Udvikler/Udgiver: Half Past Yellow / Wave Games
Genre: Tower-defense, Playformer, Adventure
Platform: PC early access
Udgivelsesdato: 21. april 2025
Nikolaj Mosegaard
Estimeret læsetid: 5 minutter.
April 21, 2025
Tempest Tower er en sjov tilføjelse til Tower-Defense genren, og spillets kompleksitet og mekanikker er lagt helt anderledes an, end man er vant til fra andre spil i samme genre. Tempest Tower er udviklet af danske Half Past Yellow og nu udgivet i samarbejde med Wave Games i early access.
Tempest Tower er et tower-defense platformspil, hvor det strategiske element har fået lidt ekstra krydderi i form af taktik og ressourcestyring. Du spiller som Fai, et lille rumvæsen, som havner i en svær situation, da fjendtlige rumvæsner (Creeps) forsøger at ødelægge et tårn, man er sat til at passe på. Fai er ikke udstyret med smarte gadgets eller dødbringende våben, men har dog sin trofaste kost ved hånden. Kosten kan bruges til at skubbe eller tilbageholde diverse fjender i pressede situationer.
Som ethvert andet tower-defense-spil skal man også i Tempest Tower opstille et arsenal af maskiner til at beskytte sit tårn. Hvordan skiller Tempest Tower sig så ud? Det gør den ved at reducere mulighederne for at anskaffe sig valutaen til at købe disse forsvarsmaskiner. De fjendtlige rumvæsner afgiver ved deres nederlag point, som kan opsamles manuelt, men der er også rundt omkring i banen enkelte blomster, som høster de nærliggende point. Det er derfor taktisk smart at placere sit forsvar tæt på disse blomster for at få et maksimalt udbytte.
Alt det lyder jo tilforladeligt, men twistet er så, at disse blomster skal nedbrydes, før man kan bruge de point, som den har opsamlet, og tro mig, du vil ikke starte en ny runde uden at høste tidligere rundes point. Når blomsten nedbrydes, forsvinder den, og du er nu tvunget til at skulle ud og opstille et nyt forsvar rundt om en anden blomst, men det skal også give mening i forhold til, hvor fjenderne kommer fra.
Fais arsenal udvides gradvist, og man kan ved opstart af en ny bane udvælge tre forsvarsmaskiner. Her skal man være opmærksom på, hvordan banen er designet, da alle forsvarsmaskiner har brug for en drivkraft for at fungere. Drivkraften kan komme fra for eksempel vind eller strøm, hvor vindkraft kræver en vindmølle i et område med vind, så kan strøm genereres ved at fodre sit kraftværk med ressourcer, som kan hentes rundt omkring i banen.
Ressourcerne, der skal bruges, rækker ikke til en banes længde, så man skal kontinuerligt fylde på kraftværket, så ens forsvar ikke går i stå midt i kampen om beskyttelsen. Forsvarsmaskinerne, som kunne benyttes i min tid med spillet, var begrænset til få skydetårne og enkelte fælder, som skal aktiveres manuelt for at virke. Skydetårnene er ved opstillingen ikke prægende i deres præstation, men kan udvikles til det bedre, hvis man kan finde tiden i det hektiske kapløb mod de hurtige fjender.
Tempest Tower har et flot og velfungerende banedesign i bedste platformspilsstil. Banen er delvist tåget ved opstart og åbner sig gradvist mere og mere op for hvert level, du gennemfører, inden tårnet er fuldt opladet. Man skal beskytte sit tårn i et ukendt antal levels, inden ens tårn er fuldt opladet, og man kan gå videre til næste bane.
Banen er fyldt med ressourcer og bomber, man kan samle op i kampen mod fjenderne. Bomberne kan kastes på grupper af fjender med stor effekt, det er en vigtig ting at få gjort, da ens forsvar reelt ikke er tilstrækkeligt nok til at gennemføre banen. Som nævnt tidligere kan ens forsvar opgraderes, men det kræver dog, at man finder små flyvende væsner, som gemmer sig rundt omkring i banen. Væsnerne skal hentes tilbage til ens tårn, og når man har hentet fem styks, kan man udvælge den opgradering, man ønsker, ud fra et tilfældigt udvalg af tre forskellige opgraderinger.
Banerne er fyldt med huller, som Fai nemt kan falde i, hvilket kun forsinker dine fremskridt. Efter hvert level, hvor mere og mere af banen bliver tilgængelig, opdager man hurtigt en lilla rumvæsenssubstans, der er formet som store blokke, som blokerer Fai fra at komme rundt i banen. Disse blokke af rumvæsenssubstans skader Fai, hvis han kommer for tæt på, men kan fejes væk med Fais kost. Man kan også lade dem stå, da de ved opstarten af næste level bliver hårde og kan bruges som ekstra terræn i nye taktiske operationer. Man kan også være uheldig, når man fjerner den lilla rumvæsenssubstans, da de kan gemme på fjendtlige spawn points eller nye huller.
Fjendeudvalget er nemt at gå til, da der er en standardfjende, som der spawner flest af i løbet af banen. Så har vi fjender, der skyder med ”snask”, som forhindrer dit forsvar i at kunne fungere optimalt, her skal Fai rengøre maskinerne, før de præsterer optimalt. Der er også fjender, som kan spise de flyvende væsner, man skal hente for at opgradere sit forsvar, hvilket gør situationen mere vanskelig at få udført. Fjenderne bliver stadig vanskeligere og mere omfattende at håndtere, så der er behov for nye og smarte metoder til at neutralisere dem.
Fjenderne spawner ud ad huleindgange, som er placeret rundt omkring i banen. Du har ikke mulighed for at lukke hullerne, og der vil for hvert level, du gennemfører, komme flere og flere huller, som de kommer fra. Der kommer rigtig mange fjender, og det kan nemt blive uoverskueligt, hvor de kommer fra, jo længere ind i banen du kommer.
Spillet er generelt meget svært, jeg havde store udfordringer selv med de første par baner og måtte flere gange give op med tanken om, at det kom jeg nok aldrig igennem. Om spillet er for svært, eller om mine taktiske og strategiske beslutninger mangler finesse, er svært at sige, men som en overall oplevelse syntes jeg, spillet er alt for svært og egner sig nok ikke til børn. Spillet er ”kun” i early access og bliver forbedret dag for dag, så jeg er fortrøstningsfuld.
Tempest Tower er et unikt tower-defense-spil, som bryder den traditionelle måde at tænke genren på. Banedesignet er velstruktureret, og mulighederne i gameplayet er godt optimeret. Spillet lider for mig dog under, at sværhedsgraden er alt for høj. Det hyggelige element bliver lidt fjernet, når banerne fra starten af er alt for svære. Tempest Tower er unikt, og jeg ser fantastiske muligheder i spillets fremtid, jeg vil spændt følge med i udviklingen her i early access-perioden.
Udvikler/Udgiver: Half Past Yellow / Wave Games
Genre: Tower-defense, Playformer, Adventure
Platform: PC early access
Udgivelsesdato: 21. april 2025
Skribent & Anmelder
Nikolaj er en passioneret mand inden for spilverdenen, film og ikke mindst diverse serier. Med et bredt vingefang dykker han gerne ned i både stærke historiedrevne spil, såsom Uncharted, The Last Of Us og Assassin’s Creed, men sætter også gerne kløerne i det competitve og grindbaserede gameplay – specielt Call Of Duty. Han har en stor forkærlighed for Ubisoft-spil – ja nogen ville kalde det fanatisk.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Nyhed
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk