Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Braid, Anniversary Edition-anmeldelse – Et tidløst mesterværk

Braid, Anniversary Edition-anmeldelse – Et tidløst mesterværk
Foto: Thekla Inc.
Mark Elsberg

Mark Elsberg

Estimeret læsetid: 4 minutter.

May 18, 2024

Et af alle tiders måske vigtigste indie-spil er tilbage i et sprudlende kreativt remake, der, akkurat som originalen, udfordrer det etablerede.

Da Braid udkommer på Xbox Live Arcade tilbage i 2008, ændrer det spilbranchen for altid.

Det beviser nemlig, at kommercielle spiludgivelser ikke kun er forbeholdt de veletablerede firmaer med kæmpebudgetter og mangeårige timelines, men kan være resultatet af få menneskers dedikerede og vedholdende indsats.

Spilbranchen havde selvfølgelig tidligere flirtet med spil fra små teams, herunder i 70’erne og 80’erne, hvor såkaldte ’bedroom coders’ tegnede en spirende demo-scene på hjemmecomputere såsom ZX Spectrum og Commodore 64, men der var noget ved Braid, der føltes anderledes.

På mange måder stod det skulder mod skulder med selv de største udgivelser det år, og trods indledningsvis virak om spillets korte længde, især taget prisen på 1200 MS point, cirka 120 kroner, i betragtning, forstummer den snak hurtigt og afløses af lige dele forundren og beundring over, hvad skaberen og debutanten Jonathan Blow har bedrevet.

Braid bliver en af de primære katalysatorer til slutnullernes indie-revolution, der, trods bump på vejen, fortsætter med at definere spilbranchen den dag i dag…

<< REWIND

Braid er ikke bleg for at genbruge det samme puzzle flere gange, men sætte de i kontekst af et nyt tidsparadoks af en spilmekanik. Det udfordrer og får os til at tænke over det etablerede og reglerne herfor. Foto: Thekla Inc.

Antitesen til Super Mario

Da Braid udkommer på Xbox Live Arcade tilbage i 2008, ændrer det spilbranchen for altid.

Det er ikke mindst den banebrydende spilmekanik, der sikrer spillet den indflydelse. Designet som antitesen til Super Mario Bros. udfordrer det ikke kun branchen, men spillere verden over i spørgsmålet; hvad er og kan et spil være?

På overfladen synes det ligetil. Akkurat som Nintendos ikoniske platformspil er der både goombaer at hoppe på, warp-pipes at passere og sågar en prinsesse at redde.

Men hurtigt finder man ud af, at spillets hovedperson, den jakkesætklædte Tim, har en evne, der rækker langt udover Marios. Han kan manipulere tid. Spole den tilbage, få den til at gå langsomt eller sågar fremmane en dobbeltgænger, der gentager egne handlinger.

Evnerne vender den klassiske 2D-platformer fuldstændig på hovedet og kræver, at spilleren tænker ud af boksen for at løse spillets mange gåder. Og trods at have mere end 15 år på bagen, står de gåder lige så skarpt og unikt som dengang med ægte hjernebrydere, der først vil fascinere, så frustrere og til sidst forløse, som brikkerne falder på plads.

Mange spil har siden…

<< REWIND

Braid-skaber Jonathan Blow har selv fortalt, hvordan spillet på mange måder blev til som en provokation mod branchens dogmer. Blandt andet derfor liger det på overfladen en outreret version af Nintendos Super Mario, men noget stikker dybere her… Foto: Thekla inc.

Prinsessen befinder sig i et andet slot

Da Braid udkommer på Xbox Live Arcade tilbage i 2008, ændrer det spilbranchen for altid.

I en tid, hvor mediet bevæger sig i en stadig mere filmisk retning med nøjsomt animerede mellemsekvenser og indtalt dialog, viser Braid en helt anden potent vej, hvor spilmekanik bruges til at understrege fortællemæssige pointer.

Alle, der har oplevet spillets ufattelige sidste bane, vil vide, hvad der menes, og har man ikke, så lad det være en reklame for, hvor skelsættende et øjeblik, der venter.

Braid er en ambitiøs fortælling… måske sågar en prætentiøs fortælling, men dets budskab forbliver relevant anno 2024, hvor mediet endnu kæmper med at rive sig fri af fortidens dogmer.

For at blive i Mario-analogien handler Braid, ikke ulig Nintendos platformer, om den evigt genkendelige mission for at redde prinsessen, men hvor det i Nintendos univers blot er en ramme for gameplay, hvor det ’bare’ er nok at nå flagstangen for enden af banen, så er det mere kompliceret i Braid.

Mystiske puslespilsbrikker er strøet rundt omkring i banerne, som var de Svamperigets guldmønter, og, når indsamlet, bliver de til ildevarslende malerier om Tims fortid og den mission, han har kastet sig ud i. Måske er der her en grund til, at prinsessen altid ’befinder sig i et andet slot’?

Og så har vi ikke engang talt om de ekstra lag i historiefortællingen, der tilbage i 2008, i stilhed, var lagt ud til spillets samlede community at afsløre. Dage tog det, før spillets sidste store mysterium var optrevlet – et koncept som vi netop har set gentaget i det ansete Animal Well, men som altså kan spores…

<< REWIND

Et af Braids mange konventionsbrud var dets direkte boot til gameplay. Ingen startmenu. Kunsten skal have lov at tale for sig selv. Foto: Thekla inc.

Et tidløst mesterværk

Da Braid udkommer på Xbox Live Arcade tilbage i 2008, ændrer det spilbranchen for altid. Og her, små 16 år senere, står det lysende klart, hvor stor en ledestjerne det fortsat er.

Jonathan Blow mestrer spilmediet som få, og det kommer selvfølgelig også til udtryk i den måde, Anniversary Edition er skruet sammen på. 15 timers kommentarspor, nedbarberet fra 55, er, helt i Braids ånd, integreret direkte i interaktionen med spillet som en ekstra verden. En anakronisme, næsten, der binder fortid til nutid, og samtidig er en glimrende lektion ud i spildesign, skulle man sidde med en udvikler i maven.

Den nye grafik og lyd, sidstnævnte i øvrigt med dansk islæt i form af Limbo- og Inside-komponist Martin Stig Andersen, er egentlig bare prikken over i’et i det her veloplagte remake af et i forvejen ’komplet’ værk.

Braid er og bliver et tidløst mesterværk.

Udvikler/Udgiver: Thekla Inc.

Genre: 2D-platformer, Gådespil, Mesterværk

Platform: PC, PS4, PS5, Switch, Xbox One, Xbox Series

6 / 6
Mark Elsberg

Mark Elsberg

Skribent & Anmelder


Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk