Udvikler/Udgiver: Sledgehammer Games / Activision Blizzard
Genre: First-Person Shooter
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X|S og PC
David Darville
Estimeret læsetid: 3 minutter.
November 21, 2023
Call of Duty: Modern Warfare III spiller på nostalgi og moderne twists, men falder fladt på innovation. Den svageste singleplayer-kampagne i serien mødes af en multiplayer, der savner nye ideer, hvilket rejser spørgsmål om spillets retning
Se den store debat vi havde om spillet i denne fulde anmeldelse
Singleplayer-kampagnen i Modern Warfare III virker som en skygge af dens forgængere. Spillet tager et ambitiøst skridt mod en mere åben verden, men mislykkse i forsøget på at integrere denne frihed i den traditionelt lineære fortælling, som serien er kendt for. Historien, som iler afsted med karakterer som Price og Soap i jagten på Makarov, savner en følelse af konsekvens og engagement, som kunne have bundet spilleren til skærmen.
Introduktionen til Open Combat missions giver ikke meget til historiens dybde og er mere en distraktion fra hovedfortællingen. Spillets åbne områder mangler betydende sidemissions, og selvom den tilbyder en vis grad af udforskning, bidrager den ikke meningsfuldt til gameplayet. Spillere, der søger en dybere fordybelse i Call of Duty-universet, vil finde denne mangel på substans særligt skuffende.
Hvor kampagnen skinner igennem, er i de mindre lineære missioner. Gunplay er forsat kraftfuldt og intens, hvilket giver en tilfredsstillende fornemmelse under ildkampe. Men disse øjeblikke er få, og det er et problem, når spillet ikke formår at levere en sammenhængende og medrivende kampagneoplevelse. Med kun et par standout-missioner blandt de 14 tilgængelige er der et klart potentiale, som ikke bliver udnyttet.
Den visuelle præsentation er flot, men ikke banebrydende, hvilket er en overraskelse, givet seriens historie for at sætte standarden inden for grafisk præstation. AI’en og stealth-mekanikkerne virker forældede og giver ikke samme niveau af taktisk finesse, som tidligere spil i serien har gjort. Resultatet er en singleplayer-oplevelse, som ikke formår at stå alene som en overbevisende grund til at investere i spillet til fuld pris.
I multiplayer kan man forvente en blandet oplevelse. På den ene side er der en mærkbar forbedring i den visuelle præsentation og våbenhåndtering, hvilket sikrer en mere flydende og responsiv kampoplevelse. Den nostalgiske genintroduktion af remastered maps fra 2009 Modern Warfare 2, rammer en sød plet hos seriens veteraner og byder nye spillere ind i et klassisk Call of Duty-miljø.
Desværre dæmpes spillets positive sider af en hovedmenu fuld af påtrængende Battlepass-reklamer, der forstyrrer og forringer brugeroplevelsen. Armory–systemet, der håndterer våbenprogression, er på papiret logisk, men bliver overskygget af frustrerende tekniske fejl og designmangler. Disse problemer hindrer ofte spillerens fremskridt og underminerer følelsen af præstation, hvilket skaber en skuffende oplevelse.
Zombies vender tilbage og er ganske underholdende, men efterlader et indtryk af at være en sideshow mere end hovedattraktionen, og retfærdiggøre ikke den fulde pris af spillet, specielt i lyset af genbrug af det kommende Warzone map, Urzikstan.
Multiplayer i Modern Warfare III svinger mellem brillans og middelmådighed; trods solidt skydespil og nostalgi, holder manglende nytænkning og overdreven marketing det tilbage fra at skinne i Call of Duty-serien.
Modern Warfare III er en blanding af gamle dage og lette fornyelser, men skaber ikke et markant aftryk som et selvstændigt spil i serien. Det føles mere som et ekstra kapitel til Modern Warfare 2 end som en nyfortolkning af den klassiske formel. Mens nostalgien kan være tilfredsstillende for de langvarige fans, er spillets mangel på originalitet og nytænkning tydelig.
Det lader til, at der er et åbent vindue for fornyelse og forbedring af franchisen, hvilket kan blive spændende at følge i kølvandet på Microsofts overtagelse af Activision Blizzard. Men indtil da står Modern Warfare III som en påmindelse om seriens storhedstid snarere end som en ny æra i sig selv.
Udvikler/Udgiver: Sledgehammer Games / Activision Blizzard
Genre: First-Person Shooter
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Xbox Series X|S og PC
Skribent & Anmelder
David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Nyhed
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk