Udvikler/Udgiver: Dambuster Studios
Genre: Førstepersons actionspil
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Windows PC, and Xbox Series X
Lau Mellemgaard Eskildsen
Estimeret læsetid: 4 minutter.
April 19, 2024
Deep Silver og Dambuster Studios har udgivet Dead Island 2’s anden narrative udvidelse. Denne gang byder den på musik, sol og zombier – men er det værd at vende tilbage til Hell-A?
Et af sidste års bedste actionspil, ifølge The Game Awards, Dead Island 2 har fået sin anden narrative udvidelse. Denne gang står den på en musikfestival fra helvedet i det solbeskinnede Los Angeles. Der bliver spillet på alle klicheerne om den californiske storby i sådan et omfang, at min slayer, Jacob, sarkastisk udtaler at det er “So L.A.” Det er SoLA.
I modsætning til den første udvidelse, Haus, der var meget dyster og klaustrofobisk, så er SoLA langt mere lys og åben. Hele farvepaletten er i spil og SoLA-festivalområdet er, i bedste Coachella-stil, et spraglet og varieret miljø, der samtidig er fyldt med satiriske og samfundskritiske referencer.
Det er ret ligetil at tilgå SoLA. Du finder blot et fast travel point og rejser direkte til festivalområdet. Når du ankommer finder du hurtigt ud af, at også her har zombie-infestationen også bredt sig, men noget er alligevel anderledes end i resten af Hell-A. Det bliver din opgave at finde ud af lige præcis hvad der er sket på festivalen, men også hvem der står bag.
SoLA forsøger at binde historien fra hovedspillet sammen med de to narrative udvidelser, men kommer på ingen måde i mål med en fortælling, der er sammenhængende eller giver specielt meget mening.
Konklusionen er flad, og lægger i høj grad op til, at den fortsættes i et eventuelt Dead Island 3. I de knap fire til fem timer, som SoLA byder på, forsøger Dambuster at give en uddybning af både The Autophage og The Numen uden helt at konkludere noget endegyldigt. Men nu spiller vi jo heller ikke Dead Island for historien, vi kommer for gameplayets skyld.
Heldigvis er alt også ved det gamle her. Endnu en gang er det en fornøjelse, at hakke og skyde zombier i småstykker. Gameplayet er underholdende og denne gang introduceres der yderligere to nye zombietyper som udgør en betydelig udfordring for vores slayers. Den første, The Whipper, har før apokalypsen været bohemiske skønheder, men nu er skønheden gået i forrådnelse og i stedet for at sprede positive vibrationer slynger hun nu omkring sig med sine egne indvolde som benyttes som en pisk. Den anden, The Clotter, samles af resterne af de ituskårne levende døde og kan dukke op hvor som helst, og før man ser sig om, går de i opløsning for så at dukke op andetsteds. Det er super med nye fjendetyper, men især The Clotter skal have tæsk til dine fingre dunker af smerte. Var der så en god grund til det, så var det okay, men den grund man finder er mest ‘bare fordi’.
Til at bekæmpe både nye og gamle zombier får vi desuden nyt legetøj at fornøje os med. Tidligt har du mulighed for at erhverve dig ‘The Ripper’, der er et baseballbat hvorpå der er påført en motoriseret rundsavsklinge. Praktisk i nærkamp. Senere bliver ‘The Sawblade Launcher’ også tilgængelig, der som navnet antyder, affyrer rundsavsklinger med en betydelig effekt. Praktisk når du vil massakrere på afstand.
De nye våben og zombietyper giver sammen med den nye lokation mere variation til Dead Island 2, men det er vigtigt at pointere, at spiller man SoLA, så får man blot mere Dead Island 2. Der er ikke noget revolutionerende her. For nogle er det positivt, for andre vil det være for repetitivt. Det ville også klæde spillet hvis man gjorde level-cap’en højere end 30 i forbindelse med SoLA-udvidelsen. Det ville give en ekstra motivation, hvis man steg lidt i graderne og samtidig kunne opgradere sine våben yderligere. Det er en lille ting, men det kunne gøre en stor forskel og samtidig gøre jagten på ressourcer nødvendig og belønnede.
Du skal spille SoLA hvis du vil have mere Dead Island 2 i nye omgivelser. Du skal ikke gøre det for historien, du skal gøre det for gameplayet og de nye zombietyper og våben. Du kan forvente samme mørke humor og et par gode grin, men også middelmådige og repetitive missioner og fjender, der skal tæskes i sådan et omfang, at dine fingre til sidst gør ondt.
SoLA er den sidste narrative udvidelse til Dead Island 2, og når alt kommer til alt, så har det været en fornøjelig tid med de to udvidelser, men nu er det vist også på tide at komme videre.
Udvikler/Udgiver: Dambuster Studios
Genre: Førstepersons actionspil
Platform: PlayStation 5 (anmeldt på), Windows PC, and Xbox Series X
Chefredaktør
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag og har altid haft en forkærlighed for stærke fortællinger – både i spil og på film. Oblivion og Fallout 3 blev startskuddet på en livslang interesse for action-rollespil, og siden da har dystopiske universer og eksistentialistiske narrativer haft en særlig plads hos ham. Han elsker at nørde rundt i både spil- og filmverdenens store spørgsmål og små detaljer
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk