Udvikler/Udgiver: Milestone S.r.l.
Genre: Simulationsspil, Racing, Sports
Platform: Playstation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch & PC (anmeldt på)
Udgivelsesdato: 30. april 2025
Nikolaj Mosegaard
Estimeret læsetid: 4 minutter.
April 30, 2025
Nu er det erfarne italienske spilstudie Milestone S.r.l. klar med dette års udgave af MotoGP.
Jeg indrømmer det blankt, Jeg har stærke fordomme omkring sportspil. Efter min overbevisning udgives der blot en årlig genudgivelse, hvor den primære forskel fra forgængeren er årstallet i titlen. Spørgsmålet er, om MotoGP 25 kan ændre min opfattelse af genren og modbevise mine fordomme, eller om jeg endnu en gang får bekræftet min skepsis. Lad os dykke ned i det.
Kører man med meta-setup fra MotoGP 24, så kan man mærke et mindre skift i styringen. Det første, man dog lægger mærke til, er, at lyden har forandret sig betydeligt. Lyden fra motoren og specielt gearskiftet har fået en langt mere realistisk tone, specielt quickshift ved opbremsning. Styringen har ikke umiddelbart ændret sig betydeligt meget fra sidste års udgivelse, men efter det store hop fra 2023 til 2024 var der heller ikke meget mere at forbedre.
MotoGP 25 introducerer nu en mere brugervenlig oplevelse til nyopstartede fans af serien igennem Arkade racing. Arkadeoplevelsen var en rar og tilgivende omgang at gå i gang med. Selve læringskurven er reduceret med ca. 70 % i forhold til, hvad spillet forventer, du ved om MotoGP i den ”normale” udgave. Kompleksiteten ved at køre reduceres til en meget medgørlig, men også komprimeret omgang.
Selve strukturen i oplevelsen er ens, om du spiller arkade eller pro, da både baner, runder og regler er ens. Det, som ændrer sig betydeligt, er fysikken i, hvordan køreren opfører sig, samt gearskift og gasstyring. Oplevelsen fra arkade til pro er stor, og vendingen fra den ene til den anden kan være hård at sluge, men klart en bedre oplevelse end tidligere.
MotoGP 25 er nu bygget i Unreal Engine 5 frem for tidligere, hvor de byggede spillet i Unreal Engine 4. Forskellen grafisk på banen er ikke fangende, jeg kan ærligt ikke se den store forskel, og til tider virker det faktisk, som om spillet har fået en mindre nedgradering i form af, hvordan vejret påvirker det visuelle. Spillet kører rigtig godt, og det ser også ganske godt ud, dog kun indenfor banens bredde. Tilskuerpladserne samt rundt omliggende objekter er der ikke kælet for, men det er heller ikke der, jeg ville lægge mine kræfter, når det handler om racing spil.
Animationerne og introen, der kommer efter, at man har valgt hvilket gamemode, man vil spille, er ret realistiske. Her kommer brugen af Unreal Engine 5 virkelig i karakter. Selve byggeprocessen og fremvisningen af kører og motorcykel er flot detaljeret og giver en ret god fornemmelse af at være en del af et MotoGP crew. Der er langt mere tid i tech-delen, hele social-management og tech-meeting systemet er opgraderet og er til at finde også ude på banen fremover. Din gøren og kørsel har nemlig en effekt på, hvordan ens sociale forhold til de andre kørere kommer til at udspille sig.
MotoGP 25 har fået en overhaling i form af udvidet tilgængelighed. Crossplay er nu ikke længere begrænset til konsol med private lobbies, nu kan man spille sammen på tværs af alle platforme også i ranked systemet. Spillet har otte forskellige gamemodes at give sig i kast med. Hver gamemode har en eller anden form for begrænsning, enten hvor vi snakker online muligheder eller motorcykelklassificering.
Selvom det kan være fristende at skulle løfte pokalen i alle klassificeringerne, så bliver opgaven ikke nemmere af, at der nu også er tre nye muligheder for at race rundt. Minibikes, Motard og Flat tracks er blevet tilføjet til MotoGP 25 og giver hver især en helt ny måde at spille på. Det skal dog siges, at man godt kan mærke, at det ikke er her ekspertisen ligger, da oplevelsen ikke kan måle sig med den oprindelige MotoGP stil.
Flere nye tilføjelser er kommet med dette års udgave af spillet. Raceoff gamemode er et af dem, det er dejligt, at man nu kan træne med forskellige motorcykler på forskellige baner uden at det har en effekt på ranglisterne. Der er også unikke udfordringer gemt i dette gamemode, som virkelig kan sætte ens erfaring på prøve.
Karrieredelen af spillet har også ændret sig i en positiv retning. I forhold til tidligere spil i serien kan man nu brugerbestemme langt mere og gøre sin oplevelse mere unik. Det sociale netværk, man opbygger, samt ens omdømme skal passes og kan nu brugerdefineres mere personligt.
MotoGP 25 var en glædelig omgang, og mine fordomme omkring sportsspil og deres årlige udgivelser blev i den grad sat på prøve. Dejligt at se så mange nye og funktionsdygtige tilføjelser til et spil, som årligt skal kunne tillokke et ellers tyndt publikum til. Den grafiske opgradering, man forventer via Unreal Engine 5, kommer ikke rigtig frem i lyset, dog virker det til, at opgraderingen fra tidligere Engine har haft en effekt på performance i stedet. Fanbasen til spilserien bliver nok ikke skuffet over dette års udgivelse af MotoGP.
Udvikler/Udgiver: Milestone S.r.l.
Genre: Simulationsspil, Racing, Sports
Platform: Playstation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch & PC (anmeldt på)
Udgivelsesdato: 30. april 2025
Skribent & Anmelder
Nikolaj er en passioneret mand inden for spilverdenen, film og ikke mindst diverse serier. Med et bredt vingefang dykker han gerne ned i både stærke historiedrevne spil, såsom Uncharted, The Last Of Us og Assassin’s Creed, men sætter også gerne kløerne i det competitve og grindbaserede gameplay – specielt Call Of Duty. Han har en stor forkærlighed for Ubisoft-spil – ja nogen ville kalde det fanatisk.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk