Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Avatar: Frontiers Of Pandora – Anmeldelse – En Next-Gen oplevelse

Avatar: Frontiers Of Pandora – Anmeldelse – En Next-Gen oplevelse
Michael Engelbreth

Michael Engelbreth

Estimeret læsetid: 4 minutter.

December 27, 2023

Hvordan laver man det perfekte Avatar spil, som både tilfredsstiller fans af universet, og samtidig gør spillet tilgængeligt og underholdende for de mere casual gamere? Spørger man Ubisoft, så trækker man Far Cry modellen ned over spillet, og tilfører lidt nye game mechanics, som passer til universet. Men er det den rette tilgang til et Avatar spil?

Historien

I år 2146, otte år før Jake Sully, som vi kender fra Avatar filmen, ankommer til Pandora, etablerer RDA (mennesker) ‘Ambassadørprogrammet’ under ledelse af Dr. Alma Cortez og RDA direktør John Mercer. Formålet er at uddanne fem unge Na’vi-børn til ambassadører, som skal skabe samarbejde mellem mennesker og de indfødte Na’vi.

Som vi kender det fra Avatar filmen, bryder der krig ud, og alle RDA må flygte fra planeten. Du, og de øvrige Na’Vi’er fra Ambassadørprogrammet beordres henrettet, men formår at undslippe, ved at blive lagt i søvnkamre i næsten 2 årtier.  

Du vækkes efter mange år, og i bedste Fallout 3 stil, skal du for første gang ud og opleve Pandora.

Dit første møde med det smukke Pandora

Grafik og Visuelt Design

Det første du vil bemærke når du sætter dine fødder på Pandora, er den ubeskriveligt smukke verden Ubisoft har udviklet.

Den grafiske præstation er ekstremt imponerende og sætter en ny standard for, hvad next-gen spil kan opnå. Detaljerne i miljøet, fra de vibrerende farver til de flydende bevægelser af alt omkring dig, skaber en verden, der føles levende og indbydende.

Jeg tog mig selv i, igen og igen, at stoppe op og bare nyde den fantastiske verden Ubisoft har udviklet.

Screenshots er én ting, men at opleve det selv, er noget helt andet. Ubisoft har virkelig mestret deres Snowdrop Engine, og fremadrettet vil dette spil stå som forbilledet for, hvad man grafisk kan opnå i et open-world spil.

Den er god nok. Dette er et in-game screenshot

Gameplay

Gameplayet skinner som spillets rygrad, hvor de innovative mekanikker tillader en dybdegående immersion i rollen som Na’vi. Friheden til at tilpasse sin karakter og udforske, giver en følelse af ejerskab og tilhørighed i spillets verden.

Fra start vælger du om du vil have en guidet oplevelse, hvor dit næste ikon vises tydeligt, eller om du selv vil finde frem til næste opgave, i form af ledetråde, og beskrivelse af områder. Personligt valgte jeg den guidede oplevelse, men hvis du ønsker en endnu mere indlevende oplevelse, så står det dig frit for.

Styringen af din Avatar, er præcis og skarp, og når man løber over Pandora’s imponerende landskaber, føles det hele bare helt rigtigt. Og den følelse er vigtig, for der er meget ’løben rundt’. Dette spil er ikke dit typiske skydespil, som du kender det fra Call of Duty, Doom, eller lignende. Meget af tiden bruges på indsamling af ressourcer, som bruges til at tilberede mad, bygge nyt udstyr, eller opgradere dine våben.

Kampe kommer oftest i form af ”baser” som skal ryddes, meget lig det man kender fra Far Cry serien. Du kan dog ikke længere bare storme ind og skyde vildt. Basen skal nøje undersøges, og fjender skal tages strategisk ud, hvis du vil gøre dig forhåbning om at klare dig helskindet igennem.

Baserne kræver omtanke og planlægning for at kunne nedlægges

Lyd og Musik

Lydsporet og lydeffekterne er med til at indhylle dig i følelsen af at være på den storslåede planet Pandora. Musikken er velkomponeret og timingen med spillets øjeblikke er næsten altid spot-on, hvilket forstærker de allerede imponerende visuelle oplevelser.

Musikken består af strygere og kor, og giver den samme følelse som under de velkendte film, som spillet er bygget på. Har du et godt Headset eller det store Surround Anlæg, så fyr op for lyden, læn dig tilbage, og nyd den høje kvalitet.

Solopgang, på ryggen af din Ikran, med storslået musik, giver den helt rette følelse

Konklusion

“Avatar: Frontiers of Pandora” er en triumf i teknisk præstation og en hyldest til kildematerialet. Ubisoft har ikke blot skabt et spil; de har skabt en portal til Pandora.

Du har en stor grad af frihed til at takle alle aspekter af spillet, og når du drager på eventyr med den Avatar du har skabt, på ryggen af den Ikran du har navngivet, og med det udstyr du finder mest passende, så er det en helt særlig oplevelse.  

Det her er den klassiske Far Cry / Assasins Creed model, som er bragt ind i Avatar universet. Men det er implementeret godt, og i det store hele, så fungerer det.

Selvom historien kunne være mere medrivende og karakterudviklingen dybere, er den samlede pakke et robust værk, der leverer timevis af underholdning.  

For enhver, der sætter pris på et veludviklet open-world spil, imponerende grafik og dybt tilpasset gameplay, er “Avatar: Frontiers of Pandora” et must-play.

Udvikler/Udgiver: Ubisoft

Genre: Action- Adventure Spil, First Person Shooter, Walking Simulator

Platform: PlayStation 5 (Anmeldt på), Xbox Series X/S, PC

Udvikler/Udgiver: Ubisoft

Genre: Action- Adventure Spil, First Person Shooter, Walking Simulator

Platform: PlayStation 5 (Anmeldt på), Xbox Series X/S, PC

5 / 6
Michael Engelbreth

Michael Engelbreth

Skribent & Anmelder


Michael har en solid baggrund inden for gamingmiljøet som administrator og skribent for Det Danske Gaming Forum. På hjemmefronten er Michael en ivrig Fortnite-spiller, hvor han ofte slår sig løs med familien. Men når aftenen falder på, er det tid til nervepirrende gyserspil eller actionfyldte blodbad.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk