Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

In Sink-anmeldelse – Overset co-op oplevelse

In Sink-anmeldelse – Overset co-op oplevelse
Foto: Kwalee
Emil Øgaard

Emil Øgaard

Estimeret læsetid: 4 minutter.

November 12, 2024

Har We Were Here-serien fået en konkurrent?

Der er mange måder at blive eksponeret for kommende spil på. De falder nogle gange ned i ens skød gennem brevsprækker, loftlemme og kælderdøre. In Sink er et spil, som en af vores mediepartnere spurgte, om vi kunne være interesserede i. Da jeg tjekkede det ud, mindede det utroligt meget som We Were Here-spilserien, hvor to personer skal løse en masse puzzles sammen via kommunikation og logisk tænkning.

Derfor hev jeg fat i min gode kammerat og spurgte om han ville være med på en anmeldelse. Heldigvis sagde han ja. Spørgsmålet er så, om In Sink er på It Takes Two-niveau eller om vi befandt os på en skude, som allerede var ved at synke.

En ø med hemmeligheder

Rammehistorien for spillet er meget vagt fortalt. En far og en søn er strandet på en mystisk ø med deres båd, hvor de inde i en grotte finder et display, som mangler krystaller. Ved at forbinde til en random online person eller en ven, der også ejer spillet, kan I gå på opdagelse i de i alt otte tematiserede baner og finde de forskellige krystaller til displayet i grotten.

Det er groft sagt det, der foregår i dette co-op puzzle-eventyr.

Umiddelbart kan man ikke vælge, om man helst vil være sønnen eller faderen. Dette valg kommer til at have betydning for nogle puzzles, da det kun er sønnen, som kan kravle igennem små sprækker ved nogle sektioner. Hvis man kunne vælge karakter, ville det øge replayabilitet markant. Det føles lidt som en misbrugt mulighed.

Men der hvor spillet for alvor tager kegler, er i de glimrende puzzles, som dog til tider kan blive lidt for tænkte. Men overordnet set kan jeg bedre lide de forskellige puzzles her i In Sink frem for We Were Here-serien.

Kan du huske forbindelserne, når lyset bliver slukket? Foto: Kwalee

Hintsystemet er en kunst der ikke mestres

Som sagt er banerne tematiserede. Syv af banerne har hver sin tematik som fx et horror house, en noir film og et kunstmusum. Ottende og sidste bane er et sammensurium af alle de syv foregående baner. Hver puzzle i banen var alle ret forskellige fra hinanden, så det hele tiden føltes engagerende at begive sig ud på nye eventyr.

Banerne var generelt opdelt i de små nemme puzzles i starten, som derefter eskalerede i sværhedsgrad. Til sidst endte man et større sted, hvor en masse små puzzles ledte videre ind i hinanden. Flowet var på et rigtigt god niveau, og sværhedsgraden var god, men udfordrende til tider.

Hintsystem, der bliver tilgængelig efter en rum tid for hver puzzle efter 2-3 minutter, er lidt en blandet landhandel ift. at give en hints eller bare give dig svaret. Her savnede jeg det hintsystem, de har i de fysiske EXIT-spil, hvor hintet gradvist leder dig mod den rigtige løsning. Det var lidt for ukonsistent i In Sink.

Særligt fordi nogle af de forskellige puzzles var mere komplekse end, hvad godt var. Det var et puzzle, hvor man skulle huske tre forskellige figurer, der ændrede sig, så snart man trådte væk fra dem. Disse figurer skulle man indsætte omvendt (?) i et lysramme på 3×3 firkanter, der enten skulle lyse eller være slukkede. Hvis det lyder komplekst, så er det helt korrekt forstået.

Derudover var der et par platform-puzzles, hvor man skulle hoppe fra platform til platform i en bestemt rækkefølge. Timede man ikke sit hop korrekt, skulle man starte forfra. Problemet her ligger i, at spillet ikke rigtigt er designet som en platformer. Derfor endte man tit med at hoppe ned, fordi karakteren ikke reagerede på, at man trykkede space.

Dette kunne man have løst med de såkaldte “Looney Tunes-hop”, hvor man reelt set godt kan hoppe, selvom karakteren er løbet et par centimeter fra platformen, de stod på. Det kunne have givet en lidt større buffer til at time sit hop.

Din makker har tonerne, du har tangenterne. Foto: Kwalee

Konklusion

In Sink er et rigtigt solidt puzzle co-op i stil med We Were Here-spilserien, hvor kommunikation og logisk tænkning bærer dig og din partner igennem spillet. De fleste puzzles er sjove og engagerende, men der er også et par stykker, som simpelthen ikke fungerer, enten grundet deres obskure kompleksitet eller dårligt optimerede mechanics.

På mange områder er In Sink klart bedre end We Were Here-spillene, og personligt vil jeg foretrække at genspille igennem In Sink end We Were Here Expeditions: The Friendship.

For fans af et sublimt co-op spil, vil jeg derfor klart anbefale In Sink. Det tog min ven og jeg knap 12,5 time at gennemføre, hvor vi hyggede os i langt størstedelen af tiden.

Scoren er et udtryk for begge vores vurdering. Selvom vi i Arkaden-regi sjældent er enige om karakterer til spil, så var min ven og jeg klokkeklart enige om denne.

Udvikler/Udgiver: Clock Out Games / Kwalee

Genre: Co-op puzzlespil

Platform: PC via Steam (anmeldt på)

4 / 6
Emil Øgaard

Emil Øgaard

Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Nyhed

May 9, 2025

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk