Udvikler/Udgiver: Psychoflow Studio, Mureena Oy, Kepler Interactive
Genre: Platform game, Indie game, Puzzle Video Game, Adventure
Platform: Playstation 5 (anmeldt på) & Microsoft Windows
Udgivelsesdato: 17. april 2025
David Darville
Estimeret læsetid: 5 minutter.
April 25, 2025
Der er noget særligt ved en platformer, der tør være stille og lade gameplay og stemning tale. Bionic Bay træder ind på en velkendt scene – men gør det med en kant, der får dig til at stoppe op.
Bionic Bay kaster dig ind i en mystisk og kold fremtidsverden, hvor historien fortælles i glimt – gennem omgivelser, stemning og sparsom tekst. Der er ingen dialog eller lange forklaringer, men små beskeder og visuelle hints, der langsomt bygger en fornemmelse af, hvad der er sket, og hvad du er havnet midt i.
Du er overladt til dig selv, og det er netop den tilbageholdte formidling, der gør det hele mere dragende. Spørgsmålene melder sig stille og roligt, i takt med at verden folder sig ud omkring dig.
Det her er helt klart i familie med spil som Limbo og Inside, men Bionic Bay formår at give følelsen af en større, mere åben og varieret verden. Hvor Inside var stramt og lineært, føles Bionic Bay som en rejse gennem mange forskellige biomer – fra dystre, regnvåde fabrikshaller til enorme åbne rum oplyst af glitrende neonlys og svævende partikler.
Allerede efter få minutter sad jeg med følelsen af, at der var en langt større verden lige under overfladen – en verden fyldt med små detaljer og miljø fortælling, der løfter hele oplevelsen.
Selvom du kun har tre basis-evner – hop, roll og dash – så lykkes Bionic Bay med at få dem til at føles som mere end nok. Det hele handler om timing, rytme og præcision, og her er det afgørende, at styringen sidder lige i skabet. Heldigvis er kontrollerne ekstremt responsive. Hver bevægelse føles stram, præcis og øjeblikkelig – og det er altafgørende i et spil, hvor millisekunder kan være forskellen på at klare en sekvens eller dø brutalt.
Dash mekanikken gør især en kæmpe forskel: den giver gameplayet et aggressivt tempo, hvor du nærmest flyver fra platform til platform, hvis du rammer dine inputs rigtigt. Den føles både intuitiv og essentiel – og sammen med swapping-evnen bliver det en kerne i spillets rytme.
At kunne bytte plads med visse objekter ændrer fundamentalt, hvordan man tænker platforming. Nogle gange skal du swappe for at undgå dødelige turrets, andre gange for at aktivere fælder, blokere missil-lignende projektiler eller bare nå en ellers umulig platform i sidste sekund.
Og ja – du kommer til at dø. Meget. Men der er noget næsten mørkt komisk i måden det sker på. Når du bliver splattet mod en væg, ristet af en laser eller timer et swap forkert og ryger direkte i afgrunden, så har det en slags morbid slapstick-humor over sig. Det bliver aldrig irriterende, fordi spillet genstarter lynhurtigt, og døden nærmest bliver en naturlig del af rytmen – en måde at lære på. Det føles mere som trial & error & grin, end som ren straf.
Jo længere du kommer ind i spillet, desto mere komplekse bliver puzzles. Nye twists som ændret tyngdekraft, manipulation af tid og præcise platform sekvenser kræver, at du begynder at kombinere alle dine evner. Men det føles fair – og det er netop det, der gør det så tilfredsstillende, når det lykkes.
Visuelt er Bionic Bay noget af det mest stemningsfulde, jeg har set i genren længe. Det pixelerede look på din karakter står i skarp kontrast til de ekstremt detaljerede baggrunde. Belysningen skaber magiske øjeblikke – enkle steder kan pludselig føles enorme, og mørke områder føles trykkende, næsten klaustrofobiske.
Man kan virkelig mærke, at der er kælet for detaljerne. Partikel-effekter fra regn, støv og gnister giver en følelse af, at verden er i konstant bevægelse – som om du virkelig bevæger dig gennem en levende, åndende maskine.
Hvis jeg skal sætte en finger på noget, så savner jeg lidt mere på lydsiden. Der er enkelte øjeblikke, hvor musikken træder frem og skubber pulsen i vejret – som når du pludselig bliver jagtet gennem en sektion med lasere og missil lignende projektiler, og må improvisere med swaps og dash for at undslippe – men de øjeblikke er desværre få. Resten af tiden må man nøjes med atmosfæriske lyde. De fungerer, men det kunne have været løftet endnu mere, hvis musikken havde spillet en større rolle.
Når du har klaret kampagnen – som vil tage de fleste omkring 5-7 timer alt efter skills – er der stadig mere at lave. Bionic Bay tilbyder en række time trial-baner, hvor man kan dyste mod både venner og globale spillere.
Det fede ved de her time trials er, at du kan se andres ghosts løbe sammen med dig. Det giver en fed dynamik – du kan hele tiden måle dig op mod andre og spotte, hvor du kan forbedre dig. Jeg blev ret hurtigt bidt af at prøve at optimere mine ruter, lave perfekte swaps og perfekte dash kombinationer for at shave sekunder af min tid.
Det her ekstra lag giver virkelig værdi, hvis man elsker at mestre mekanikerne og presse sig selv til grænsen. Og det føles livligt ikke at være helt alene på banen – at kunne se andres ghost-runs giver en illusion af konkurrence, selvom du løber solo.
Bionic Bay er en af de platformere, der virkelig skiller sig ud. Den kombinerer stramt og tilfredsstillende gameplay med puzzles, der konstant udfordrer uden at blive frustrerende. Swapping mekanikken er en genistreg, og når den kombineres med dash og manipulation af tyngdekraft eller tid, opstår der en rytme, der føles både intens og belønnende.
Spillet kræver timing og overblik, men det er netop derfor, det føles så tilfredsstillende, når det hele klikker. Og selvom lydsiden godt kunne have fået lidt mere kærlighed, især på musikfronten, så står resten af oplevelsen stærkt nok til, at det ikke for alvor trækker ned.
Efter kampagnen byder spillet på time trials med ghost-runs og leaderboards – perfekt for dig, der elsker at optimere ruter og konkurrere mod både dig selv og andre. Det forlænger spillets levetid og understreger, hvor velfungerende og præcist gameplayet egentlig er.
Bionic Bay er en skarp og udfordrende platformer, der tør skille sig ud. Det er en af de oplevelser, der sidder i kroppen længe efter sidste hop er sat.
Udvikler/Udgiver: Psychoflow Studio, Mureena Oy, Kepler Interactive
Genre: Platform game, Indie game, Puzzle Video Game, Adventure
Platform: Playstation 5 (anmeldt på) & Microsoft Windows
Udgivelsesdato: 17. april 2025
Skribent & Anmelder
David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Nyhed
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk