Udvikler/Udgiver: KeokeN Interactive/Wired Productions
Genre: Adventure, Puzzle, Walking Simulator
Platform: PC, PlayStation 4/5, Xbox One/Series X/S, Nintendo Switch (anmeldt på)
Lau Mellemgaard Eskildsen
Estimeret læsetid: 4 minutter.
July 16, 2024
Er Deliver Us the Moon på Nintendo Switch værd at spille, eller bliver spiloplevelsen ødelagt af tekniske problemer?
Det er efterhånden seks år siden, at hollandske KeokeN Interactive selv udgav Deliver Us the Moon på PC. Siden da er spillet blevet poleret og udgivet på stort set alle andre platforme – på nær én – Nintendo Switch. Det bliver der nu lavet om på, og spillet, der siden den første udgivelse også har fået en efterfølger i Deliver Us Mars, er nu endelig tilgængelig på den mere mobile Nintendo-konsol. Har det så været ventetiden værd? Ja, det vil jeg forsøge at svare på her.
Deliver Us the Moon er et adventure og puzzle-spil, der hovedsageligt udspiller sig på månen i år 2059. Jorden er på dette tidspunkt praktisk talt blevet udtømt for ressourcer, men forskere har til alt held fundet en ny energikilde på månen i form af Helium-3, som via store satellitanlæg kan sendes hjem til jorden og forsyne os med al den energi, som vi har brug for. Desværre sker der det, der bare ikke må ske – og en massiv strømafbrydelse sætter en stopper for energileverancen fra månen og efterlader både månen og jorden i mørke.
På jorden, hvor enorme storme hærger og truer med at udrydde alt tilbageværende liv, sætter man nu sin lid til en sidste og afgørende mission til månen – en mission, der skal sørge for at få energi til jorden igen, men også en mission, der skal klarlægge præcis, hvad der er sket på månen.
Det bliver nu din opgave som spiller at drage til månen, og missionen er klar: Deliver Us the Moon. Du ved indledningsvis ikke, hvem din hovedperson i spillet er, men lidt efter lidt bliver sløret løftet for de hemmeligheder, der gemmer sig på månen.
Historien i Deliver Us the Moon er mesterligt fortalt, og det er i et spil, der er fuldstændig uden kamp, det helt klare lyspunkt og centrale omdrejningspunkt. Spillet er på sin vis meget simplistisk, men der benyttes fortællemæssige greb, som medvirker til at skabe et virkeligt dragende narrativ. Spillet er samtidig ganske imponerende visuelt, men det er nu tydeligt, at der er tale om et spil, der har nogle år på bagen efterhånden, selvom der her er tale om en ny udgivelse af spillet. Lydsiden er også ganske overbevisende, og sammen med den realistiske visuelle stil bliver man med Deliver Us the Moon præsenteret for en meget atmosfærisk spiloplevelse.
Desværre er det også her, det positive får sin ende, for Deliver Us the Moon til Nintendo Switch er et teknisk makværk i så dårlig en forfatning, at det var tæt på, at jeg måtte opgive at gennemføre spillet. Mere om det senere.
Først skal vi lige berøre spillets gameplay, hvoraf der heldigvis ikke er meget. Spillet er på mange måder en walking simulator, som er ret lineært opbygget, men hvor man undervejs skal benytte forskellige redskaber for at komme videre med sin mission. Der er for eksempel en laser, som man skal bruge til at åbne døre og paneler, og lidt inde i spillet får man også følgeskab af en lille flyvende robot, som man også skal bruge til at løse forskellige gåder. Styringen er i bedste tilfælde middelmådig, men til tider også meget upræcis, hvilket kan være frustrerende, når spillet samtidig ikke er helt skarpt på at fortælle dig, hvad du bør gøre. Det kunne dog være til at acceptere, hvis det var her, kritikken stoppede, men det gør den ikke.
Det mest kritiske med Deliver Us the Moon på Switch er, at det konstant crasher og lukker ned, hvilket især skete, når hovedpersonen døde – et dødsfald, der oftest var et resultat af spillets upræcise styring. Jeg har oplevet over 50 af sådanne nedbrud, og på et tidspunkt blev det så kritisk, at jeg ikke kunne fortsætte spillet. Efter at have forsøgt at slette spillet og geninstallere det, hvilket heller ikke løste problemet, måtte jeg simpelthen starte forfra. Heldigvis kunne jeg begynde fra starten af det kapitel, jeg var nået til, og da spillet ikke er længere end 5-6 timer, så var det en overkommelig opgave, men samtidig må jeg konstatere, at jeg var nødt til at genspille omkring 20 procent af spillet for i sidste ende at se rulleteksterne.
Derfor kan jeg heller ikke med god samvittighed anbefale at spille Deliver Us the Moon på en Nintendo Switch i spillets nuværende forfatning, og medmindre KeokeN Interactive har en patch klar til udgivelsesdatoen, så bør man spille dette narrativt stærke spil på en anden platform – men det er bestemt et spil, der fortjener at blive spillet.
Deliver Us the Moon tilbyder en fængende fortælling og en atmosfærisk spiloplevelse, som virkelig fanger spillerens interesse. Historien er dragende, og både den visuelle og den lydmæssige præsentation er fortrinlig. Spillet formår samtidig at kombinere et stærk narrativ med et minimalistisk gameplay, der overordnet fungerer godt sammen med den realistiske tilgang, som spillet har.
Desværre bliver oplevelsen ødelagt af tekniske problemer på Nintendo Switch. Hyppige nedbrud og upræcis styring gør det svært at nyde spillet fuldt ud. Forhåbentlig kan en fremtidig patch rette op på disse problemer, men indtil da vil jeg anbefale at spille Deliver Us the Moon på en anden platform, hvor du kan få den fulde oplevelse uden de frustrerende tekniske udfordringer.
Udvikler/Udgiver: KeokeN Interactive/Wired Productions
Genre: Adventure, Puzzle, Walking Simulator
Platform: PC, PlayStation 4/5, Xbox One/Series X/S, Nintendo Switch (anmeldt på)
Chefredaktør
Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag og har altid haft en forkærlighed for stærke fortællinger – både i spil og på film. Oblivion og Fallout 3 blev startskuddet på en livslang interesse for action-rollespil, og siden da har dystopiske universer og eksistentialistiske narrativer haft en særlig plads hos ham. Han elsker at nørde rundt i både spil- og filmverdenens store spørgsmål og små detaljer
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Nyhed
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk