Udvikler/Udgiver: Electronic Arts/OMEGAGAME
Genre: Sport og simulation
Platform: PlayStation 4/5 Windows PC, Xbox One, Xbox Series X/S Nintendo Switch
Kasper Hansen
Estimeret læsetid: 6 minutter.
September 27, 2023
EA’s mastodont serie har siden 1998 altid været mit fix, på både godt og ondt
Da jeg som blot treårig først prøvede FIFA, blev jeg øjeblikkeligt draget ind i en verden, jeg aldrig siden har kunnet slippe. Jeg har spillet nærmest alle udgivelser og oplevet både jubel og frustration.
Jeg har altid været fascineret af fodbold i både den virkelige verden og den virtuelle verden. Men nu, når jeg for første gang skal sætte ord på mine dybeste følelser omkring denne serie, føles det som en ret ambivalent opgave.
Der er en særlig charme ved den indflydelse, en fodbold har. Uanset om det er de brasilianske favelaer, de ghanesiske ødemarker eller de danske græsplæner, er alle mennesker glade og har en fest. Og den samme festlighed fortsætter her i EA Sports FC 24.
EA Sports FC 24 løber på banen som den nyeste titel i EA’s langvarige kavalkade af virtuel fodbold – realismen og spændingen forenes i en elsket tradition. Der er enkelte forbedringer og få nyskabelser, men så sandelig også huller i jorden.
Grafisk set er EA FC 24 en sand fornøjelse for øjnene, hvor ansigterne af vores yndlings atleter fremstår super detaljerede. Cristiano Ronaldo, Erling Haaland og Raheem Sterling træder ind på banen med deres unikke løbestile, der spejler deres individuelle personligheder og styrker.
Disse tre superstjerner skiller sig ud, som enestående eksempler på den grafiske præcision i spillet, og der er utallige flere af disse glimrende øjeblikke at opdage, der gør spillet til en sand fornøjelse for enhver, der elsker den smukke sport. Den bølge af innovation, sender spænding gennem mig, især som en trofast tilskuer af den populære sport.
Man skulle vel nærmest tro, at dét, EA havde mest brug for, var at samarbejdet med FIFA skulle stoppe. Det bunder også i hvorfor EA har været tvunget til at ændre navnet på deres gigantiske spilserie. Ikke fordi, at FIFA har haft den store indvirkning på selve spillene ud over licenser osv.
Alligevel virker det som om der er kommet en eller anden form for frihed. Der er så mange ting der har ændret sig fra sidste års spil og til det her. Det meste af brugerfladen, det knap så buggy gameplay og generelt bare hele oplevelsen. Aldrig før har spillets gameplay været så stærkt som det er i år.
Sidste års FIFA 23 bød på utallige frygtelige øjeblikke, især når det kom til gameplayet. Dommerne dømte absurd fejlagtigt, og muligheden for at tage hurtige frispark var komplet umuligt. Dette er bare nogle af de mange problemer der var.
I EA FC 24 er alt dette som sunket i jorden. Det er blevet løst, og vigtigst af alt, det er blevet løst fra begyndelsen. Men der er visse huller i jorden. Mange af de skud, man sender afsted mod mål, føles som om bolden bliver sendt af sted med en rasende fart på 200 kilometer i timen, hvilket efterlader målmanden chanceløs.
De hurtigste spillere får til tider animationer, der får dem til at flyve hen over banen med en umenneskelig hastighed. Dette resulterer i, at man nærmest ingen chance har for at forsvare sig.
Meget af det kommer også ved hjælp af et nyt attribute system. Et eksempel kan være Marcus Rashford. Han har en Powershot skill, som gør hans kraftfulde skud eksekveres hurtigere og med endnu mere fart.
Det her hører efter min mening ikke til i sådan et spil. Jo, der er nogle fodboldspillere, som skyder hårdere end andre, men det ser man også når man kigger på de forskellige overall stats alle spillere har.
Forskellen fra virkelighedens marginaler, konverteret til vores virtuelle verden er for stor. Det skaber en alt for stor fordel for den givne spiller. Derfor ser jeg ingen grund til at give dem de ekstra skills.
Dog har de formået at skabe en relativ god balance mellem angreb, midtbane og forsvar. Især når man spiller mod computeren. Aldrig før har jeg haft følelsen af, at computeren er blevet simuleret som en rigtig person.
Den følelse har jeg i år. Mængden af fejlafleveringer og dårlige beslutninger, de indimellem træffer, føles behagelige. Nu er det ikke længere AI’en, der venter på, at jeg begår en fejl, men mere omvendt.
Spillernes animationer virker også utroligt realistiske generelt, og de tilfældige hændelser, der opstår, kan virke kluntede på mange måder, men formår stadig at se nogenlunde realistiske ud. Størstedelen af tiden.
Hvert år arbejder EA i døgndrift for at foretage ændringer i deres mest populære spiltype, Ultimate Team. Men samtidig forsøger de også at holde liv i karrieredelen. Desværre kommer de til at prøve for hårdt.
Jeg har ikke brug for at se, hvilken spiller der vinder Ballon d’Or. Jeg har ikke brug for endeløse optakter, før jeg kan spille mine kamp. Og sådan kan jeg blive ved.
De forsøger at skabe en levende og autentisk oplevelse, men det ender bare med at føles som en intetsigende, generisk kopi af virkeligheden. Heldigvis kan man bare trykke på X og springe det hele over, og jeg tager mig selv i at gøre det næsten hver gang.
Desuden foretager de konstant ændringer i træningsmodellerne i karrieren. De forsøger at tilføje dybde og kompleksitet, men ender blot med at gøre det hele mere forvirrende, fordi man skal forholde sig til noget nyt hvert år.
Gå tilbage til det grundlæggende. Karrieredelen skal ikke konkurrere med Football Manager. Det hører til i en kategori for sig selv. EA FC 24 handler om at spille fodbold.
Denne spiltype er det sted, hvor jeg har tilbragt det meste af min tid i denne spilserie. Den blev indført i FIFA 09 og tiltrak omkring 1 million spillere fra starten. Siden da er den vokset til en kolossal spillerbase på cirka 21 millioner engagerede online-spillere. Det er også her, at EA lægger det meste af deres energi og ressourcer.
Men i år har EA ikke blot lyttet til fællesskabets frustrationer. De har også taget handling. De har skabt en helt ny og forbløffende brugerflade, som gør navigationen rundt i menuerne lettere end nogensinde før.
Det er simpelthen vidunderligt at føle, hvor nemt det hele føles. Og lad os ikke glemme de utallige målsætninger, der langt om længe, kan opfyldes og indløses på én gang – en sand fryd for sjælen.
Dette er bare nogle af de små, men betydningsfulde ting, som er fantastiske at opleve og se. EA har virkelig formået at give os en spiloplevelse, der er fyldt med magi og små detaljer, der gør en kæmpe forskel på brugerfladen.
Selvom der stadig er små udfordringer at spore, når vi dykker ned i karrieredelen, er det tydeligt, at EA stræber efter at indgyde den ultimative spiloplevelse. Men når vi først graver ned til kernen af oplevelsen, er det gameplayet, der virkelig har formået at ramme plet – for det meste i hvert fald.
Selvom der stadig findes små skår i overfladen, er det et af de mest formidable gameplay-oplevelser, jeg har oplevet siden æraen med FIFA 18.
Det er også tydeligt, at EA har lyttet opmærksomt til de udmattende klager omkring deres elskede spiltype, Ultimate Team.. Den helt nye brugerflade er en sand fryd at manøvrere i. Dog ville jeg ønske, at vi kunne rejse et par år tilbage i tiden, når det kommer til evner og færdigheder.
De ekstra ressourcer, som enkelte spillere opnår, har simpelthen for stor indflydelse på spillet og giver dem en urimelig fordel, der gør modstanderen fuldstændig magtesløs.
Alt i alt er det uden tvivl et af de mest imponerende fodboldspil, som EA har leveret i de seneste fem år. Jeg har endda lyst til at placere EA Sports FC 24 i min egen personlige top tre inden for denne spilserie.
Udvikler/Udgiver: Electronic Arts/OMEGAGAME
Genre: Sport og simulation
Platform: PlayStation 4/5 Windows PC, Xbox One, Xbox Series X/S Nintendo Switch
Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Nyhed
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk