Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Call of Duty: Modern Warfare III (Multiplayer) anmeldelse – Nostalgi vs. Innovation

Call of Duty: Modern Warfare III (Multiplayer) anmeldelse – Nostalgi vs. Innovation
Activision Blizzard
David Darville

David Darville

Estimeret læsetid: 6 minutter.

November 17, 2023

Kan Modern Warfare III genoplive sig efter en skuffende singleplayer-oplevelse?

Modern Warfare III 2.5

I multiplayer genopliver Modern Warfare III følelsen af nostalgi ved at genintroducere de ikoniske baner fra Modern Warfare 2 fra 2009. Dette byder velkommen til den nye generation af CoD-spillere og hylder seriens trofaste fans. 

Men selv med denne genkendelige charme, kæmper spillet med at forny sig og efterlader et indtryk af en mangel på innovation. Kernen i dilemmaet er, om Modern Warfare III virkelig formår at skabe et unikt aftryk, eller om det simpelthen er et genoplivet ekko af den klassiske, hurtige arcade-shooter, som vi allerede kender alt for godt.

Battlepass, battlepass, BATTLEPASS!

Modern Warfare III har gjort betydelige fremskridt siden sin beta, især med mere definerede og mindre udvaskede visuals. Disse forbedringer giver en klarere og mere detaljeret grafisk oplevelse, som er et skridt i den rigtige retning for serien.

Menusystemet, som nu huser alle Call of Duty-titler i en fælles launcher, er særligt frustrerende. Det virker ikke særligt intuitivt, at spillelister konstant skifter placering, hvilket gør navigation mellem gamemodes til en irriterende gætteleg.

Denne forvirrende menustruktur er yderligere belastet af et aggressivt marketing push for køb af Battlepass. Spillere bombarderes med pop-ups og notifikationer, der ikke kun forstyrrer brugeroplevelsen, men også virker påtrængende.

Derudover bliver man konstant mødt med post-match rapporter, der viser, hvad man kunne have låst op for, hvis man havde et Battlepass. Personligt oplever jeg det som en påtrængende påmindelse om, hvad jeg går glip af. Det virker som om, at muligheden for at undslippe disse påmindelser ved at købe Battlepasset er en ret direkte måde at få forbrugerne til at spendere mere, selv efter at have betalt fuld pris for spillet, hvilket efterlader en bitter eftersmag.

Våben ad libitum

I Modern Warfare III fortsætter våben progressionen fra Modern Warfare 2, hvilket skaber en glidende overgang og følelse af sammenhæng mellem spillene. Det er dog tydeligt, at de nye våben i spillet ikke blot matcher, men også overstråler deres forgængere, og de er afgørende for den optimale kampoplevelse. Shooting-mechanics forbliver både solidt med en punchy følelse, og garanterer dermed en både intens og actionpakket spiloplevelse for fans af arcade-shooters.

Sledgehammer Games har været opmærksomme på tilbagemeldinger fra CoD-communitiet om våbnenes visuelle rekyl og røg, som forringede sigteevnen i Modern Warfare 2. Disse finjusteringer er modtaget med åbne arme, men de udgør mere finpudsninger end banebrydende nyheder og tilfører kun en marginal ny dimension til gameplayet.

Nostalgiske maps

En central del af spillets appel er de remastered versioner af klassiske Call of Duty maps. For nye spillere repræsenterer disse genopfriskede baner en spændende mulighed for at opleve klassiske maps for første gang, hvilket kan være en stor fordel for nyankomne Call of Duty-spillere. 

Veteraner vil dog måske møde disse velkendte områder med blandet følelse. På den ene side tilbyder de en dyb følelse af nostalgi, men på den anden side kan genbrugen af velkendte maps føles som en gentagelse af tidligere oplevelser, uden meget nyt at tilbyde.

Selvom der er en vis charme i at genoplive de klassiske baner, halter spillet efter, når det kommer til at introducere nye visuelle elementer eller innovation. Teksturer og belysning mangler den dybde og finesse, som forventes af moderne spil. Dette efterlader en følelse af, at selvom banerne er velkendte og elskede, er der gået glip af en chance for at forny og forbedre dem til et nyt publikum.

Våbenarsenal og slid

For at opnå adgang til eftertragtede perks og attachments, som for eksempel Ghost-perk og større magasiner til udvalgte våben, er det et krav, at man når level 25, hvilket åbner op for spillets Armory-system. 

Her kræves det, at spillere dedikerer sig til daglige challenges og vinder kampe for at låse op for specifikke våben og gear, hvilket kan vise sig at være en tidskrævende proces.

På den positive side opfordrer Armory-systemet til at udforske forskellige våben og spillestil, hvilket bidrager til mere varierede kampe og undgår en overflod af meta-våben.

Desuden er der problemer med designet, hvor tilfældige udfordringer, som for eksempel kravet om at eliminere tre fjender med en Semtex-granat, som man måske ikke engang har adgang til endnu, skaber en frustrerende flaskehals for spillerens progression.

Der kan også opstå tekniske bugs inden for progression systemet, der forhindrer spillernes fremgang i de aktive challenges og tvinger en til at vente på, at den pågældende bugged challenge bliver nulstillet næste dag.

Gamemodes

Modern Warfare III byder på et nyt multiplayer gamemode ved navn Cutthroat, hvor spillerne dyster i tre hold af tre, inspireret af Gunfight. For at sikre sejren i en Cutthroat-runde skal spillerne enten eliminere alle modstandere eller erobre overtime-flaget. Denne nye tilføjelse byder på en ideel mulighed for at samle ens trio af venner til en mere intens multiplayer-kamp på de klassiske Call of Duty maps.

Klassiske gamemodes, som Team Deathmatch og Domination er stadig fundamentale og fungerer upåklageligt, men Ground War formår ikke at leve op til forventningerne. Denne gamemode, designet for dem, der søger episke slag, leverer ikke den forventede intensitet eller involvering, hvilket skaber en oplevelse, der falder fladt for fans af storskala- konfrontationer.

War mode gør et comeback fra Call of Duty: WWII og er hurtigt blevet min foretrukne gamemode, især når jeg spiller solo. Her kastes et hold sig ind i forsvaret, mens det andet skal angribe og udføre en række objectives for at opnå fremskridt inden tiden udløber. Indtil videre er der kun ét map tilgængeligt for War mode, men jeg krydser fingre for, at der vil blive tilføjet flere maps i de kommende opdateringer.

Extraction Zhooter

Zombies i Modern Warfare III skiller sig ud som en af de mest overraskende og engagerende aspekter af spillet. Med en nytænkning, der kombinerer Outbreak-stilen med elementer fra DMZ, placeres spillere på det nye Warzone map, Urzikstan. Dette er særligt indbydende for de spillere, der ønsker at blive fortrolige med terrænet, før den nye sæson udkommer i december.

Zombies er solidt og byder på timevis af underholdning, især i selskab med venner, som virkelig kan løfte oplevelsen. Med et væld af varierende objectives fordelt over tre akter i zombie-kampagnen, er der rigeligt med udfordringer, der kan holde spillerne engageret i lang tid. 

En betydelig begrænsning i Zombies er, at spillere ikke kan hjælpe hinanden med individuelle missioner. Dette resulterer ofte i, at holdmedlemmer spiller solo frem for at samarbejde, hvilket reducerer den samlede spænding og team dynamik, som kunne have været et stærkt træk ved spillet.

Overgangen fra den traditionelle runde-baserede zombie-action til en åben verden giver variation og tilfører nye aspekter til gameplayet, men disse ændringer alene kan ikke fuldt ud retfærdiggøre spillets fulde pris. Zombies udgør en stærk del af spillet, men dens implementering, som primært udnytter det kommende Warzone map, kan virke som en simpel løsning, der ikke helt matcher værdien af en omfattende opdatering.

Konklusion

Call of Duty: Modern Warfare III formår at vække nostalgi med genindførelsen af ikoniske baner fra Modern Warfare 2 (2009) , hvilket er en velkommen gestus for både nye og erfarne spillere. Men spillet kæmper med at forny sig, og mangler innovation, hvilket efterlader et indtryk af, at det mere er et genoplivet ekko af fortidens succeser end en nyfortolkning.

På trods af forbedringer i grafik og våben-gameplay siden beta-versionen, står spillet over for kritik i forhold til sit menusystem og aggressiv marketing for Battlepass, som kan virke forstyrrende og påtrængende. Zombie-delen af spillet udgør en stærk og overraskende dimension, men dens afhængighed af det kommende Warzone map og manglende samarbejdsmuligheder i visse opgaver trækker ned i den samlede vurdering.

Armory-systemet og de varierede spilmodes tilføjer et lag af diversitet til spiloplevelsen, dog ikke uden tekniske problemer og en progression, der til tider kan virke frustrerende. De remastered baner serverer en nostalgisk tur ned ad memory lane, men spillet savner nyskabende dybde og friske ideer, som kunne have løftet denne titel til nye højder.

Modern Warfare III giver indtryk af at være mere en DLC end et fuldt spil, med genanvendt indhold og en mangel på innovation. Selvom det appellerer til fans med sin nostalgi, efterlader det spørgsmålet, om det virkelig skiller sig ud som en unik tilføjelse til Call of Duty-serien.


Udvikler: Infinity Ward/Sledgehammer Games

Genre: Førstepersons actionspil

Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X og Series S, Microsoft Windows

3 / 6
David Darville

David Darville

Skribent & Anmelder


David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Nyhed

May 9, 2025

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk