Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Anmeldelse: ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ er et taktisk tour de force med et par rustne tandhjul

Anmeldelse: ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ er et taktisk tour de force med et par rustne tandhjul
Michael Engelbreth

Michael Engelbreth

Estimeret læsetid: 7 minutter.

September 14, 2023

Når et anerkendt spilstudie som FromSoftware, kendt for deres succes med ‘Dark Souls’-serien og
det kritikerroste ‘Elden Ring’, vender tilbage til ‘Armored Core’, en serie, de ikke har rørt ved i næsten et årti, er forventningerne naturligvis høje.

Det seneste spil i serien, ‘Armored Core: Verdict Day’, blev udgivet i 2013 og efterlod et forholdsvis middelmådigt indtryk, idet det endte med Metacritic-scorer, der kun lå i midten af 60’erne. Men siden da har FromSoftware ikke bare hvilet på laurbærrene; de har cementeret deres position som en mastodont inden for spilindustrien.

Med deres seneste skud på stammen, ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’, er det store spørgsmål, om de kan bringe deres nyvundne ekspertise og berømmelse til at revitalisere denne ældre serie. Efter omkring fem års dedikeret udvikling har FromSoftware haft tid nok til at inkorporere alt, hvad de har lært fra deres seneste, mere populære titler.

Det efterlader os med det uløste spørgsmål:
Lever ‘Armored Core VI’ op til de høje forventninger?

 

Det mystiske Rubicon og jagten på Coral


‘Armored Core VI’ udfolder sig på den fjerne planet Rubicon, et sted, der engang var kendt for sin rigdom af et unikt stof kaldet Coral. Dette stof havde potentialet til at revolutionere menneskets teknologiske kapacitet, men desværre viste det sig også at være højst ustabilt.

Denne ustabilitet kulminerede i en katastrofisk begivenhed, kendt som ‘The Fires of Ibis,’ som forvandlede Rubicon til en post-apokalyptisk ødemark.

Men Coral er ikke forsvundet.

Et halvt århundrede efter den skæbnesvangre begivenhed opdager forskere atter sporer af stoffet, og dette udløser et nyt kapløb; en desperat jagt for at kontrollere denne potentiale-fyldte ressource.

Du træder ind i denne komplekse verden som 621, et kybernetisk forbedret menneske, der opererer som lejesoldat under kommando af den gådefulde person ved navn Walter.

Selvom din tilstedeværelse på Rubicon i teknisk forstand er ulovlig, lykkes det dig at erhverve en legitim lejesoldatlicens fra et nedbrudt Armored Core. Dette gør det muligt for dig at interagere med planetens centrale intelligensnetværk, Allmind. Herfra er din mission at navigere gennem politiske intriger, mens du kæmper dig tættere og tættere på den eftertragtede substans.

Fra riddere til robotter

Lad dig ikke forlede af trailere og markedsføringsmateriale til at tro, at ‘Armored Core VI’ er endnu et traditionelt actionspil i samme stil som mange andre titler, der skydes ud på markedet.

Dette er et FromSoftware-spil, og det er vigtigt at holde det for øje, før du investerer dine hårdtjente penge. Her er der ikke nogen “easy mode” at falde tilbage på. Glem alt om at kaste benene op på sofabordet og slukke for hjernen. Forbered dig i stedet på en udfordring, der kan måle sig med den i ‘Sekiro’, ‘Bloodborne’, og hele ‘Dark Souls’-serien.

Med andre ord, hvis du ikke bringer dit A-game, kan du forvente at få en ordentlig omgang tæv.

Men denne højere sværhedsgrad er netop, hvad der gør spillet så tilfredsstillende. Det er den samme form for rus, som ‘Elden Ring’ leverede, når du endelig besejrede Margit, Godrick, eller en af de andre bosser.

I ‘Armored Core VI’ føler du dig på samme måde triumferende, når du har studeret din modstander, forstået deres taktik og valgt det perfekte udstyr til at tage dem ned.

 

Storslåede kampe

Spillet lægger blidt ud, introducerer dig for den igangværende konflikt, du pludselig befinder dig i, og tilbyder et par indledende missioner, der giver dig en fornemmelse af spillets styringsmekanikker og kampdynamik.

Men det varer ikke længe, før du støder på det, FromSoftware har perfektioneret: intens, uforudsigelig action.

I ‘Armored Core VI’ er drager og gigantiske monstre byttet ud med kolossale tanks og mechs, der er så imponerende i skala, at dit første møde med dem næsten garanteret vil efterlade dig målløs. Dette skuespil af teknologisk magtdemonstration suppleres af en pyroteknisk orkestrering af eksplosioner, der til tider kan gøre det vanskeligt selv for den mest hærdede spiller at holde styr på, hvad der foregår.

Til forskel fra tidligere FromSoftware-spil, hvor kampene ofte har en mere taktisk og målrettet rytme, skruer ‘Armored Core VI’ op for tempoet.

Hvis du kommer direkte fra et spil som ‘Dark Souls’, kræver det en tilpasningsperiode. Men når først du har fået føling med spillets høje tempo, vil du opdage, at styringen er præcis, og at dit mech-fartøj reagerer prompte på dine kommandoer.

Gameplay: Spillets sande styrke

Manøvreringen af din mech i ‘Armored Core VI’ er ikke en simpel affære, men det er netop det, der tilfører en lag af dybde til spillets taktiske aspekter, som bliver utroligt tilfredsstillende at mestre.

Du får et bredt og varieret udvalg af våben og evner til rådighed, hvilket gør hver kamp til en taktisk udfordring, der i nogle tilfælde næsten kan føles som et skakspil i høj fart.

Nederlag vil utvivlsomt være en del af din spiloplevelse, men det vil sjældent føles uretfærdigt.

Hvis du taber, vil det typisk være enten fordi din mech er opsat forkert, eller fordi du træffer de forkerte beslutninger i dit angrebsmønster. Og netop på grund af denne udfordring, føles det ekstremt tilfredsstillende, når du endelig får bugt med den boss, der tidligere har besejret dig gang på gang.

 

God historie, men mangelfuld udførelse

Spillets historie starter desværre en anelse fladt ud, og i løbet af de første mange timer var jeg faktisk ganske uimponeret. Det virkede som om, fokusset primært var på gameplayet, og at selve narrativet blot tjente som en skabelon for at opsætte forskellige scenarier og baner.

Men efter omkring 6-8 timers investering i spillet, tog historien en drejning. Nye personer indtræder, og du begynder at føle en vis usikkerhed omkring, hvad der præcis foregår og hvem du kan stole på.

Det er dog leveringsmetoden, jeg har knaster med. Som i mange andre moderne spil, er din karakter tavs, hvilket betyder, at alle informationer leveres i en form for envejskommunikation. Desuden er udfoldelsen af plot ofte begrænset til lydfiler, hvilket bare giver indtryk af, at udviklerne har taget den lette løsning.

På den positive side er stemmeskuespillet gennemgående af høj kvalitet. Især ‘Handler Walter’ står ud, og hans dybe, lettere monotone stemme gav mig flashback til det første ‘Crysis’-spil.

Teknisk Præstation: Rustpletter i Høj Opløsning

Når man starter ‘Armored Core VI’, er det naturligt at gå direkte til indstillingerne for at finjustere den grafiske præsentation.

Valget står mellem “Performance Mode” og “Quality Mode”.

Med Performance Mode aktiveret, leverede spillet en stabil 60 fps, men dette kom på bekostning af nogle grafiske kvaliteter. Teksturer og omgivelser fremstod flade, og opløsningen var synligt reduceret.

Efter adskillige timers spil i denne tilstand, besluttede jeg at skifte til Quality Mode, og her ændrede spillet sig markant. Grafikken blev utroligt skarp, og detaljeniveauet steg betydeligt. Overraskende nok var der ingen mærkbar indvirkning på frame rate, hvilket gør Quality Mode til den klare vinder i denne sammenligning.

Hvis du vælger at tage skridtet ind i ‘Armored Core VI’s verden, så gør dig selv den tjeneste at spille i Quality Mode; det vil du ikke fortryde.

Omgivelserne i spillet leverer en blandet oplevelse. I de første baner føltes landskaberne generiske og lidt kedelige, som om der manglede en kreativ vision fra udviklernes side. Men hold ud i nogle timer, og du vil opdage scenarier, der ikke bare er varierede, men også periodisk meget imponerende.

Efter en skuffende start kommer der således et flot comeback i den grafiske præsentation, som i sidste ende bidrager til en mere fuldendt spiloplevelse.

 

Konklusion

‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ er et ambitiøst forsøg fra FromSoftware på at genredefinere en serie, der har været i dvale i næsten et årti.

Spillet lykkes på mange fronter, især med hensyn til gameplay og taktiske udfordringer. Spillets høje sværhedsgrad er en fryd for de spillere, der søger en udfordring på niveau med tidligere FromSoftware-titler som ‘Dark Souls’ og ‘Elden Ring.’

Men spillet er ikke uden sine fejl. Selvom historien tager fart efter en træg start, forbliver spillets narrativ metode en svaghed. Leveringen af plot og information kunne have været mere interaktiv, hvilket ville have føjet en ekstra dimension til spiloplevelsen.

Teknisk præstation varierer også afhængigt af den valgte grafikindstilling, men “Quality Mode” tilbyder overraskende en både flot og flydende oplevelse.

Trods disse rustne tandhjul er ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ en solid tilføjelse til FromSoftware’s imponerende portefølje. Det er et spil, der vil appellere til både veteraner inden for ‘Armored Core’-serien og nye spillere, der er blevet draget af studiets seneste succeser. Det kombinerer udfordrende kamp, kompleks taktisk dybde og en fascinerende verden til at udforske,hvilket gør det til en spændende og tilfredsstillende oplevelse, der er værd at investere tid i.

Så hvis du er på udkig efter en taktisk, mekanisk dyb og udfordrende spiloplevelse, bør du helt klart give ‘Armored Core VI: Fires of Rubicon’ en chance. Selv med sine mangler er det et bevis på FromSoftware’s evne til at skabe engagerende, tænksomme og dybt belønnende spiloplevelser.



Udvikler/Udgiver: FromSoftware/Bandai Namco

Genre: Action RPG, Shooter, Mecha-kampspil

Platform: PlayStation 4/5, Windows PC, Xbox One og Xbox Series S|X

5 / 6
Michael Engelbreth

Michael Engelbreth

Skribent & Anmelder


Michael har en solid baggrund inden for gamingmiljøet som administrator og skribent for Det Danske Gaming Forum. På hjemmefronten er Michael en ivrig Fortnite-spiller, hvor han ofte slår sig løs med familien. Men når aftenen falder på, er det tid til nervepirrende gyserspil eller actionfyldte blodbad.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk