Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Ace Combat 7: Skies Unknown-Anmeldelse – Op og afsted!

Ace Combat 7: Skies Unknown-Anmeldelse – Op og afsted!
Foto: Bandai Namco
Nicklas Egebæk Hansen

Nicklas Egebæk Hansen

Estimeret læsetid: 4 minutter.

July 25, 2024

Ace Combat serien startede tilbage i midten af halvfemserne. Siden da er syv titler og en trofast fanbase kommet til. Det nyeste spil i rækken er nummer 7, som oprindeligt udkom i 2019. Nu kan du tage dine fly med på farten, da der er udkommet en port til Nintendo Switch. Men kan konsollen klare flyveturen?

Der er fart over feltet i Bandi Namcos kampflysimuleringsspil fra 2019. I krigen mellem Osea og Erusea, følger du forskellige historier, som tager udgangspunkt i denne krig. Du skal fuldføre forskellige typer af missioner, opgraderer dit fly, bekæmpe fjenden, og beskytte dine allierede. Efter historien kan du tage dit fly i multiplayer og teste dine evner mod andre piloter fra hele verden.

Forvirringen er total

Japanske spil har typisk en speciel måde at fortælle sine historier på. Denne gang er problemet dog ikke hverken over- eller undereksponering, men nærmere en overkomplikeret historie, som ikke behøvede være det. I de to hovedhistorier har vi droneprogrammet, hvor man følger Mihaly og Schroeder. Sideløbende har vi krigen, som følger Trigger og Scrap Queen. Grundlæggende forsøger spillet at fortælle to historier fra fire perspektiver, hvilket desværre ikke lykkes særlig godt. Det bliver forvirrende at følge med i, samtidig med at en del af dialogen foregår mens du er i kamp og fokuserer på andre ting.

Historien nydes bedst, når plottet bliver alt for meget. Vanvittige scenarier udspiller sig nogle gange, hvilket jeg har ladet mig fortælle er normalt for disse spil. I disse øjeblikke kunne jeg ikke lade være med at grine, trække på smilebåndet, og endelig føle mig investeret i disse karakterer. Ret skal dog være ret – historien er nok ikke det største trækplaster i disse spil.

Historien udspiller sig i mange retninger. Foto: Bandai Namco

Frit valg på alle hylder

Gameplayet er grundlæggende simpelt. Flyv ud på din mission, som du får en briefing på inden du tager afsted. Herefter vælger du dit fly, som skal hjælpe dig på din færd. I Deluxe Edition, som er den der fås til Switch, var der dog utrolig mange fly og våben at vælge mellem til at begynde med. Her ville jeg, som førstegangspilot, nok have foretrukket grunspillet, hvor der kun var tre at vælge mellem. Men du skal i hvert fald ikke være skuffet over udvalget, der er rigeligt med fly! Du kan derudover altid tilkøbe flere fly, skulle du ønske det.

Flyene føles godt at flyve. Man kan mærke hvordan maskinen suser gennem luften, og den fantastisk komponerede musik hjælper gevaldigt på det. Når man er i kampene, føles det også ganske udmærket. Lyden når man affyrer missiler er tilfredsstillende, og der er en arkadisk fornemmelse af hvordan flyene bevæger sig i luften, hvilket giver en frihed for spilleren.

Vælg dit fartøj. Foto: Bandai Namco

Missioner uden finesse

Min største anke med dette spil er missionernes level-design, samt forklaringen af spillerens mål i disse. Alt for ofte følte jeg, at jeg blot fløj rundt og ventede på at komme hen til næste checkpoint/fjende. Missionerne er enkelte, afgrænsede levels, så her ville jeg mene, at man med fordel kunne strømline dem bedre, så spilleren brugte knapt så meget tid på ingenting.

Den anden del består i missionernes beskrivelser. Et eksempel er, at du skal beskytte dine allierede, men du får ikke udspecificeret hvilke. Vælger man forkert, taber man missionen, og så er en hel del tid gået tabt. At man ikke har formået at skabe en bedre oplevelse i denne henseende, ser jeg som en forspildt mulighed.

Fart over feltet. Foto: Bandai Namco

En håndholdt flyvetur

Er du allerede fan af spilserien, så er dette en port du skal have fingrene i. Jeg har sjældent været så imponeret over hvor godt en port kan fungere på Nintendo Switch – Sidst jeg havde det sådan var da Witcher 3 udkom. Grafikken er fortsat fremragende, og de har valgt at skrue på de helt rigtige knapper, så den visuelle forskel er minimal.

Eksempel på forskellen fra Xbox One S og Nintendo Switch. Foto: Bandai Namco

Spørgsmålet er nok nærmere, om dette er et spil som egner sig til en håndholdt oplevelse. Spillet er optimeret til VR og en stor skærm, men spillets UI er generelt meget småt, hvilket tit var frustrerende i håndholdt tilstand. I særdeleshed minimap og fjendemarkøren var svær at få øje på. Selve flyveoplevelsen var dog fortsat af høj kvalitet.

Konklusion

Bandai Namco har formået at lave en vellykket port til Nintendo Switch. Grafisk er der intet at sætte på spillet, men spillet UI lader mig noget tilbage at ønske. Spillets historie forvirrer, men er ikke en stor del af den samlede oplevelse. Missionerne er mangelfulde i flere aspekter, både ift. leveldesign og retningssans. Flyene føles dog sjove at flyve, og er du fan af spilserien, er dette helt sikkert en god investering – det var det desværre ikke for mig.

Udvikler/Udgiver: Bandai Namco

Genre: Action, Simulation, Skydespil

Platform: PlayStation 4/5, Xbox Series S/X/One, PC og Nintendo Switch (anmeldt på)

3 / 6
Nicklas Egebæk Hansen

Nicklas Egebæk Hansen

Skribent & Anmelder


Uddannet inden for IT og brugerdesign. Spilverdenen åbnede sig for ham ved Pokémon Red til GameBoy i halvfemserne. Siden har Dark Souls trilogien vendt op og ned på forståelsen for, hvad spil kan – Dark Souls er til dato den bedste spiloplevelse for ham. Han nyder at analysere spil og alle de komponenter de består af; Gameplay kommer dog altid i første række for ham.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk