Udvikler/Udgiver: Croteam / Devolver Digital
Genre: Filosofisk, Narrativ Puzzle-spil
Platform: PC (Anmeldt på), PlayStation 5 og Xbox Series X|S
Udgivelsesdato: 10. April 2025
Emil Øgaard
Estimeret læsetid: 5 minutter.
April 18, 2025
At lære at være menneske er også en æstetisk rejse
Filosofi og robotter er ikke en ny ting at bruge som udgangspunkt i kunst. Hvis vi spoler tiden tilbage til 1968, hvor Philip K. Dick udgav bogen Do Androids Dream of Electric Sheep?, som tydeligt inspirerede Blade Runner-filmen fra 1982 og senere SOMA-spillet fra 2015, så vi tydeligt den fascination, der er for det Heideggerske begreb “væren”.
For hvad betyder det egentligt “at være” i en verden, hvor samfundet er kollapset, og hvor du er den eneste overlevende robot, som skal lære at blive klar til at klare dig selv? Gennem logiske puzzles og filosofiske valg bliver du gradvist mere bevidst om, hvem du er i The Talos Principle, og i den opdaterede Reawakened-version er det nu smukkere og mere brugervenligt end før.
The Talos Principle udkom i slutningen af 2014, hvor det blev hyldet som et af de bedste puzzlers siden Portal-spillene. Generelt var man overrasket over springet fra Croteams tidligere spil – first-person shooteren, Serious Sam – til et first-person puzzler med en meget mere raffineret og højtravende historie.
I 2023 udkom efterfølgeren The Talos Principle 2 med en DLC til ligeså fine anmeldelser – her på Arkaden gav jeg det 5/6 – hvor historien var blevet meget mere håndgribelig, hvor det ikke længere handlede kun om væren, men om det nye samfund af robotter, man skulle videreføre.
Efter denne succesfulde udgivelse, valgte Croteam at gå tilbage til The Talos Princinple og genskabe det i Unreal Engine 5 plus at tilføje et par Quality-of-life-forbedringer som var tilstede i TTP2. Og det er de sluppet ret godt afsted med.
Som noget nyt er der tilføjet små behind-the-scenes-lydbidder, hvor udviklerne, forfatterne og komponisten giver indblik i deres tanker omkring forskellige puzzles, temaerne for historien og tanker om instrumentvalg til musikken. Dette kan man slå til og fra, når man begynder, men det er faktisk her, jeg synes den mest overraskende tilføjelse.
For TTP:R er et fantastisk podcast-spil, hvor man sagtens kan lytte til andre snakke, mens man løser puzzles. Historien bliver i højere grad fortalt gennem PC’en, Milton, som man kan interagere med. Udviklerkommentarerne er optaget som et led til denne udgivelse og er blevet indtalt TTP2s tilblivelse. Derfor får man en masse perspektiver set ud fra et helhedsudtryk.
Som noget andet nyt, er hint-systemet også blevet lavet om for at gøre det mere brugervenligt. I det oprindelige spil skulle man starte helt forfra på et puzzle, hvis man havde softlocked sig selv. I Reawakened-udgaven kan man spole 5 sekunder tilbage og forhåbentlig rette sin fejl til. Dette er særligt gældende ved de senere puzzles, hvor kompleksiteten er skruet markant op.
Også i en af puzzle-elementerne, hvor man skal optage sig selv og bruge sit “spøgelse” til at aktivere forskellige ting i banen, kan man nu pause. I den oprindelige udgave skulle man stå og glane i ret lang tid og time sig selv til perfektion. Nu er der plads til lidt flere fejl.
Endnu en tilføjelse til denne ekspansive remaster er et nyt kapitel, der hedder In The Beginning. Her dykker man ned i en simulation netop skabt af de afdøde mennesker, hvor man skal løse puzzles for at træne og kalibrere til at lære nye logikker og måder at løse puzzles på.
På mange måder kan det minde om den måde, man træner AI på, hvor man får den til at arbejde med multimodal materiale, så både tekst, billeder og lyd, så den kan generere noget ud fra de inputs, man giver til den.
In The Beginning er overdrevet svær, og jeg måtte give op efter de første par puzzles. Her skal man mere end bare tænke ud af boksen. Man skal mestre hvert et objekt og tænke meget mere abstrakt, end spillet tidligere har primet dig til. Derfor er denne udvidelse forbeholdt til de allerdygtigste spillere, som ikke kan få nok af disse typer af puzzles.
Er man mere til at klare andres baner, har Croteam låst op for, at man selv kan lave sine puzzles nu. Man kan se det som en slags Mario Maker, hvor man også både selv kan spille og designe sine egne baner. Det er en fin tilføjelse, som kun bliver bedre på sigt, når spillerne lærer at designe banerne selv.
The Talos Principle var ikke som sådan et grimt spil, da det udkom i 2014. Men der blev taget nogle grafiske valg, som var begrænset af både kendskab til programmet og tid. Dette har designerne nu kunne rette op på i Unreal Engine 5-motoren, hvor mange af de gamle assets har fået mere dybde og tekstur til sig, så det visuelt er meget flottere at gå rundt i de forskellige lokationer.
Men denne opgradering kommer også med den naturlige bagkant, når man opgraderer til Unreal Engine 5 og får assets med højere detaljegrad; Det kommer til at fylde markant mere. 46 GB lyder spilfilen på mod de 5 GB, det oprindeligt fyldte. Vi er ikke helt oppe på de 75 GB som TTP2 fyldte, men det er stadig et relativt stort spil at have liggende.
Med en spiltid på omkring 18 timer +/- afhængigt af, hvor meget af DLC’erne du vil klare, er det relativt overkommeligt. Selvom man har klaret nogle af de forskellige puzzles før, er det sjovt at få dem genopfrisket. Og til dem, som hoppede direkte ud i 2‘eren, er der en masse fede puzzles i vente.
The Talos Principle: Reawakened stimulerer både din hjerne og dine øjne på helt fantastisk vis. Selvom det oprindelige spil ikke var grimt eller dårligt, spiller de nye tilføjelser en vigtig rolle i at forbinde de to hovedspil, så de spilmæssigt minder mere om hinanden.
Af nye tilføjelser såsom kommentarspor, optimeringer til gameplayet som pauseknappen ved Recorderen og quality-of-life såsom Rewind-funktionen, står spillet ny endnu skarpere end før. Men det kommer også med en pris, selvom man ejer det oprindelige spil. Her kan man prise sig lykkelig over, at det ligger på kanten mellem AA og indie, så det kommer “kun” til at koste omkring 200 kroner, hvis man ejer det oprindelige, og omkring 270, hvis man er ny til franchisen.
Det er en fantastisk pris for et spil, som nemt kan kæmpe med store AAA-spil i vision og kvalitet.
Udvikler/Udgiver: Croteam / Devolver Digital
Genre: Filosofisk, Narrativ Puzzle-spil
Platform: PC (Anmeldt på), PlayStation 5 og Xbox Series X|S
Udgivelsesdato: 10. April 2025
Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
Nyhed
May 8, 2025
Nyhed
May 8, 2025
Anmeldelse
May 9, 2025
Nyhed
May 9, 2025
© Copyright - arkaden.dk