Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Realm of Ink-anmeldelse – En klon af Hades i en japansk setting

Realm of Ink-anmeldelse – En klon af Hades i en japansk setting
Foto: Leap Studios
Kasper Hansen

Kasper Hansen

Estimeret læsetid: 4 minutter.

October 7, 2024

Hades revolutionerede rogue-lite genren med sin fængslende historie, taktiske kampe og endeløse replayværdi. Nu er Realm of Ink ankommet, og lover at bringe os på en lignende rejse gennem et blækinspireret underverden. Men lykkes det for Realm of Ink at skabe sin egen unikke identitet, eller bliver det blot en skygge af sin inspiration?

Realm of Ink er et spændende nyt spil fra Leap Studio og Maple Leaf Studio, udgivet af 663 Games. Spillet kombinerer klassisk kinesisk blækmaleri med moderne kunst og byder på et unikt visuelt univers. Udviklerne har skabt en farverig verden fyldt med udfordringer, hvor spilleren styrer karakteren Red på en rejse for at afsløre sandheden om sin eksistens.

Med sin blanding af action-RPG og roguelike elementer, tilbyder Realm of Ink et dybt og tilpasningsbart gameplay. Spillet er stadig under udvikling og modtager løbende opdateringer baseret på spillerfeedback.

Spillet er på nuværende tidspunkt i early acces og kan kun spilles på PC, men når titlen rammer 1.0 launch, så vil det udkomme til konsol også.

Det gameplay man vil opleve i Realm of Ink er meget lig med Hades. På den front er der ikke særlig meget der skilder sig ud. Der alligevel små ændringer. Man vil kunne se mange af fjendernes angreb inden de bliver eksekveret.

F.eks. så vil der kommer en rød streg som markere en pil eller en stor rund cirkel, som vil være dér en fjende lander.

På den måde er Realm of Ink en smule mere tilforladeligt end Hades. Det er en del nemmere, og det tog mig da heller ikke så mange forsøg før jeg var igennem første gang.

Men hele combat delen føles fuldstændig gnidningsfri. Det føles rigtig godt at spille, og man kan nu også se hvor mange og hvornår man kan undvige.

Her ses hvordan fjenderne vil angribe, så man har tid nok til at undvige. Foto: Leap Studios/Kasper Hansen

Talentsystemet i Realm of Ink er som et forgrenet vejnet, der åbner op for nye muligheder for din karakter. Hver gang du stiger i niveau eller opfylder bestemte betingelser, får du adgang til nye veje og knuder på træet. Disse knuder repræsenterer nye færdigheder eller forbedringer af eksisterende evner.

Det fungerer som en vigtig mekanisme for karakterudvikling og kampforbedring. Man låser op for og opgradere talenter ved hjælp af Ink Stones og andre ressourcer i spillet. Disse talenter giver både passive og aktive fordele, som kan forme ens spillestil. For eksempel kan nogle talenter forbedre dit våbens ydeevne eller give defensive fordele, mens andre kan styrke magiske evner.

Evnetræet man kan opgradere inden man begiver sig ud på et nyt run. Foto: Leap Studios/Kasper Hansen

Ink gems er som små, magiske juveler, der kan indsættes i dit udstyr. Hver gem har unikke egenskaber og kan give din karakter nye evner eller forbedre eksisterende. Forestil dig, at du finder en ink gem, der giver dig en chance for at fryse dine fjender til is, eller en anden gem, der tilkalder en storm af ild, der brænder dine fjender.

Når du udforsker verden, vil du finde ink gems i kister, som belønning for at besejre stærke fjender, eller ved at handle med mystiske købmænd. Ved at samle og kombinere forskellige ink gems kan du skabe stærke synergier og tilpasse din karakter yderligere.

De går meget i spænd med de karakterer man har mulighed for at spille som. De er beskrevet med hvordan man skal bygge sit build op omkring dem. Fordi de kommer med små bonusser fra start af. Man kan selvfølgelig lave hvilket som helst build, men nogle giver mere mening end andre.

De fleste karakterer er dog kedelige at spille med. Jeg fandt kun to eller tre interessant. Selvom der faktisk er en del at vælge i mellem, taget i betragtning af at det er et spil som på nuværende tidspunkt er i early access. Der er faktisk generelt ret meget indhold alt taget i betragtning.

End hub hvor man kan opgradere, skifte karakter og se sine runs. Foto: Leap Studios/Kasper Hansen

Realm of Ink skinner i sin gameplay-loop, men falder desværre til jorden i sin fortælling og karakterudvikling. Historien føles som en tynd facade, der primært tjener som en ramme for spillet, snarere end en medrivende fortælling i sig selv. Karaktererne, der krydser vores vej, virker mere som funktionærer end levende personer.

De er reduceret til karikaturer med enkeltformål: at sælge, opgradere eller blot være en del af kulissen. Det mangler den dybde og kompleksitet, der gjorde Hades’ karakterer så mindeværdige. I Realm of Ink føler man sig mere som en del af en mekanisk proces end en medspiller i en levende verden.

Så smukt et spil. Foto: Leap Studios/Kasper Hansen

Realm of Ink er et sandt visuelt festmåltid. Spillet trækker os ind i en levende, blækinspireret verden, hvor hver pixel er omhyggeligt designet for at skabe en unik og atmosfærisk oplevelse.

Farvepaletten er både rig og varieret, og hvert område i spillet har sin egen karakteristiske stil. Fra de mørke og mystiske huler til de farverige og livlige skove, er der altid noget nyt at opdage. Blækeffekterne, der pryder både karakterer og miljøer, giver spillet en ekstra dimension af dybde og understreger dets kunstneriske udtryk.

Men det er ikke kun smukt at se på. Grafikken i Realm of Ink er også funktionel. Den klare og detaljerede pixelart gør det nemt at følge med i kampene og undgå fjendernes angreb. De visuelle effekter, der ledsager angreb og evner, giver en tilfredsstillende feedback, der gør det sjovt at spille.

Endless spiltype, man kan spille med sit build hvis man har gennemført spillet. Foto: Leap Studios/Kasper Hansen

Konklusion

Realm of Ink er mere end blot en klon af Hades. Spillet har sin egen unikke identitet, takket være sin smukke kunststyle og sit flydende kampsystem. Selvom fortællingen kunne have været mere engagerende, og karaktererne mere nuancerede, er der ingen tvivl om, at Realm of Ink er et spil, der er værd at holde øje med. Med sin early access status er der stadig masser af potentiale til at udvikle spillet yderligere.

Udvikler/Udgiver: Leap Studios/663 Games

Genre: Roguelike, Action

Platform: PC

4 / 6
Kasper Hansen

Kasper Hansen

Skribent & Anmelder


Kasper har tidligere været skribent og anmelder for GamersLounge. De kompetitive spil som FIFA, Hearthstone og Call Of Duty-serien er nogle, han bruger mange timer på, men via en voksende passion har han også skabt en stor kærlighed til historiedrevne spil – særligt AAA-spil.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk