Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Escape the Boardgame-anmeldelse – Dansk pletskud på ‘Gameboy’en med håndsvinget’

Escape the Boardgame-anmeldelse – Dansk pletskud på ‘Gameboy’en med håndsvinget’
Foto: Julie Bjørnskov
Mark Elsberg

Mark Elsberg

Estimeret læsetid: 3 minutter.

March 28, 2025

Danske team Julie Bjørnskov er igen aktuel på Playdate-konsollen, også kendt som ‘Gameboy’en med håndsvinget’, med en spirituel opfølger til Spilprisen 2025-vinderen Escape the Arcade.

Der er fart på den danske multikunstner Julie Bjørnskov, hvis CV spænder bredt, fra tv-animation over live-installationer til escape rooms og computerspil.

Kun en måned siden er det, at Julie, sammen med makkeren Anders Bjørnskov, lod sig kåre som vinder af Spilprisen 2025 i kategorien ’Best Leap of Faith’, dette for 2024-debuten Escape the Arcade.

Fortjent, i øvrigt, for Escape the Arcade var ikke kun, i egen ret, et originalt og vellykket puzzle-spil. Dets ophav på den ’kun’ 70.000 eksemplarer store Playdate-platform – I ved, den lille, gule Gameboy-lookalike med monokromt display og et håndsving på siden – var på alle måder et beundringsværdigt, men også kommercielt modigt træk.

Men hvad der synes at være en kompromisløs kærlighedserklæring til kunsten og formatet, først og fremmest, resulterede altså i en af nyere tids mest originale danske computerspil.

Og så gengældt var kærligheden fra Playdate-spillerne verden over, at ’Team Bjørnskov’ nu allerede er klar med opfølgeren Escape the Boardgame.

Julie Bjørnskovs charmerende illustrationer er en fryd at bladre igennem med konsollens håndsving og tager sig godt ud på det monokrome display.

Ned i kaninhullet

Akkurat som Escape the Arcade er Escape the Boardgame en fortælling om at falde ned i kaninhullet og de besynderlige eventyr, der venter her.

De to hovedpersoner Sarah og Alex er taget på venne-date på en lokal brætspilcafé, da et lyn pludselig slår ned. Lyset går et øjeblik, og da det vender tilbage, er de to hovedpersoner skrumpet til brikker på spillepladen.

Herfra går eventyret, præsenteret som små interaktive illustrationer, nogen gange med indbyggede gåder, der skal løses, for at de to igen kan undslippe brætspillet og vende tilbage til deres egen verden.

Det er en sød lille fortælling, der ikke rigtig fører nogen vegne, og i den forstand vækker minder om Lewis Carrolls ikoniske børnebog, Alice i Eventyrland. På en positiv måde, altså, fordi de tematisk ’nonsensiske’ sceneskift netop fungerer godt til at sætte de mangeartede gåder op.

Spillets gåder, en god blanding af visuelle afkodningsopgaver, har en god sværhedsgrad af 5-10 minutters varighed, perfekt til kortere spilsessioner.

Med mentalt hiv og håndsving

Og hvad angår gåderne, så er de Escape the Boardgames helt store styrke.

I modsætning til selve fortællingen følger de en mere fast struktur, hvor det typisk handler om at aflure en firecifret kode fra et stort panoramabillede. Her kommer Playdatens håndsving til sin ret, som man bruger det til nænsomt at ’rulle’ gennem billedet på jagt efter spor, der kan afsløre koden.

Nogen gange viser tallene sig blot, hvis man stopper håndsvinget på den rigtige ’del’ af billedet, mens det andre gange kræver lidt mental gymnastik f.eks. at aflede koden fra det, der i øvrigt foregår i scenen.

Det er en effektiv kombination af ’hidden-object’-mekanik og mere reelle logiske gåder, der sjældent er af mere end 5-10 minutters varighed, og derfor passer super godt til Playdatens håndholdte format. Skulle man sidde fast, er der implementeret et robust hint-system, således at man gnidningsfrit kan komme videre, selvom anbefalingen klart lyder at bryde ens hjerne, til ’eureka’-øjeblikket opstår.

Spillets største ’minus’ er i bund og grund, at der ikke er sket det store fra forgængeren Escape the Arcade, og at det således føles overvejende familiært, hvis man allerede har spillet det spil. Er man nykommer, kan man med fordel vælge enten eller.

Escape the boardgame ender som endnu et vellykket projekt fra Julie og Anders Bjørnskov, der viser, hvor langt man kommer med et koncept, når format og platform går så godt hånd i hånd.

Udvikler/Udgiver: Julie Bjørnskov

Genre: Puzzle-spil

Platform: Playdate

5 / 6
Mark Elsberg

Mark Elsberg

Skribent & Anmelder


Når ikke Mark lapper gamle mainframe-systemer hos et dansk forsikrings-konglomerat, bliver tiden brugt på at forstå, hvorfor computerspil er så pisse fede. Eurogamer-alumne, der fortærer alt fra AAA over indies til shovelware fra nederste hylde. Især sidstnævnte. Nogen skal jo spillet det lort.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Nyhed

May 9, 2025

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk