Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

League of Legends: Season 14-Anmeldelse – Det, der er ødelagt, kan smedes sammen igen

League of Legends: Season 14-Anmeldelse – Det, der er ødelagt, kan smedes sammen igen
Nicklas Egebæk Hansen

Nicklas Egebæk Hansen

Estimeret læsetid: 8 minutter.

January 20, 2024

Fjorten år. Så længe har Riot Games’ MOBA spil, League of Legends (LoL), domineret genren og samtidig være et af de største spil inden for Esport. LoL er nået konfirmationsalderen og står over for et vigtigt sted i sin levetid; kan det fortsat berettige sin eksistens alle disse år efter sin udgivelse, eller er dampen ved at gå af det aldrende lokomotiv? Mange ting er ændret i denne fjortende sæson – lad os sammen dykke ned i hvad det betyder for spillet og for den enkelte spiller.

Tid til at grinde

Cinematics er tilbage! Sidste års blamage af en sæsonlancering kan glemmes for en stund. Ovenfor kan man se åbningen for sæson 14 af League of Legends. Tidligere tiders storhed er tilbage, i hvert fald for nu.

Lad mig starte ud med at sige, at jeg har været en summoner på Summoner’s Rift i snart 13 år. Mange år er gået, hvor jeg fra min position i midlane har skiftet mellem mine yndlings champions; fuld AP Cho’Gath, Kog’Maw, Viktor, Shaco og Malphite. Der har været få pauser, men spillet har i al den tid været et fast samlingspunkt, som mine venner og jeg selv har kunne vende tilbage til. Netop det, er nok en af spillets helt store styrker; der kommer nok nyt content til at holde det friskt, men sjældent så meget, at gamle spillere ikke kan vende tilbage og genkende det generelle udtryk.

Normalvis varer en sæson et helt år, hvilket stadig er tilfældet. Der er dog lavet én ændring i strukturen, da der nu er tre splits i stedet for et enkelt. Riot har meddelt, at man som spiller kan optjene ét Victorious Skin per split, som løber over følgende perioder:

Split 1: Januar – Maj 2024
Split 2: Maj – September 2024
Split 3: September – December 2024

Denne ændring betyder, at man nu tre gange om året skal spille sig op i den rang, som man får sine belønninger ud fra. For spillere som har tiden og tager sig tid til at spille mange spil, er dette en god ændring. Så har man mere at spille for på flere tidspunkter af året, så man ikke føler sig låst i sin nuværende rang. 

Spillere som ikke kan nå at få særlig mange games ind i sin hverdag, vil muligvis komme til at opleve en ligegyldighed over for sin rang i fremtiden. Flere splits vil betyde, at det bliver svært at spille sig op i den rang, man “plejer” at lande i ved sæsonens afslutning, da der ganske enkelt ikke er nok tid til at få det krævede antal spil ind.

Personligt har jeg nået at spille omkring 20 ranked games og 10 ARAM spil. Flex queue er det mest anvendte, da min faste spillekammerat er en del ranks under mig. Dette er grundlaget for anmeldelsen. Hvordan min sæson er gået hidtil – det taler vi ikke om.

Min egen record indtil videre i sæson 14. Det skal nok blive bedre! Foto: Riot Games

Så meget nyt, dog så bekendt

Riot Games har søsat de største ændringer af mappet Summoner’s Rift siden 2014, hvor det sidste gang blev genopbygget fra bunden. De har gjort det for at opnå en “…større lighed mellem de forskellige lanes”. Dette forsøger de at opnå ved at fjerne de flaskehalse, hvor der for det meste foregik kamp, og i stedet brede disse kampzoner ud på større dele af kortet. 

Derudover er det et forsøg på at udligne forskellene mellem rødt og blåt hold. Dette kan eksemplificeres ved at kigge på toplane for blåt hold (højre side), som nu er mere sikker under sit tårn. Til gengæld er den blå botlane mere modtagelig for ganks, grundet en mere åben adgang bagom for junglers.

Det nye opdaterede Summoner´s Rift. Foto: Riot Games

Missionen om at ændre spillets flow vha. ændringer på kortet er lykkedes. For mit vedkommende føles spillet mere åbent, og når man roamer er man ikke låst til de samme ruter som før. Ligger man det oveni de ændringer der er til objectives, så giver det sammenlagt en god spiloplevelse.

Konceptet bag udviklingen af det nye map. Foto: Riot Games

Kosmetisk er der ligeledes sket forandringer. Både Rift Herald (Shelly) og Baron Nashor har fået skiftet udseende. Dette er en del af et større Void tema, som der kører i første split. For gameplay´et betyder det, at holdet deler buffs efter 20 minutter og visse objectives giver true damage til towers. Det har den effekt, at spillene generelt bliver en smule kortere, eftersom at holdet som har sikret sig objectives kan ødelægge modstanderholdets base hurtigere.

Dragerne har de seneste sæsoner præget kortet, alt afhængigt af hvilken soul der var i det pågældende spil. Nu gør Baron Nashor dem selskab, da også han skaber forskelligheder på mappet fra spil til spil.

Baron Nashor har fået en kosmetisk overhaling. Foto: Riot Games

Kombinationen af både drager og baron gør, at mappet endelig føles levende og ikke bliver kedeligt at spille på, da der nu er endnu flere kombinationer af forandringer fra spil til spil. Jeg selv og mange andre tror jeg dog håber på sommer- og vinterudgaver af mappet, som der var førhen. Dette vil gøre Summoner´s Rift endnu mere levende.

Junglen går bananas

Junglen gennemgår hvert eneste år store forandringer. Dette år er dog en undtagelse i den forstand, at det ikke er jungle items som har gennemgået en forandring – det er derimod Rift Herald og buffs som er blevet ændret. Samtidig er vi blevet introduceret til det nyeste medlem på Rift´en – Void Grubs. 

Void Grubs er ankommet til Summoner´s Rift. Foto: Riot Games

Disse små monstrer spawne efter fem minutter og forsvinder igen i det fjortende minut. Void Grubs giver guld, men det er ikke den primære årsag til, at du ønsker dem fjernet fra kortet. Ved at sikre dit hold den medfølgende buff, skader hele dit hold en smule true damage til tårne resten af gamet. Når du op på seks stacks, vil du også opleve dig selv hidkalde dine egne små Void Grubs, som angriber tårnene.

Tilføjelsen betyder, at der nu lynhurtigt bliver kamp om objectives. Top, mid og jungle kæmper med det samme om pushing power, hvorimod bot lane kæmper om dragerne og buffs som hjælper i team fights.

Min oplevelse er, at en jungler er nødt til at bestemme sig for, hvilken side af mappet der skal prioriteres. For når først modstanderholdet ser objective er taget på den ene side af mappet, så må man forvente at det modsatte hold tager objective på den anden side. Alt i alt en solid tilføjelse, som betyder at der nu kan spilles på den anden side af kortet, skulle man have en tabene bot side.

Vor alle sammens Rift Herald, Shelly, har også fået en makeover. Hun er ligeledes blevet mere tanky, men én ændring overskygger de andre; du kan ridde på hende! 

Så spænd selen og tag turen på Shelly, som kan ødelægge towers- eller sig selv. Rammer du et tårn skader du det en god portion, men du kan også anvende det som en kamikaze pilot, og flyve direkte forbi tårnet og ind i en mur. Funktionen tilføjer en smule morskab til Rift Herald. Brugbarheden er dog til at overse, hvilket også ses i proscenen.

Den nye, opdaterede Rift Herald. Foto: Riot Games

Tilbage til det basale

Én ændring fik mig til at juble som en galning – Mythic Items er endelig væk igen! Det betyder et farvel til ensporet builds, og goddag til diversitet og kreativitet i måden at spille på. 

Der er naturligvis fortsat builds, som er stærkere og en mere naturlig sammenhængskraft med visse champions. Når det er sagt, så kan Swain eksempelvis nu køre både Jak’Sho, The Protean og Liandry´s Anguish i samme build. Altså begrænser items ikke dig ikke længere – tværtimod. Som en spiller der altid har eksperimenteret meget og ofte spiller off-meta, så er dette en stor gave.

De nye items er endnu et friskt pust. Jeg vil dog ikke give Riot for meget kredit for at bruge tre år på at indse den fejl, de selv havde skabt i spillet. Jeg vil dog lykønske dem med en forholdsvis velbalanceret lancering. Der er fjernet i alt 23 items, 25 items er blevet lavet om, og tilføjet 18 nye – dette skal spille sammen med i alt 167 champions. Alt dette taget i betragtning, især efter et hotfix i 14.1B, så er de lykkedes rigtig godt med implementeringen.

En anden stor ændring er sket i support items. Der er nu kun ét item, kaldet World Atlas. Lige som førhen gennemfører man quests, som opgraderer sit item. Forskellen er nu, at det først er når den sidste quest er gennemført, at man vælger hvilken type af support man vil være. Ønsker man at være en tank, mage, eller enchanter, så kan man vælge først at tage stilling til det senere i gamet. 

Udover disse ændringer har der været snak om implementeringen af et nyt MMR system. Det kan du læse mere om her. Dette Riot udviklede system, Trueskill 2, skal eftersigende ændre hvordan spillere bliver vurderet. Hovedpointen for Riot er at undgå for mange alternative konti, som i stor stil huserer i de lavere ranks. Bliver dette implementeret i denne sæson, vil det kunne være endnu en stor succes for spillet som helhed.

Alle de tilgængelige Epic og Legendary Items i sæson 14. Foto: Riot Games

Hvad med os andre?

Lige så mange ændringer der har været til Summoner´s Rift, lige så få har der været til andre game modes. Som et glemt midterbarn står casual spillere og forsøger at få nogle game modes, som blot er for sjov, uden konkurrenceelementer. Dette ser dog ud til at have lange udsigter. 

Riot har i mange år skubbet på for at flere skulle spille 5v5. Først ved at fjerne Dominion, dernæst Twisted Treeline (3v3), og herefter ved at gøre Featured Game Modes næsten lige så sjældne som en Summoner, der er god ved sine holdkammerater.

ARAM har fået ligeledes fået de nye items, men der har endnu ikke været en patch som retter på dem eller champions i den nye sæson. Ret skal dog være ret, der kommer helt sikkert en ARAM patch inden for en måneds tid.

Det klassiske ARAM map. Foto: Riot Games

Er sæson 14 godt nyt, eller blot nyt?

Sæsonen er lang, og Riot skal have tid til at implementere deres nye ændringer. Formår de at gøre det, samtidig med at introducere flere game modes, events og andre former for positiv engagement fra sine spillere – ja, så kan dette blive husket som en af de helt gode LoL sæsoner. 

Ændringerne har om ikke andet bragt noget tiltrængt friskhed til spillet. Hvorvidt alle ændringerne har været til det bedre, er lige så meget et spørgsmål om personlig spillestil og smag. Men bare det, at Riot endelig fik fjernet Mythic items, cinematics er tilbage, og endelig ændret på Summoner´s Rift, er en stor gevinst for os spillere. Er du fast besøgende på Summoner’s Rift, så vil denne sæson have en masse at byde på. Hvis du er en tidligere eller ny spiller, som overvejer at give League of Legends et skud, så kunne dette være indgangsvinklen til verdenen Runeterra.

Riot Games bringer en masse forandringer til bordet og sæson 14 er startet solidt. De skal dog fortsætte med at komme med nye tiltag, såsom flere game modes, cinematics, events og andre forbedringer. Kan de det, så er der en af de helt store oplevelser i vente for League of Legends. Tiden vil vise om min rose bliver gjort til skamme, eller om det sæsonen bliver endnu bedre.

Udvikler/Udgiver: ALLWARE / Perp Games

Genre: FPS

Platform: Meta Quest 3 (Anmeldt på), SteamVR, PlayStation VR2

2 / 6
Nicklas Egebæk Hansen

Nicklas Egebæk Hansen

Skribent & Anmelder


Uddannet inden for IT og brugerdesign. Spilverdenen åbnede sig for ham ved Pokémon Red til GameBoy i halvfemserne. Siden har Dark Souls trilogien vendt op og ned på forståelsen for, hvad spil kan – Dark Souls er til dato den bedste spiloplevelse for ham. Han nyder at analysere spil og alle de komponenter de består af; Gameplay kommer dog altid i første række for ham.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk