Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-anmeldelse – En underbagt pizza med for meget fyld

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-anmeldelse – En underbagt pizza med for meget fyld
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed tilbyder en visuelt appellerende oplevelse med sine livlige grafik, men det er ikke uden knas i gameplayet
Michael Emcken

Michael Emcken

Estimeret læsetid: 4 minutter.

October 27, 2024

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed tilbyder en visuelt appellerende oplevelse med sine livlige grafik, men det er ikke uden knas i gameplayet

Som fortsættelse på filmen Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Mayhem fra 2023 får vi her en efterfølger, da spillets historie foregår godt en måned efter hændelserne fra filmen. Mutanterne var lige blevet accepteret af menneskene i New York, men nu går de pludslig amok og smadre byen. Det er turtlernes opgave at finde ud af hvorfor og få det stoppet, så de kan komme tilbage til deres teenage liv.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed er udviklet af Aheartfulofgames og udgivet af engelske Outright Games, hvis fokus er på børne- og familievenlige spil. Desværre tror jeg, at Outright Games har glemt deres opgave lidt, med dette spil. Spillet er dialogtungt, sideindholdet føles ofte ligegyldigt og består af endnu mere dialog, og kamerastyringen er horribel og der er mange menuer. Altsammen noget jeg ville prøve at undgå hvis man vil lave et børnevenligt spil.

Dialogerne er mange

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed har dog en række positive elementer, der gør det til et okay spil. Muligheden for at vælge sprog som dansk gør det let tilgængeligt for målgruppen, og der er rigtig mange sprogmuligheder. Grafikken holder sig tro mod stilen fra filmen, Mutants Mayhem, fra 2023, hvilket jeg tidligere har rost i mit preview fra Gamescom. Det visuelle er farverigt og livligt, og samtidig ret råt, hvilket jeg godt kan lide og det passer ret godt til Teenage Mutant Ninja Turtles universet.

Det er dog en skuffelse, at man kun har stemmeskuespil på hovedhistorien og har udeladt det på sidemissionerne. Dette trækker ned på den samlede oplevelse. Selv på engelsk er dette element sparet væk, hvilket efterlader spillet mindre levende og gør, at man skal kunne læse for at klare sidecontent. Der er ret meget dialog i spillet, og til tider for mange missioner i træk, hvor man faktisk har meget lidt eller ingen kampe. Og det bliver mindre sjovt, når der så også er loading screens mellem hver eneste action.

I det mindste udnytter de loading screens til at holde dig opdateret hvad der er sket Foto:Michael emcken/Outright Games

Kernen af spillet er til dels intakt

Gameplayet er generelt godt, men desværre ødelagt af to store faktorer: den automatiske kamerastyring og et til tider overkompliceret kamp-system.

Variationen af fjender, eller “Mewbies” som de hedder, er meget positiv. Spilleren bliver langsomt introduceret til dem, og hver mutant har flere mutationer, hvilket holder spillet friskt selv efter 15 timer. Combat er for det meste tilfredsstillende og giver virkelig følelsen af at være en ninja turtle. Der er også et skill tree, så man kan få adgang til nogle fede angreb. Men mulighederne bliver for mange, og man ender med for mange combos, hvilket gør det uoverskueligt at finde ud af, hvordan man aktiverer dem. Derudover så er der en block/dodge mechanics som ikke fungere ordenligt. Kort sagt, kunne de have trimmet deres combat-elementer,

Sådan set det ud i kamp, hvor man i øverste højre hjørne kan se, hvordan man klarer sig Foto:Michael Emcken/Outright Games

Missionerne fungerer med en dag/nat-cyklus, hvor hovedmissionerne har en nedtælling til, hvornår man skal have klaret den næste mission. I disse pauser kan hver Turtle følge sin egen sidehistorie, som låser op for et nyt niveau i deres skill-tree

Alternativt kan alle fire tage på pizzaleveringstidsprøver eller dojo-kampminispil. Så længe der er dage tilbage før din næste mission, er du fri til at gøre, hvad du vil. Sideindholdet ender dog med at bliver repetitivt samt kedeligt og kunne godt være skåret ned for at forbedre spiloplevelsen. De sidemissioner, der låser op for skill-tree, giver XP eller åbner op for ting på Turtlernes smartphone, er mere eller mindre: Snak med en anden karakter i 2 minutter, og så har du låst noget nyt op.

Her ses ens kort, hvor man kan vælge missionerne og se, hvornår man skal gå videre i hovedemissionen Foto: Michael Emcken/Outright Games

Den automatiske kamerastyring er et stort problem. Kameravinklen ændres ofte, hvilket ofte resulterer i frustration, især ved platformelementer, hvor præcision er afgørende. Denne mekanisme bør finjusteres for ikke at ødelægge spiloplevelsen. Det bør forbedres eller gøres til en valgfri funktion for spillerne.

Alle de mindre gode ting ved spillet påvirker dog ikke historien, for der gemmer sig faktisk en god Turtle-historie. Det er tydeligt, at udvikleren har en kærlighed til universet og karaktererne gennem deres rejse fra teenager til voksen.

Konklusion

Det er ikke tydeligt, hvad udviklerne vil med Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed. Spillet er bedømt til 7 årige, og man har kun tale på hovedmissionerne. Alt sidecontent er tekst, og der er virkelig meget, der skal læses. Jeg mindes i hvert fald ikke, at jeg kunne læse og forstå konteksten af længere dialoger i en alder af 7.

Kernen af spillet drukner lidt i dårlig styring af kameraet og overkompliceret gameplay, som må have kunne løses bedre. Det bliver et rodet spil, hvor nogle elementer eller missioner fungerer rigtig godt, og andet ikke gør. Som en pizzaelskende turtle nok ville have sagt: ”Det er en underbagt pizza med alt for meget fyld.” De kunne have fjernet elementer fra spillet, så det i stedet for de 15+ timer, det tager i dag, måske tog 10 timer, og alene det havde gjort oplevelsen bedre.

Udvikler/Udgiver: AHEARTFULOFGAMES/Outright Games

Genre: Beat’em up platformer

Platform: PC, PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch (anmeldt på)

3 / 6
Michael Emcken

Michael Emcken

Skribent & Anmelder


Michael har arbejder til dagligt som udviklingskonsulent i én af Danmarks største banker. Han er tidligere medejer af esport-klubben Copenhagen Flames, og hele hans interesse for gaming startede med Magnus og Myggen og Pokemon Rød tilbage i 1996. Listen er lang over hans smag inden for spil, som faktisk byder på næsten alt, undtagen JRPGs.

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk