Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu
Airhead nærmer sig sit første jubilæum, og med Spilprisen lige om hjørnet – hvor det er nomineret til både bedste debut og bedste visuelle stil – er der ikke et bedre tidspunkt til at udforske, hvad Octato har skabt
Sidste år på min dejlige sommerferie havde jeg min Switch med, hvor jeg gennemspillede to af Playdeads titler: Limbo og Inside. To mageløse spil, som begge har efterladt et dybt indtryk i hjertet med deres vanvittigt smukke, atmosfæriske æstetik. To spil, der hverken fortæller noget gennem dialog eller tekst, men i stedet bruger en unik ambiance og visuel stil til at formidle historien.
Og netop denne form for fortælling er, hvad Octato prøver på med Airhead. Men i stedet for en 2D-sidescroller, hvor man blot bevæger sig fra den ene ende til den anden, præsenteres vi her for et metroidvania-spil. Jeg har næsten lyst til at kalde det 2,5D, da man ofte kan hoppe på andre overflader, hvilket drejer banen en smule og giver en følelse af dybde.
Præmissen er simpel: Du tager del i en rejse, hvor din lille krop forsøger at redde en luftfyldt, hovedlignende organisme fra en farlig lækage, der truer dens eksistens.

Hjælpemidler du HAR brug for
Man bliver først præsenteret for muligheden for at finjustere elementer, der kan skræddersy din oplevelse. Uanset om du ønsker en pejlende markør, der viser dig vejen diskret, eller om objekter, du kan skubbe eller trække, skal blinke diskret, giver spillet fleksible muligheder for at tilpasse sværhedsgraden. Det gør det lettere for folk som mig, der er relativt nye i genren, at finde en balance mellem passende udfordring og undgå frustration over at sidde fast.
Det ændrer dog ikke på, at Airhead til tider er en smule kryptisk og indeholder ekstremt vanskelige puzzles. Nogle af dem giver en dybt tilfredsstillende oplevelse, når de løses, mens andre kan være en anelse frustrerende, fordi løsningen simpelthen ikke er intuitiv.
Heldigvis har udviklerne inkluderet en hint-knap i visse tilfælde, som kan give en hjælpende hånd. Dog kan selv disse små hints og tekstbokse til tider virke kryptiske.
Ja ja, jeg må nok indrømme, at jeg er lidt for dum til det her spil…

Visuelt stærk
Når man har et spil, der hverken indeholder dialog eller tekst (udover hints), er det vigtigt at efterlade et æstetisk stærkt indtryk og levere varierende områder. Det er præcis, hvad Octato gør med Airhead. Spillet er visuelt smukt og skaber en fin variation på tværs af de områder, man bevæger sig igennem. Udviklerne har desuden gjort en dyd ud af at skabe landskaber i et større spektrum. Baggrundene bag alle lokationer føles store og imponerende, og det er tydeligt, at der er brugt tid og omtanke på dem.
Selvom kortet stadig er 2D, føles det ikke sådan. Flere steder, hvor jeg stod, zoomede kameraet ud og viste et større billede af området, og det var simpelthen så smukt.
De leger også med at få konstruktioner og genstande til at fremstå både i forgrunden og baggrunden, hvilket giver dybde – men det leder også til kritik. Til tider dækker disse elementer små indgange, som jeg flere gange overså.
Det er lidt ærgerligt, at nogle områder er så propfyldte med detaljer, at det mindsker overblikket over, hvilke veje man kan tage. Det er tydeligt, at grotter, platforme, sten og bakker er designet til at virke mørke og dunkle, hvor baggrunden skaber farve og kontrast, men det fører også til, at flere lianer smelter sammen med væggene, hvilket og gjorde mig en smule forvirret.

Puzzle og mekanikker
De få metroidvanias, jeg har spillet, har kombineret både kamp og puzzle, men i Airhead er det puzzle-elementet, der virkelig er i fokus, uden nogen form for kamp eller trusler. I stedet føles hvert eneste område som et stort puzzle. Ligesom i andre metroidvania-spil låser man op for flere opgraderinger, efterhånden som man skrider frem.
Der er også tre forskellige typer lufttanke: én almindelig, én der får dig til at svæve, og én der gør dig tung. Alt dette balanceres rigtig godt, og som i mange andre metroidvania-spil, er de evner, du får, ret velkendte.
Hvad Airhead mangler i kamp, opvejes af intensiteten. Forestil dig, at fjenden er det hoved, du bærer rundt på. Når du er i bevægelse, mister hovedet langsomt luft, og hvis det bliver tomt, må du starte forfra. På tværs af hele kortet er der adskillige lufttanke, der kan fylde hovedet op igen.
Denne dynamik skaber en konstant intensitet, da du hele tiden skal regne ud, hvor langt du kan nå, før du mister luft. Heldigvis er spillet generøst med antallet af lufttanke placeret rundt omkring. Og hver gang du suger luft ind ved en lufttank, gælder det som et checkpoint.

Konklusion
Airhead er uden tvivl et fantastisk spil, der bytter kamp ud med endnu mere puzzle – noget, der ikke gør mig det mindste. Med en fortælling så stærk, at den er tæt på at nå samme niveau som Limbo og Inside, og som fortælles gennem det visuelle, er det virkelig imponerende. Desværre bliver alle de detaljer og den grundige dybde også Octatos største fjende.
Det mindsker overblikket over de små indgange og får mig til at blive forvirret lidt for ofte. Men hele luftmekanikken gør i sidste ende det hele værd, da den er så godt skruet sammen og udvider et allerede stort repertoire af gameplay, som for det meste er tilfredsstillende.
Udvikler/Udgiver: Octato / HandyGames
Genre: 2D metroidvania, puzzle
Platform: PS5 (anmeldt på), PS4 PC via Steam, Xbox Series, Xbox One, Switch

Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
- Vender James Gunn os ryggen med den nye Superman?
- Arkaden Podcast Anmelder – Path of Exile 2
- Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
- Xbox’ strategi: Transparens, cloud-vækst og fremtidens spil
- Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
- PlayStations evige nemesis er live service spil
- Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
- Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
- Ny episode af Betacritic Podcast – Lost Highway med Anders Bøtter, Companion, Severance Sæson 2, Episode 4-5
- Ys X Nordics-anmeldelse – Den klassiske J-rpg serie tilbage på rette spor!
- Spilprisen 2025: Her er vinderne!
- PlayStation 5 slår sin egen salgsrekord
- Overwatch 2 får dansk helt!
- Apex Legends modtager ny opdatering efter Season 24 lancering
- Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
- Spellrogue-anmeldelse – Et tryllebindende terningekast for roguelike-fans
- Cold VR-anmeldelse – En halvlunken VR-oplevelse
- Her er alt, du skal vide om Red Hulk
- “Voldspsykopat” tippes til at spille Dumbledore i Harry Potter-tv-serie
- Ubisofts fremtid: Flere open-world og live-service spil
- Borderlands 4 har fået en udgivelsesdato!
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- John & Maria, udviklerne bag Security: The Horrible Nights
- Afterlove EP-anmeldelse – En fortælling uden fremgang
- METAL EDEN-preview – sci-fi shooter med en kerne af stål
- Ung spiludvikler nomineret til Tomorrow’s Awesome Games
- Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Anahid Attaran, Game Designer hos Funday Games
- Arkaden får ny chefredaktør
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Dansk Kæmpesucces!
- Bobby Kotick er ude med riven – “Han er den dårligste CEO inden for videospil”
- Elden Ring: Nightreign-preview – Lasse Vestergaard har prøvet FromSoftwares næste spil
- Flere Resident Evil remakes på vej?
- Senua’s Saga: Hellblade 2 på vej til PlayStation 5?
- Captain America: Brave New World-anmeldelse – Lever ikke helt op til den tidligere kaptajns eftermæle
- Unity lukker ét af deres udviklingsteam i ny fyringsrunde
- ReSetna-anmeldelse – Metroidvania i ubalance
- Calcium Chaos: Derailed-anmeldelse – En underholdende roguelite som taber pusten
- Q&A med Far Seas Studio – Byder snart på et sødt egern-eventyr
- GTA VI vil hjælpe konsolsalget i 2025
- Fortnite Ballistic-anmeldelse – CS:GO på børnehave niveau
- South of Midnight-preview – Det bliver ikke et mesterværk, men…
- PlayStation State of Play i morgen!
- Trackingsoftware forbudt i The Bazaar!
- Steam slår ned på reklamebaserede spil!
- Fra Nude Raider til Ghandi med atomvåben – Spilmyter længe leve
- Jeg glæder mig VILDT til ‘The Fantastic Four: First Steps’, eller…
- Se den fantastiske og mest “dysfunktionelle” Marvel-trailer her
- Årets største danske Mads Mikkelsen-blockbuster får premieredato
- Hils på Spilprisen 2025’s nominerede- Regö, Producer hos FlatPonies, skaberne af Rebots
- Sympati fra Capcom efter stort nedbrud hos PlayStation
- Sony slagter Bloodborne-projekter på PC
- Skaberen af The Binding of Isaac lover nyt spil!
- Dødskægs Forbandelse-anmeldelse – Aarrgghh! Sikke en Smart Book
- Se seneste trailer for årets bedst kørende IMAX-oplevelse
- Glorious GMMK 3 Pro HE 75%-anmeldelse – Et fænomenalt og personligt tastatur
- Arkaden Podcast Anmelder – Donkey Kong Country Returns HD
- Drew Barrymore hylder sin særlige kemi med Adam Sandler
- Robert Eggers: “Jeg elsker virkelig ‘Pigen med nålen’”
- Tails of Iron 2: Whiskers of Winter-anmeldelse – Rottesouls vender tilbage
- Resistance 4 kommer ikke til at se dagens lys… endnu?
- Tom Cruise besvimer under stunt i 10.000 fods højde, grundet iltmangel
- Kan vi så få lidt status på den næste Alien-film?
- PlayStation er oppe og køre igen!
- Helldivers 2 efter et år – stadig en success?
- Kæmpe nedbrud hos PlayStation
- Rygte: Rainbow Six Siege efterfølger er på vej?
- Joycons som mus bliver en realitet!
- Football Manager 25 annulleret
- Harrison Ford går i flæsket på AI – ægte talent slår teknologi
- Deadpool-skaber dropper Marvel: “Kevin Feige behandler ikke tegneserieskabere godt.”
- Flere spil fra Xbox lander på PlayStation i foråret
- Capcom trækker stikket for Resident Evil Re: Verse
- Ny trailer og dato for Snake Eater udgivet tidligt
- Nu advarer Steam mod forladte early access-spil
- Dansk skuespiller er med i kæmpe spilsucces! – Interview med Mads Hjulmand fra Kingdome Come: Deliverance 2
- Hils på Spilprisen 2025’s JURY- Dagbjört Jónsdóttir, passioneret spiludvikler hos MoviestarPlanet
- Ninja Gaiden 2 Black-anmeldelse – Blodig elegance i kaotisk forfald
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Xbox er verdens største spiludgiver!?
- Knald eller fald for Battlefields fremtid
- The Last Of Us sæson 2 vil ikke følge spillets kronologi
- EA opkøber teknologivirksomhed
- Kingdom Come: Deliverance II har allerede solgt 1 million eksemplarer
- Spilprisen 2025: Afstemningen til Denmark’s Favorite Game er i gang – stem på din favorit!
- Marvel afviser AI-rygter om ny Fantastic Four: First Steps-plakat
- Jurassic Jaws: Jurassic World Rebirth-traileren leverer endelig!
- Star Wars Episode I: Jedi Power Battles: Remastered-anmeldelse – En tidskapsel tilbage til barndommen i flotte jedi-klæder
- Moons of Darsalon-anmeldelse – En pixelperfekt redningsmission, der ender i et månekrater
- To Filmfreaks på Eventyr – Januar, 2025
- Tidligere PlayStation chef tror ikke PS6 vil droppe diskdrev
- Switch indhenter snart PlayStation 2!
- Den første trailer til The Fantastic Four: First Steps, er landet!
- Sæt ikke næsen op for den nye ‘Final Destination Bloodlines’-trailer!
- Sleeping Dogs filmen…kommer alligevel!
- De første to spil i The Sims-serien gør comeback!
- Københavns glemte biografer: En Saga blot, fra Marguerite Viby til Metallica
- Arkaden Podcast Anmelder – Kingdom Come: Deliverance II
- Kingdom Come: Deliverance 2-anmeldelse – En kompromisløs rejse gennem Bøhmens kaos
- Arkaden til Robert-overrækkelsen: En prisregn til forglemmeligt filmår
- Sid Meier’s Civilization VII-anmeldelse – Et historisk opgør med genren!
- Big Helmet Heroes-Anmeldelse – Store hjelme betyder ikke større fornøjelse
Mest læste
Spilprisen 2025: Her er vinderne!
Ninja Turtles indtager snart Call of Duty
Razer Monitor Stand Chroma-anmeldelse – en smart løsning eller bare lir?
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Turbo Overkill-anmeldelse – En boomer-shooter med smæk på!
Avowed-anmeldelse – En flot, men ujævn rejse gennem Eora
Udviklerne bag Blood of Dawnwalker vil fokusere på kvalitet!
Football Manager 25 annulleret
Xbox åbner dørene: Spillene i fokus – ikke platformene
De 31 bedste gyserfilm tilgængelige på streaming lige nu

