Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Spirittea-anmeldelse – mikromanagement og badende ånder

Spirittea-anmeldelse – mikromanagement og badende ånder

December 13, 2023

Jeg havde intet hørt om Spirittea da det lander på mit bord. Det er i min bog altid et godt tegn, da dette betyder, at det har alle muligheder for at overraske positivt. Og det er da også hvad Spirittea gør! Det er et kærlighedsbrev til Stardew Valley og Chihiro og heksene og det fyre maks på charmen med lækker pixel art oven i hatten. Selvom jeg ikke har vanvittig meget erfaring med Stardew Valley er jeg helt vild med Studio Ghibli og de fleste af deres film. Jeg er pludselig pumped for Spirittea.

Cyklen er en gammel kending og den har også sneget sig ind i Spirittea

Spillet starter ved at introducere dig for den by, du er flyttet til, samt alle dens indbyggere. I mødet med indbyggerne skinner pixelarten virkelig igennem i gennemførte portrætter. Introduktionen gøres i en sød lille sekvens hvor du vejledes rundt af en lokal tempelhund. Jeg var så optaget af hvor sød hunden var, at jeg ikke koncentrerede mig så meget om “rundvisningen”. Det resulterer i at jeg i de første to timer er totalt lost i min nye hjemby.

Husk aldrig forlad jeres fødevare uden opsyn

Du bydes så på lidt te, som du kan brygge i en belejligt efterladt tepotte i dit nye hjem. Hvor byen og indbyggerne repræsenterer én del af spillet, præsenteres vi nu for næste del af spillet. Vores første ånd, den pengegriske kat, Wonyan. Han vil have dig til at genåbne det forladte ånde-badehus, samt at bringe ånder på afveje tilbage på sporet, alt i kapitalismens indbringende ånd. Wink-wink. Wonyan er herfra din trofaste slavepisker, jeg mener økonomisk-bevidste ånde-guide. Der skal laves dollars og det kan kun gå for langsomt.

Badehuset har ligget ubrugt hen længe og er noget tilgroet.

Ud over at være vild med penge er Wonyan ret sjov og jeg griner flere gange. Han introducerede dig for badehuset og hvordan man hjælper ånder tilbage i det evige badehus-gående-hamsterhjul. For mig er det her spillet viser sin første svaghed. Badehuset er åbent hele dagen. Det betyder at hvis du skal lave penge er alt andet på pause. Du kan ikke få venner, hjælpe ånde eller udforske byen. Du skal hugge brænde, vaske og tørre håndklæder og følge gæster til badeområdet. Desuden skal du placere ånderne af hensyn til den årstid de hører til. Det kan man dog ikke læse nogen steder, så det er alt sammen trial and error. Og nå jo, laver du rav i det, får du færre penge. Dette aspekt gør dog at jeg er mere investeret, men man starter med så lidt badeplads, at det er et lille irritationsmoment for mig.

Ånderne er at finde i uhyggelige hytter, men også mindre uhyggelige steder som klokker og køkkener

Det er meget arbejde for dig, og nu kommer indbyggerne på spil igen. De kan nemlig hjælpe dig med at arbejde i badehuset. Du skal bare makse venskaber ud med dem, du vil have til at hjælpe dig. Jeps, maks venskab. Dette gøres ved at bruge tid med de forskellige beboere. En lille samtale giver minimalt, og du skal bruge tid med dem i aktiviteter for virkelig at skubbe baren. Heldigvis får man af vide i introen, at man kan interagere med alle når man vil, nat og dag. Hvis altså de ikke er bugged ud og frosne som flere er i mit spil. Man kan simpelthen ikke snakke med dem. Dem man kan snakke med har også gøremål i løbet af dagen så du skal selv identificere hvornår de har fritid. Fritid der kan stoppe brat og jeg oplever flere gange at påbegynde en hang out session blot for at den stopper sekunder efter fordi nu skal de lige noget andet.

Et barbeque minigame der desværre er langsommeligt og kedeligt.

De aktiviteter der er i Spirittea rangere fra mildt frustrerende til relativt udfordrende med god gevinst i venskabs forøgelse. Problemet er bare, at personens interesser afgør, hvilke minigames du kan lave med dem. Hvilket resulterer i at jeg mister al interesse i hende den seje, der sover med en dolk under puden på sin husbåd, og bare vælger dem, der kan lide karaoke. Tutorials til disse minigames er enten buggede eller associeret med én specifik person. Dette betød, at jeg havde haft tre andre med ude for at grave efter skatte, før jeg rammer hende, der havde tutorialen der fortæller mig, hvad det egentlig er jeg skal.

Alle de små irritationsmomenter har fået min gejst skyllet ud med badevandet, og tilbage står jeg kun med en sur mavefornemmelse og alt det der startede sjovt virker mere og mere som at støvsuge. Titlen er anmeldt på Xbox og noget siger mig, at havde jeg spillet det på Switch, havde jeg haft en bedre oplevelse. Det lige at kunne hive switchen frem og spille en dag eller to, tror jeg kunne have forbedret oplevelsen.

Konklusion

Spirittea’s indpakning er fantastisk og giver mig lyst til at være den bedste badehus-bestyrer der findes. Artstylen forkæler og kortet, der står og hopper, gør mig glad hver gang jeg åbner det. Desværre overskygges dette af fejl, der tager mig ud af illusionen igen og igen. Sammen med monotont og repetitivt gameplay, der nok gør sig bedre på en håndholdt maskine, kan det simpelthen ikke holde min interesse. Kan man lide indpakningen, og er man vant til Stardew Valley og Animal Crossings micromanagement-agtige gameplay, er man nok mere målgruppen for denne titel, som desværre ikke gør det for mig og derfor ikke kan hive mere end 3/6 med hjem herfra.

Udvikler/Udgiver: Cheesemaster Games/No More Robots

Genre: Livssimulationsspil, Rollespil, Adventure

Platform: PlayStation 4/5, Xbox One/S/X (anmeldt på X), PC og Nintendo Switch

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk