Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

System Shock Remake-anmeldelse – En cyberpunk klassiker genopstår på konsol

System Shock Remake-anmeldelse – En cyberpunk klassiker genopstår på konsol
Foto: Nightdive Studios
David Darville

David Darville

Estimeret læsetid: 4 minutter.

May 20, 2024

Næsten et år efter den succesfulde lancering på PC er System Shock Remake endelig kommet til konsol.

Nightdive Studios’ nyfortolkning af den 30 år gamle klassiker, som historisk har været en pioner inden for de features og gameplaymekanikker, vi elsker i moderne spil, bringer den ikoniske cyberpunk-oplevelse til PlayStation og Xbox.

I System Shock Remake spiller du som en hacker, der vågner op på Citadel Station efter seks måneders koma. Stationen er blevet overtaget af den ondsindede AI, SHODAN, som har forvandlet personalet til cyborgs og mutanter. Din opgave er at stoppe SHODAN og redde menneskeheden.

Den ondskabsfulde AI, SHODAN. Foto: Nightdive Studios/David Darville

Cyberpunk vibes og pixelmagi

System Shock Remake imponerer med en visuelt slående kombination af moderne grafik og nostalgisk pixelaestetik, der skaber en unik cyberpunk-atmosfære. Detaljerne i de futuristiske omgivelser, som de blinkende neonlys og skyggefulde korridorer, suger spilleren ind i en dystopisk verden, hvor teknologi og menneskelighed kolliderer. De redesignede fjender, fra de skurrende cybersoldater til de groteske mutanter, ser både imponerende og skræmmende ud, hvilket forstærker spillets mørke og truende stemning. Den visuelle stil indfanger essensen af originalen og gør den samtidig relevant for nutidens spillere.

Blæs fjender omkuld med futuristiske våben!

Gunplay er uden tvivl et af System Shock Remakes stærkeste elementer. Spillet præsenterer en bred vifte af våben, hver med en unik følelse og funktion, som gør kampene intense og tilfredsstillende. Fra den kraftfulde Magnum 2100-pistol, der sender fjender flyvende, til EMP-granater, der lammer avancerede cyborgs, føles hver våbeninteraktion unik.

Laser Rapier giver lidt Star Wars vibes. Foto: Nightdive Studios/David Darville

Fjendevariationen og de udfordrende bosser holder oplevelsen frisk. For eksempel vil spilleren på et tidspunkt stå overfor en gigantisk cyborg-edderkop i et klaustrofobisk område, hvilket kræver hurtige reflekser og strategisk brug af ressourcer. Den aggressive og intelligente AI, Shodan, udfordrer spilleren til at tænke strategisk og tilpasse sig forskellige kampsituationer, hvilket gør hver konfrontation spændende.

Hjernevridere og spilverdenens finesser

Puzzles i System Shock Remake er veludførte og varierede, hvilket giver en tiltrængt afveksling fra de hektiske kampe. En mindeværdig sekvens involverer en række komplicerede kredsløb, som spilleren skal omdirigere for at låse op for en sikkerhedsdør. Disse hjernevridere er udfordrende på den rette måde og passer perfekt ind i spillets overordnede flow. De bidrager til den dybe immersive oplevelse, som spillet er kendt for, og holder spilleren på tæerne gennem hele rejsen på den store rumstation.

Puzzles der udfordrer din hjerne. Foto: Nightdive Studios/David Darville

Spillets sværhedsgrad ligger også i at navigere rundt i de store, labyrintiske etager, hvor adgangskort til nye områder eller koder til døre er skjult i digitale optagelser spredt ud over hele rumstationen. Man skal være forberedt på at lede febrilsk rundt og ofte føle sig usikker på, hvor man skal hen. Dette kan til tider være frustrerende, især når spillet ikke giver nogen indikation om, hvilken retning man skal gå.

Klar til et nakkeskud? Foto: Nightdive Studios/David Darville

Konsolkaos og portproblemer

Spillet har rigtig mange gode ting kørende for sig, men desværre lider konsoludgaven i brugervenligheden, når det kommer til manøvrering rundt i kortet, våben og evner. Inventory management er især meget klodset og fungerer ikke optimalt med en controller, hvilket ofte fører til frustrerende situationer midt i kampens hede. For eksempel kan forsøg på at hurtigt skifte våben under intense kampe ofte resultere i fejl, der kan være dødelige i spillets højrisiko-scenarier.

Længere inde i spillet finder man også nye og større våben, hvor man ville ønske, at der var implementeret en smartere og mere intuitiv måde at organisere sit inventory på, så man hurtigt kunne få plads til sine nyfundne våben. Det føles som om, at udviklerne ikke har brugt tilstrækkelig tid på at optimere spillet til konsoller, hvilket er en skam, da det trækker ned i spiloplevelsen. Heldigvis kan man tilslutte mus og keyboard, hvilket gør inventory management til en leg, som det også burde være med en controller.

Det tager tid at organisere loot med analogstikken. Foto: Nightdive Studios/David Darville

Konklusion

System Shock Remake er en ambitiøs genfortolkning af en storslået klassiker, der formår at bevare den oprindelige stemning og bringe den til en ny generation af spillere. Grafikken er imponerende, og gameplayet er engagerende, men konsoludgaven lider af væsentlige problemer med inventory management. Det er en stor skam, der forhindrer spillet i at opnå sit fulde potentiale.

Alligevel er der meget at elske ved denne remake, som leverer en intens og fordybende oplevelse, der fanger essensen af det originale System Shock. Spillet kan til tider være udfordrende og tilbyder ikke den samme hjælp, som moderne FPS-spil gør. Men for dem, der er klar på en udfordring på en AI-besat rumstation, er dette en historisk perle, der redefinerede genren og banede vejen for de spil, vi elsker i dag. Gå ikke glip af denne chance for at opleve en tidløs klassiker i en ny og opdateret form.

Udvikler/Udgiver: Nightdive Studios

Genre: First-person shooter, Action-adventure game

Platform: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows, Xbox Series X og Series S (anmeldt på)

5 / 6
David Darville

David Darville

Skribent & Anmelder


David har en Master i IT-ledelse, hvor digitalisering var et af de primære interessepunkter i hans uddannelse. Han har også en baggrund som skribent hos Det Danske Gaming Forum. Han excellerer især inden for FPS-spil som Warzone, men hans hjerte banker for udfordringerne i Soulslike-genren. Med en controller i hånden siden den første Nintendo blev tilsluttet familiens gamle 28” billedrørs-TV, brænder hans passion for at udforske gaming-universet stadig stærkt.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Nyhed

May 9, 2025

Ghost of Yoteis Deluxe Edition sælger bedre end standardudgaven – er vi ved at vænne os til højere priser på spil?

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk