Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Aloft hands-off-preview – Anderledes men unikt take på survival-genren

Foto: Astrolabe Interactive

Af Kasper Hansen
11 juni, 2024

Hvor mange muligheder har man egentligt i et survival spil sat i luften blandt uendelige mængder øer? Svaret er mange

Arkaden fik æren af at blive inviteret til en online fremvisning af et kommende spil ved navn Aloft. Et survival spil udviklet af Astrolabe Interactive og udgivet af Funcom.

Aloft lander i early access på et tidspunkt hen af efteråret og vil være tilgængeligt på Steam. Lige nu kan man også spille en demo på Steam.

Hvad er Aloft?

Aloft er et charmerende overlevelsesspil, der foregår i skyerne, hvor man kan forvandle enhver ø til et flyvende skib og udforske de enorme himmelstrøg. Man navigerer i verden, opdager nye øer, samler ressourcer, bygger deres drømmehjem og tager sig af deres dyr, enten alene eller i grupper på op til 8 venner.

I denne smukke verden breder der sig en korruption. Man skal finde og fjerne den svampeinfektion, der truer alt andet liv. De kan opdage tabt viden, brygge kraftige modgift, berige øernes biodiversitet og genoprette balancen i det luftbårne økosystem.

Karakteren på vej med sin paraglider over til en ny ø for at se hvad den byder på. Foto: Astrolabe Interactive

Overraskende friskt survival elementer

inden jeg blev introduceret til denne fremvisning, gav jeg mig i kast med demoen for også selv at smage lidt til titlen. Jeg kunne allerede mærke nogle spændende idéer og særligt én ting skilte sig meget ud i forhold til tidligere survival spil jeg har givet mig i kast med.Når man producere planker ud af træ eller anden slags, så har Astrolabe introduceret et form for minigame, for at holde og spillere mere engageret.

Et lille hjul dukker op, og med lidt snilde kan du time dine tryk så du med det samme producerer plankerne, i stedet for at vente på sekunderne tæller ned. Selvfølgelig fortsætter produktionen også hvis du vælger ikke at udnytte det system, og i stedet begiver dig ud på et territorie eller andet.

Jeg stillede selvfølgelig et spørgsmål til CEO’en Manuel Bergeron, som jeg var i dialog med imens spillet blev præsenteret, omkring netop dette anderledes minigame.

– At skulle producere materialer, som altid tager tid i survival, skal det ikke være en straf men en belønning. Det var derfor vi implementerede dette lille minigame til Aloft, sagde Manuel Bergeron.

Hvad han også sagde var at uanset hvor du flyver hen, vil der altid være en ø at finde. Og samtlige øer er håndlavet.

En lille hyggelig flyvetur med en lille ø. Foto: Astrolabe Interactive

Aloft’s anderledes implementeringer

Ud fra hvad jeg selv oplevede i den demo jeg spillede, så fandt jeg endnu mere ud af hvor charmerende og anderledes Aloft er, og skiller sig ud med sine kreative funktioner og atmosfæriske verden blandt skyerne. Man kan omdanne øer til flyvende skibe, bygge baser og navigere gennem himmelrummet ved at udnytte vind og vejr.

I Aloft bliver man som sagt belønnet for positive handlinger frem for at blive straffet for fejl. Alt, hvad du behøver for at overleve, findes i himmelrummet: spis mad for at få fordele, fremstil værktøjer, automatiser maskiner, dyrk afgrøder og plej dyr for at skaffe ressourcer.

Hver ø fungerer som et levende økosystem, der kan blive truet af overudnyttelse. Man skal rense øerne for korruption ved at bekæmpe svampevæsner og anvende modgifte til at helbrede dyr og genoprette øernes sundhed. Ved at øge biodiversiteten bliver øerne mere modstandsdygtige over for korruption, hvilket tilføjer en ekstra dimension til spillet og fremmer bæredygtig interaktion med miljøet.

En af de øer som er udsat for korruption og som skal reddes. Foto: Astrolabe Interactive

Jeg må sige at Aloft er en bemærkelsesværdig tilføjelse til overlevelsesspilgenren med sit fokus på kreativitet, bæredygtighed og positive handlinger. Jeg er virkelig spændt på denne titel og glæder mig ekstremt meget til at opleve det fulde spil.

Den alsidighed og adspredelse fra de gængse survival spil, kan sagtens gøre nok til at Aloft forbliver unikt og dermed kan vedholde et stort nok spillerantal over længere tid. Mange af disse beslutninger taget fra spilstudiet, gør i hvert fald at spændende muligheder kan opstå i fremtiden under dens early access.


Om skribenten:

Kasper Hansen – Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.





© Copyright - arkaden.dk