Udvikler/Udgiver: DeadToast Entertainment / Devolver Digital
Genre: Indie game, Action game
Platform: Nintendo Switch (anmeldt på) og PC
Udgivelsesdato: 1. maj 2025
David Darville
Estimeret læsetid: 5 minutter.
May 11, 2025
Shotgun Cop Man er en af de spiloplevelser, der skiller sig ud – ikke fordi den ændrer spilhistorien, men fordi den omfavner sin vanvittige idé med så meget selvtillid og energi, at det er umuligt ikke at blive revet med. Jeg vidste præcis, hvad jeg gik ind til, men jeg havde ikke regnet med, hvor svært det ville være at slippe det igen.
Ja, du læste rigtigt. Det er spillets præmis. Og mere behøver du sådan set ikke vide. Der er ingen dyb lore, ingen forklaringer, ingen moralsk gråzone. Du er Shotgun Cop Man, og du skal arrestere selve Djævelen med din shotgun. That’s it. Og det er faktisk præcis, hvad der gør spillet så uimodståeligt – det er absurd, bevidst dumt og samtidig knivskarpt designet.
Der er en befriende selvsikkerhed på den måde, spillet kommunikerer sit univers på. Det er ikke et spil, der beder dig tage det alvorligt – det ønsker bare at tage dig med på en tur gennem en blodsprøjtende tegneserieverden, hvor vold, satire og lidt 80’er-æstetik går hånd i hånd.
Spillets visuelle stil er ekstremt simpel, næsten primitiv, men det fungerer overraskende godt. Der er en råhed over de pixel grafiske figurer, og det er tydeligt, at stilen er valgt med vilje: det her er ikke pænt, men det er effektivt. Og det er grotesk. Virkelig grotesk. Fjender eksploderer i blod og lemmer, og din shotgun efterlader et spor af destruktion, som ville gøre selv gamle Doom-spillere stolte.
Musikken og lydeffekterne matcher spillets energi perfekt: aggressiv, punket og med et drive, der løfter intensiteten og holder dig fanget i kampens rus. Hver gang du starter en ny bane, føles det som at træde ind i en mørk, pulserende natklub, hvor neonlyset flimrer og bassen styrer dine bevægelser. Musikken er repetitiv på den helt rigtige måde – den skaber rytme og fokus, som holder dig fast i det maniske flow.
Våbnenes lyde skiller sig også positivt ud. Hver type har sin egen unikke lydprofil, der føles både distinkt og kraftfuld. Når du affyrer din shotgun, giver det et tilfredsstillende brag, som i samspil med controllerens vibrationer skaber en fysisk fornemmelse af vægt og kraft. Det hele spiller sammen i en rå og rytmisk symfoni af vold, hvor lyd og følelse går hånd i hånd.
Ved første øjekast kunne man tro, at Shotgun Cop Man bare er et hurtigt skydespil uden nævneværdig finesse, men det ville være en fejl. Under det kaotiske ydre gemmer sig et spil med responsivt og tilfredsstillende gameplay, hvor styringen føles tight og præcis. Det er en fornøjelse at bevæge sig gennem banerne – hoppe, skyde, udnytte rekyl til at navigere vertikalt, og rydde rummet i én glidende bevægelse.
Jeg anmeldte spillet på Nintendo Switch i håndholdt tilstand, og det gav anledning til et par praktiske udfordringer. Spillet kræver ofte præcis timing og hurtige reaktioner – og her oplevede jeg, at de små Joy-Cons ikke helt var med på legen. Efter længere sessioner begyndte jeg at mærke krampe og ubehag i hænderne, især i de mere hektiske baner. Derudover oplevede jeg enkelte framerate-dyk, særligt i de sekvenser hvor mange fjender og bevægelige puzzle-elementer var i spil samtidig. Det forstyrrede ikke helhedsoplevelsen, men det trak alligevel lidt ned i en ellers flydende spiloplevelse.
Det er let at komme i gang med Shotgun Cop Man – og det er en af dets store styrker. Der er ingen komplicerede systemer at lære eller tutorials, der trækker i langdrag. Du trykker start, og så er du i gang med at blæse fjender til atomer. Det hele føles intuitivt og umiddelbart tilfredsstillende.
Men under den tilgængelige overflade gemmer der sig et lag af dybde og finesse. For hver bane kan perfektioneres – og det er her, spillet for alvor begynder at vise tænder. Vil du opnå 100% completion, skal du gennemføre uden at tage skade, eliminere alle fjender og klare det hele inden for en fastsat tid. Det skaber en stærk genspilningsværdi, som hurtigt kan udvikle sig til en besættelse – især for dem, der elsker at jagte det perfekte speedrun.
Spillet byder på 9 distinkte verdener, hver med 17 baner. Det giver en solid mængde indhold, og endnu vigtigere: der er variation. Ikke bare i fjender og omgivelser, men også i spillogik. Nogle baner føles som intense arkade-shootouts, andre byder på små puzzle-elementer, der kræver timing, strategi og præcision. Det er med til at bryde det hæsblæsende tempo og give plads til refleksion midt i kugleregnen.
Der er også en fin variation i våben. Du starter med din trofaste shotgun, men får hurtigt adgang til andre midler – alt fra eksplosive projektiler til våben med særlige effekter, som tvinger dig til at tilpasse din spillestil. Det er ikke et arsenal på størrelse med et Borderlands-spil, men det er præcis nok til, at det aldrig bliver ensformigt.
Shotgun Cop Man er ikke et langt spil – det kan gennemføres på få timer – men det er heller ikke meningen, du skal sidde med det i ugevis. Det er en koncentreret oplevelse. En slags “shotgun-espresso” af action, vold og vanvid. Og det gør det faktisk kun stærkere. Det holder sig selv kort, stramt og fuldt fokuseret på sit kaos.
Men det er ikke bare en gimmick. Det er et spil, der forstår rytme, udfordring og flow. Det ved, hvornår det skal give dig lidt luft – og hvornår det skal smadre døren ind med et kampråb og en eksplosion.
Shotgun Cop Man er et spil, der nægter at stille sig pænt i køen sammen med de andre. Det er uregerligt, højtråbende og komplet ligeglad med konventioner – og netop derfor virker det. Det tager alle de klassiske actionklichéer og smider dem ind i en blender fyldt med pixler, vold og sarkasme, og resultatet er en rå og kompromisløs spiloplevelse, der med garanti vil dele vandene.
For mig er det ikke bare et fjollet eksperiment, men en veludført og tilfredsstillende arkade oplevelse, hvor enkelt præmis og velfungerende gameplay går hånd i hånd. Spillet forstår at balancere mellem det hurtige og det præcise, det kaotiske og det kontrollerede – og det er dét, der gør det værd at spille. Det er let at lære, svært at mestre, og hvis du har hang til at perfektionere og finpudse dine runs, er der masser af timer at hente i jagten på den perfekte gennemspilning.
Der er tekniske bump at mærke, når man spiller på Switch i handheld mode, og de små Joy-Cons kan hurtigt blive en belastning under længere spilsessioner. Men selv med disse skønhedsfejl er Shotgun Cop Man en stærkt anbefalelsesværdig actionperle – især for dem, der sætter pris på stil og tempo, men som samtidig vil have et spil, der føles skarpt og engagerende at spille fra start til slut.
Udvikler/Udgiver: DeadToast Entertainment / Devolver Digital
Genre: Indie game, Action game
Platform: Nintendo Switch (anmeldt på) og PC
Udgivelsesdato: 1. maj 2025
Skribent & Anmelder
David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk