Ad Banner

Nyheder

Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog

Foto: Remedy

Af Johs Bach
10 januar, 2025

Kyle Rowley lægger ikke skjult på, at han er en stor fan af Naughty Dog, men det kommer ikke til at gå udover Remedys særegenhed som spiludviklere.

I et interview på podcastet THE VOICE udtaler Kyle Rowley, instruktøren bag det kritikerroste Alan Wake II, at han før sit instruktørvirke på bemeldte horror-sequel gerne så, at Remedy en skønne dag blev til den europæiske udgave af Naughty Dog.

Rowley udtaler, at denne vision i særdeleshed prægede Quantum Break (QB). Det tidsmanipulerende skydespil fra 2016 blev nemlig udformet med mere end blot et stjålent blik til deres amerikanske kollegaer. Faktisk lod Rowley sig inspirere så meget af Uncharted– og The Last of Us-skaberne, at han til sin ledende animationsdesigner ekspliciterede:

 ‘I think we should be aiming to be like a European version of Naughty Dog. That would be cool, if we could get that same, like, feel.'”

Naughty Dog-kvaliteten var med andre ord en af de kreative ledestjerner for Rowley og Remedy-holdet under udviklingen af QB. Han uddybede sidenhen i et opslag på X, at denne særlige og for dem aspirationsværdige Naughty Dog-kvalitet knytter sig til deres måde at forene gameplay og narrativ på:

We wanted the player character to seamlessly move in and out of narrative animations from gameplay, [The Last of Us] was a strong reference here.”

Med denne nuance på plads skal vi derfor ikke tage Rowleys kommentar som et udtryk for, at Remedy vil skrue ned for alt dét, der for mange fans gør dem så (vid)underlige. Han vil blot ved Naughty Dogs inspirerende mellemkomst blive klogere på, hvordan Remedy kan overkomme udfordringen at fortælle historier, uden at det bliver på bekostning af gameplayet.

Inspiration til at løse en fælles udfordring, ikke copypaste

Dét, der udmærker Remedy som spiludviklere, er evnen til at skabe uventede storytelling-synergier mellem forskellige medier og forskellige genrer. Igennem tiden har denne dristige dans med kategorier blandt andet beriget os med en musical-afbrydelse lige midt i en mareridtsspiral (Alan Wake II), en kafkask-bureaukratisk Metroidvenia (Control), en hard-boiled noir, men fortalt med en graphic novel i et computerspil (Max Payne I-II). Og så må vi i den forbindelse heller ikke glemme, at alle disse fortællinger i øvrigt vist nok udgør én stor historie.

Remedy lever kort og godt for at muliggøre umulige kombinationer i den gode histories tjeneste, og i det henseende forekommer de givetvis at være forskellige fra Naughty Dog. Ikke desto mindre har de to spiludviklerhold en essentiel udfordring tilfælles i kraft af, at begge to fortæller historier i netop computerspilsmediet: hvordan forliger man gameplay-oplevelsen med historiefortællingen?

Det er altså i lyset af dette fælles anliggende, at Rowley vil have, at Remedy bliver ligesom de frække hunde: lige så gode til at gøre overgangene mellem den narrative del og gameplay-delen glidende gnidningsfri.

Vi skal således ikke frygte for, at Remedy maler deres dragende mærkværdige kolorit over, når de i et inspirations øjemed skæver til Naughty Dog. Det kan Alan Wake II og Control om ikke andet trygt forvisse os om.

Om skribenten:

Johs Bach – Skribent & Anmelder


Johs er Cand.Mag i Medievidenskab med en kulturhistorisk og teoretisk interesse for fortællinger, hvorfor han opsøger dem utrætteligt og fordomsfrit. Således kan han det ene øjeblik fortabe sig i russiske skønlitteratur — og det næste være halvvejs rørstrømsk over slutningen på Super Mario Sunshine. Og så er han en ihærdig Dark Souls-masochist.





© Copyright - arkaden.dk