Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Neva-anmeldelse – Impressionistisk mesterstykke

Neva-anmeldelse – Impressionistisk mesterstykke
Foto: Nomada Studio / Devolver Digital
Emil Øgaard

Emil Øgaard

Estimeret læsetid: 5 minutter.

October 14, 2024

Er Neva årets indiespil i 2024?

Tilbage i 2018 udkom det smukke indiespil, GRIS, fra spanske Nomada Studio til fremragende reaktioner både fra kritikere og spillere. Med sin akvarelfarvede, impressionistiske stil og enestående musik fra bandet Berlinist cementerede GRIS sig ind i indiefansenes bevidsthed.

Efter seks års udvikling er Nomada Studio nu tilbage med sit nyeste skud på stammen, Neva. Om spillet kan overgå sin spirituelle forgænger, kan du finde ud af lige her.

Det forpestede landskab skaber nogle unikke ruter. Foto: Nomada Studio / Devolver Digital

Det spirende frø i verdens forfald

I Neva spiller du som Alba – en kappeklædt beskytter af naturen – der sammen med sine to ulve skal forsøge at besejre de slimede skabninger, der har forpestet deres levested ude i skoven.

Som katalysator for hele historien dør moderulven i kampens hede, og det er nu op til Alba at opfostre den lille ulv kaldet Neva.

Neva er et spil, hvor historien bliver fortalt uden et eneste ord. Hvis man har spillet igennem andre ordløse spil som Journey eller GRIS, er der noget helt unikt i bare at lade sig drage af spillet og se, hvor spillet fører én hen. Derfor er det også utroligt let at blive opslugt af denne historie, hvor Nomada Studio helt eminent formår nuancere den emotionelle rejse, vi skal ud på.

Båndet mellem Neva og Alba er fremragende fortalt og tager udgangspunkt i creative director Conrad Rosets egen familiefortælling.

Efter de havde udgivet GRIS kom han nemlig hjem til sin nyfødte søn, der satte gang i større tanker om faderskab, klimakriser og den verden, man giver videre til sit barn.

Det er en emotionel og sentimental rejse på den helt store klinge, som bliver twistet helt vidunderligt undervejs. Det overraskede mig faktisk, hvilken drejning det tog. Men narrativt giver det dog helt perfekt mening til budskabet i historien.

Hvis man er grådlabil eller har haft tanker omkring, hvad det betyder at blive forælder, så skal du nok finde lommetørklædet frem mere end én gang. Selvom det kun tager omkring 4-5 timer at gennemføre, er det et mesterstykke i at fortælle en effektiv historie kun ved cutscener og gameplay.

Neva er taget til fange af nogle slibrige hænder. Foto: Nomada Studio / Devolver Digital

Hollow Knight-lite

Med til at løfte historien i Neva er et fotrinligt gameplay, hvor mange af mine yndlingsindiespil bliver sammenvævet på en unik mode. Vi har det superstramme platformer-element, der kunne minde om Ori-spillene, hvor man skal hoppe mellem platforme samt undgå at ryge ned i det forpestede landskab.

Som et nyt element i et Nomada Studio-spil har de implementeret et kampsystem, der meget inspireret af Hollow Knight. Det føltes i hvert fald på samme måde, hvor man både har små kampe, mini-bosser, wave-kampe og store setpiece-bosser.

Det narrative bliver fortalt smukt gennem gameplayet, hvor man i starten skal man beskytte Neva mod fjenderne. Efter hvert kapitel bliver Neva ældre, hvilket giver nye muligheder i kampene. I andet kapitel dukker Neva nemlig op af og til og holder en fjende fanget, så du kan slå dem ned. Det er simpelt men effektivt.

Ulig spil som Ori og Hollow Knight får man ikke stærkere våben eller flere liv. Og her skiller Neva sig ud og bliver sit eget. Det er nemlig gennem historien og båndet til ulven Neva, at man bliver stærkere som spiller. Det er spillets grundfortælling om at vokse op, der bliver fortalt mesterligt gennem gameplayet.

Der er to sværhedsgrader i spillet – Adventure Mode der giver dig den tiltænkte oplevelse, hvor man kan dø i combat, og hvor der ingen hjælp er ved platform-delen. I Story Mode kan man ikke dø, og det hjælper dig ved nogle platform-dele.
Jeg spillede på Adventure Mode, som virkelig er velbalancerede til en casual gamer. Det er meget tilgivende med i-frames, så man kan undvige stort set alle bossens angreb, hvis man timer det nogenlunde korrekt.

Morgenskær i skovens dybe stille ro. Foto: Nomada Studio / Devolver Digital

Van Gogh og Monet vil kigge misundeligt

Den emotionelle historie og action-prægede gameplay er præsenteret i én af de fedeste artstyles i et spil. Ligesom i GRIS fortsætter Nomada Studio med sin genkendelige akvarel-stil, hvor hvert billede i spillet nærmest kunne blive hængt op på et museum.

Der er en tydelig impressionist stil, man ofte forbinder med Vincent Van Gogh og Claude Monet, hvilket forstærker den indre rejse som karaktererne går igennem.

Heldigvis lader spillet dig også nyde de fantastisk flotte vistaer, du løber igennem som Alba. På mange måder kan det minde om FAR: Changing Tides, hvor der til tider også er længere sekvenser, hvor man bare værdsætter det audiovisuelle i rejsen fra A til B.

Musikken er igen komponeret af Berlinist, som også stod bag musikken fra GRIS. Det kan mange måder sammenlignes med Interstellar-soundtracket, hvor det klassiske Wagner-agtige strygerstykker bliver akkompagneret af elektroniske effekter såsom trommer og store synthflader. Det er musik, der løfter det visuelle og spillet op på det allerhøjeste niveau, hvor det går op i en højere enhed.

Den sidste cutscene i spillet er noget af det smukkeste, jeg har oplevet i et spilmedie. Det er kulmination på en helt igennem fantastisk rejse som jeg virkelig håber på, at de fleste vil hoppe med på. Dette spil genantænder min begejstring for indiespil. Engang i mellem får vi muligheden for at opleve mesterværker som Neva, ligesom vi har fået Hades og Hollow Knight. Det er et passionsprojekt med en klart, fint budskab, der udover at være et fremragende spil, også er et kunstværk.

Én af de mange flotte setpieces undervejs i spillet. Foto: Nomada Studio / Devolver Digital

Konklusion

Hvis GRIS var en fremragende svendeprøve, så er Neva mesterstykket, der har raffineret alle de bedste elementer og bygget videre på fundamentet. I en stramt fortalt historie på omkring 4 timer står man tilbage med en smuk, smuk historie, der kan få enhver forældre til at knibe en tåre eller to.

Selvom det er første gang Nomada Studio har et kampsystem i deres spil, så er det gjort med stor akkuratesse og forståelse for, hvad der gør et kampsystem engagerende og meningsfyldt. Der er ikke meget slinger i valsen, og hver tilføjelse til spillet er gjort med tanke på at fortælle den bedst mulige historie gennem gameplayet.

Den flotte artstyle og fortryllende musik er med til at sælge de kæmpestore, flotte setpieces, som bliver brugt ret effektivt. Den eneste finger, man kan sætte på spillet, er, hvis det ikke klikker for én. Neva klikkede i den grad for mig, og jeg håber inderligt, at du vil give spillet en chance. Det kommer du ikke til at fortryde.

Udvikler/Udgiver: Nomada Studio / Devolver Digital

Genre: Action-platformer

Platform: PC (anmeldt på), PlayStation 5, Xbox Series S|X, Nintendo Switch

6 / 6
Emil Øgaard

Emil Øgaard

Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk