Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
Gladiator II-anmeldelse – Når Rom bliver for stor til biograflærredet
Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
Yellowstone fortsætter: Forhandlinger rygtes om en sæson 6 er undervejs
De største spiludgivelser: December 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Wolverine (og X-Men) filmene?
Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
Et dyk ned i den magiske neonbrønd
Animal Well er ét af de spil, der hører til en helt særlig liga. Vi kan kalde ligaen for “skabt af supertalenter”. I denne liga finder man énmandsudviklere såsom Eric Barone (Stardew Valley), Lucas Pope (Return of the Obra Dinn), Toby Fox (Undertale) og Daniel Mullins (Inscryption).
Spillet er udviklet af supertalentet Billy Basso og udgivet af Big Mode, hvilket også markerer deres debut som udgivere. Big Mode har man måske hørt om, da personerne bag er YouTuberen, Videogamedunkey, og hans kone, Leah.
Basso og Big Mode er et makkerpar, der bliver spændende at følge fremadrettet.
Metroidvania med et twist
I Animal Well styrer du en blob-lignende karakter, der skal finde fire flammer, som er spredt ud i den neonindhyllede, underjordiske labyrint. Ligesom i Ori-spillene kan man se, hvor flammerne præcist er placeret, hvilket giver en form for vejvisning.
Ligesom i klassiske metroidvanias er leveldesignet i Animal Well bygget omkring en masse forskellige rum, der forbindes på kryds og tværs med hinanden enten via de åbenlyse veje, via hemmelige veje eller via genveje. I spil som Hollow Knight er det let at finde ud af, hvilken zone man er i, da musikken skifter i takt med omgivelserne. I Animal Well er der enkelte pejlemærker, der indikerer forskellige områder.
Derfor gælder det om at have øjnene åbne for at finde ud af, hvor man skal hen. I mit playthrough skulle der ikke meget backtracking til, hvilket normalt er kendt i metroidvanias. Der var kun et par gange, hvor jeg måtte tage en anden rute, fordi jeg manglede en bestemt genstand, der lod mig fortsætte til næste område.
Twistet på metroidvania-genren bliver i Animal Well behandlet på en meget sofistikeret måde, som er eksekveret til perfektion. Alt kampsystem er fjernet, og de “opgraderinger”, man finder undervejs, er genstande, du skal bruge til at løse de puzzles, der er i spillet.
Væk er de klassiske metroidvania-opgraderinger som dobbelthop eller dash i luften, og ind er kommet et par virkelig innovative alternativer. Hver genstand kan bruges på mere end én måde, hvor det er en del af spillet at finde ud af, hvordan man bruger dem.
Jeg vil ikke spolere, hvad de forskellige genstande gør, da det vil ødelægge oplevelsen. Men flere gange grinte jeg højt af den genialitet, Billy Basso bringer på banen. For at sige det mildt; så tog mange af spilmekanikkerne røven på mig, og jeg blev overrasket flere gange. Dejligt med noget fornyelse til en gennemtærsket genre.
Bosskampe uden våben?
Rundt omkring i Animal Well finder man forskellige bosser, som skal klares, før man kan komme videre. Måden man klarer dem på, er ved at løse forskellige puzzles. Fx har vi en kamæleon, som stikker sin tunge ud efter dig. Men rundt omkring skal du også passe på et par pindsvin, der cirkulerer rundt om en platform. Er løsningen oplagt eller skal du tænke ud af boksen?
Nogle af bosserne kræver nemlig, at man tænker langt ud af boksen. Ofte sad jeg og tænkte: “Det er helt sikkert ikke denne fremgangsmåde, der er tiltænkt.” Men ganske vidst, var det netop det, som løsningen var.
Det som Animal Well er konge til, er eksekveringen på dets gameplay. Det fik mig til at mindes om spil som Cocoon, Outer Wilds og Tunic, hvor gameplayet stille og roligt bliver præsenteret, og hvor man ikke føler en miskommunikation i, hvad spillet gerne vil have dig til.
Følelsen af at opdage en ny fed mechanic, med genstande man altid har haft til rådighed, er magisk. Og det er netop denne magi, der driver ens nysgerrighed til at spille videre.
Med en spilletid på omkring 5-6 timer, før man rammer rulleteksterne, er Animal Well et fint lille weekendprojekt. Men hvis man gerne vil samle alle æggene, der fungerer som collectibles, og finde alle hemmeligheder, kan man snildt smide 10 timer ekstra efter det og stadig opdage nye områder samt puzzles.
Artstylen er unik, hvor lyseffekterne har utroligt meget karakteristika og charme. Dette står stærkt i kontrast til den helt sorte baggrund, der virkelig får farverne og effekterne til at skille sig ud. Jeg spillede Animal Well på et OLED-TV, hvor kontrasterne stod knivskarpe. Det kan klart anbefales, hvis man vil have fuld valuta for den visuelle vision for dette spil.
Konklusion
Animal Well er et mystisk mesterværk, som suger dig ned i den neonindhyllede brønd, og som først spytter dig ud, når du har overgivet dig til en helt unik spiloplevelse.
Spillet har så mange fede features, hvor det smukke er selv at opdage dem. For fans af en godt puzzle-platformer er Animal Well det perfekte weekendprojekt. For metroidvaniafans kan Animal Well gøre det samme ved dig, som Elden Ring gjorde ved min opfattelse af Action-RPG-spil. Det kan få dig til at se lyset i, hvad godt spildesign egentligt går ud på.
Metroidvania-genren kan nemlig godt virke gennemtærsket uden meget fornyelse. Men Animal Well giver et friskt pust og fornyet håb til kommende bud på genren. Om det får betydning for ens opfattelse af Hollow Knight: Silksong, når det på et tidspunkt udkommer, må stå i det uvisse. Dog er jeg sikker på, at sammenligningen kommer til at være der, da både Animal Well og Hollow Knight står som to moderne klassikere — ikke kun som metroidvania-mesterværker, men også som indiespil-mesterværker.
Animal Well kan hentes frit via PlayStation Plus Extra eller købes via Steam, PlayStation Store og Nintendo eShop.
Udvikler/Udgiver: Shared Memory LLC (Billy Basso) / Bigmode
Genre: Puzzle-platformer, metroidvania
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), PC og Nintendo Switch
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.