problemfrit, uden nævneværdige forbindelsesproblemer. En ny funktion gør det desuden muligt at se andre spillere i aktion, hvilket er en fantastisk mulighed for både nye og erfarne spillere til at lære nye strategier. Personligt har jeg nydt at sidde med en kop kaffe og se nogle af de bedste Age of Mythology-spillere konkurrere online.

Foto: Xbox Game Studios / Anders Isaksen

Små irritationer og en tåbelig økonomisk beslutning trækker ned

Selvom spiloplevelsen generelt er fremragende, er der stadig nogle små irritationsmomenter. En af de største udfordringer er enhedernes vejfindingssystem, som til tider kan være problematisk. Jeg oplevede flere gange, at mine arbejdere ikke kunne finde vej til det nærmeste depot, hvilket førte til unødvendig frustration. Dette er især et problem i rangerede spil, hvor det er afgørende, at enhederne reagerer hurtigt og præcist.

Lad os tale om den økonomiske side af Age of Mythology Retold. For at få adgang til de originale gudeportrætter, som mange fans elsker, skal du nemlig købe Premium-udgaven af spillet. Udover portrætterne får du også adgang til Freyr som en ny gudepakke, en uges tidlig adgang til spillet før den officielle udgivelsesdato, samt de første to udvidelsespakker, der vil blive udgivet senere. Selvom det er rart at få ekstra indhold med Premium-udgaven, er det frustrerende, at noget fra originalen nu er låst bag en betalingsmur. Det føles som en grov udnyttelse af fans nostalgi.

Foto: Xbox Game Studios / Anders Isaksen

Konklusion

Age of Mythology Retold er på mange måder et fremragende remake, der leverer en visuelt imponerende og taktisk forbedret spiloplevelse. Grafikken har fået en betydelig opgradering, og spillets nye tilføjelser gør det både mere tilgængeligt og strategisk interessant, især for nye spillere. Hvis du var fan af originalen, kan du trygt kaste dig ud i Retold, da det objektivt set er den bedste version af spillet, selv når man sammenligner med 2014’s Extended Edition. De automatiske køer og muligheden for gentagen brug af guddommelige evner giver en frisk dynamik til spillet.

Alligevel er der nogle områder, hvor Retold snubler. Den noget tynde historie, problemerne med enhedernes vejfinding og beslutningen om at låse de gamle portrætter bag en betalingsmur trækker oplevelsen en smule ned. Selvom det ikke ødelægger spillet, efterlader det en følelse af, at der stadig er plads til forbedringer.

Udvikler/Udgiver: World’s End, Forgotten Empires, Tantalus Media, CaptureAge, Virtuos Games / Xbox Game Studios

Genre: Realtime Strategi

Platform: PC, Xbox Series X og S

Anders Isaksen – Skribent & Anmelder


Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.





© Copyright - arkaden.dk