Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Ghost of Tsushima Director’s Cut PC-anmeldelse – En visuel smuk oplevelse, som ikke rammer plet 

Ghost of Tsushima Director’s Cut PC-anmeldelse – En visuel smuk oplevelse, som ikke rammer plet 
Foto: Sucker Punch / PlayStation
Lasse Bjørnsten Rasmussen

Lasse Bjørnsten Rasmussen

Estimeret læsetid: 3 minutter.

May 22, 2024

En visuel smuk oplevelse redder desværre ikke spillet i at være en ret generisk oplevelse

Ghost of Tsushima var et PlayStation 4 eksklusivt spil, indtil for en uges tid siden. Spillet udkom sommer 2020 og blev et kæmpe hit meget hurtigt. Det samme er det nu blevet med PC udgivelsen. Det er netop blevet den næst største succes for PlayStation efter deres nye strategi med, at udgive deres eksklusive spil til PC. Helldivers 2 er nummer et over bedst sælgende PlayStation spil på PC.  

Men hvordan er Ghost of Tsushima, snart fire år efter dens originale lancering, og er det en god PC-lancering? 

Foto af: Sucker Punch / PlayStation

Visuelt vidunder 

Det første alle lægger mærke til, når spillet starter, er den helt fantastisk flotte grafik. Deres art-director har virkelig trådt speederen i bund for at få sin vision ud. Alt fra ansigtsanimationerne til det høje græs, som man ridder igennem og strejfer med sine hænder, ligner noget fra en anden verden. Dog vil jeg sige, at Horizon: Forbidden West, så en anelse bedre ud på PC end Tsushima gør, men de er tæt på hinanden.  

Når man indgår i en standoff, hvor man står stille og først hiver sit sværd ud, når modstanderen slår efter en, er også sindssygt flot. Når man hakker fjenderne med sin katana og blodet sprøjter ud, er det vildt tilfredsstillende. Bare rolig, “I’m not insane”, men at være en samurai er bare sindssygt fedt! 

Foto af: Sucker Punch / PlayStation

Alt andet rammer desværre ved siden af for mit vedkommende 

Efter at have rost spillet til skyerne i forhold til den grafiske stil, så lad mig komme til de helt store negative pointer. Spillets historie sagde mig ingenting og jeg følte faktisk ikke noget for nogle af de karakterer, man møder. Alt det med at en samurai har ære og at man endelig ikke må dræbe folk uden det er i kamp, falder fuldstændig til jorden. Hvis spillet vil have os til at overholde det, så det samtidig også giver mening i historien, hvorfor lader spillet os så snigmyrde folk til højre og venstre. Jeg er med på, at spil også skal være sjovt, men når historien og gameplayet spiller mod hinanden, så føles det forkert.  

Sidemissionerne er som i klassisk Ubisoft stil, kedelige. Generelt er det her spil bare en glorificeret Ubisoft oplevelse. Når man er kommet over, hvor flot det hele er, så er det i sidste ende også et open-world spil med en masse ting, man kan samle op, og små missioner over det hele. Det er så ærgerligt, at jeg skal have det sådan, da det ellers udefra ligner et mesterligt samuraispil, men hvis man har spillet Ubisoft spil, så ved man udmærket, hvad man går ind til.  

Foto af: Sucker Punch / PlayStation

Der, hvor jeg havde flest problemer med spillet, var, når jeg var i combat. Ikke fordi spillet er svært, men fordi kameraet nogle gange kan sidde nogle underlige steder, så jeg nærmest ikke kan se, hvad der forgår. Du kan dog godt få en svær oplevelse, hvis du sætter sværhedsgraden op. Det anbefaler jeg, at man gør, fordi ellers er spillet alt for nemt. 

Konklusion 

Ghost of Thushima på PC er uden tvivl sammen med Forbidden West, de bedste spil som PlayStation har lanceret på PC. Ikke fordi de er gode eller sjove, men fordi de er udkommet i god stand og uden nogle former for bugs eller andre fejl. Som spil så skuffer Thushima desværre. De trivielle omgivelser, små missioner man hele tiden skal på, den kedelige og intetsigende historie og til sidst karaktererne, gør det til en ret forglemmelig oplevelse. Jeg forstår oprigtigt ikke, hvor alt den ros er kommet fra? Ja, spillet er flot, men hvad er der ellers?

Udvikler/Udgiver: Sucker Punch / PlayStation

Genre:  Action-adventure, open-world

Platform: PC (anmeldt på), PlayStation 4, PlayStation 5

3 / 6
Lasse Bjørnsten Rasmussen

Lasse Bjørnsten Rasmussen

Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk