Udvikler/Udgiver: Sleepy Mill Studio / The Arcade Crew
Genre: Strategi, roguelite, indie
Platform: PC
Udgivelsesdato: 5. maj 2025
Kasper Hansen
Estimeret læsetid: 4 minutter.
May 5, 2025
Tidligere i år leverede min kollega Anders Isaksen et preview på den adelige version af Tetris – nu er tøjlerne givet videre, og jeg har taget et kig på den komplette udgivelse.
Sleepy Mill er studiet bag denne Tetris-cocktail, og det er også deres første spil. Et indiestudie, der blander et af verdens mest populære spil sammen med en genre, som har vokset sig større de seneste år, nemlig roguelite.
Spillet minder om Tetris, men her lægger du også specielle brikker som skove, hvedemarker og bygninger. Målet er stadig at lave rækker for at få point og bonusser, men her giver landskaber og bygninger også ekstra ressourcer eller militærstyrke, afhængigt af hvordan du placerer dem. I modsætning til Tetris forsvinder rækkerne ikke – de bliver liggende.
Jeg må indrømme, det tog sin tid at finde hoved og hale i, hvordan Drop Duchy skulle gribes an. Jeg følte et kedeligt gameplay-loop og nogle irritationsmomenter, som med et knips forsvandt. Dette er et af de spil, hvor det lige pludselig bare klikker. Det er selvfølgelig ikke alle, der har tålmodighed til at nå til det punkt, men for mig skete det ret hurtigt. Da jeg låste op for fraktion nummer to, skete der et eller andet. For det er nok dét, som Drop Duchy gør bedst. På trods af, at alle baner stort set er sat op ens, med det “bare” er en Tetris-bane, og så kortet, du befinder dig på, er forskellige forgreninger med bonusser, markeder og kampe, er der en stor diversitet i de tre fraktioner.
De føles ikke bare nye ved at ændre farve, skins og navn. Hele din spilstrategi vendes på hovedet, og nu skal du til at lære den fraktionsstruktur.
Det var utroligt forfriskende at bruge en del timer med den første fraktion, og så nærmest få et nyt spil i hænderne, når måden, man bygger sin by op i Tetris-banerne, ændrer sig.
Den første fraktion baserer sig på militær, den anden på indbyggere, og den tredje er mere hellig i form af religion og troen på the almighty.
Læg ikke for meget i overskriften. Det eneste, Drop Duchy har tilfælles med From Software og Souls-like, er deres sværhedsgrad. Det lyder sindssygt, når billedet er en Tetris-bane.
Men jeg fandt easy-mode utroligt svært. Som i rigtig, rigtig svær. Allerede i Anders’ preview blev det adresseret, og udviklerne har tilsyneladende ikke fikset det. Ellers var det tæt på umuligt dengang. Normal mode kan I sikkert gætte jer til er vanvittig. Men bare rolig, der er flere sværhedsgrader, så at gennemføre det er ikke noget, man gør på en aften eller to.
Der tegnede sig efterhånden et mønster hver gang, jeg satte mig for at spille Drop Duchy. Pludselig var aftenen gået, og jeg stod på mit arbejde dagen efter uden søvn. Det er, hvad det her spil gør ved en – det er utrolig vanedannende, selvom det i sine mekanikker er simpelt, og præmissen gør sit arbejde.
I hvert run formåede jeg nærmest at finde ny læring, og det gav mig den helt store motivation til at mestre disse fraktioner. Selv om de to fraktioner, du skal låse op for, klart er de sværeste at spille med, så er de også de mest tilfredsstillende at kæmpe med. Det er også god hjernegymnastik.
Som alle andre roguelites låser man løbende op for permanente opgraderinger. Der kan være mere liv, man starter med flere borgere til fraktion to, eller noget helt tredje. F.eks. kan nogle kort blive opgraderet permanent, så de altid starter i level to.
På kortet efter hver endt Tetris-bane har man også mulighed for at gå i nogle retninger i de forgreninger, som kan generere andre kort eller handle for flere afgrøder, mønter, træ eller sten. Alt dette skal bruges til at opgradere bygningerne, som man sætter på Tetris-banerne.
Drop Duchy er en uventet perle, der formår at blande den klassiske Tetris-formel med roguelite-genrens dybde og strategi. Ved første øjekast virker det som en simpel variation af et velkendt spil, men snart afslører det sin kompleksitet og enorme genspilsværdi. Hver fraktion føles unik og forfriskende, og det kræver en skarp hjerne at mestre de forskellige strategier. Spillet formår at holde mig engageret i timevis, selvom de enkelte mekanikker virker enkle.
Det er et spil, der belønner tålmodighed og læring, men som også kan være frustrerende og udfordrende – en oplevelse, der ikke er for alle. Det er et spil, der kan få dig til at spille langt længere, end du havde tænkt dig, og det er denne afhængighed, der gør Drop Duchy til noget særligt.
En stærk anbefaling, især for dem, der elsker en god udfordring og et friskt take på Tetris. Den høje sværhedsgrad og de til tider frustrerende elementer trækker dog lidt ned, men det er et spil, der i den store helhed leverer en uforglemmelig og tilfredsstillende oplevelse.
Udvikler/Udgiver: Sleepy Mill Studio / The Arcade Crew
Genre: Strategi, roguelite, indie
Platform: PC
Udgivelsesdato: 5. maj 2025
Skribent & Anmelder
Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk