Arkaden Lille Logo Arkaden Stort Logo
  • Forside Forside
  • Nyheder Nyheder
  • Film & Serier Film & Serier
  • Anmeldelser Anmeldelser
  • Previews Previews
  • Podcasts Podcasts
  • Tech Tech
  • Features Features
  • Toplister Toplister
  • Temaer Temaer
  • Om Arkaden Om Arkaden
  • Søg Søg
Header Banner
Anmeldelse

Wildermyth: Console Edition-anmeldelse – Skab dit eget eftermæle med unikke helte og taktiske kampe

Wildermyth: Console Edition-anmeldelse – Skab dit eget eftermæle med unikke helte og taktiske kampe
Foto: Auroch Digital
Lau Mellemgaard Eskildsen

Lau Mellemgaard Eskildsen

Estimeret læsetid: 5 minutter.

October 23, 2024

Wildermyth giver dig et anderledes take på rollespilsgenren, hvor hver kampagne fortæller en unik historie med dine valg og karakterer i centrum. Er du klar til at skabe dine egne legendariske helte i et rollespil, der gør tingene på sin helt egen måde?

Af og til falder man over et spil, der gør tingene på helt sin egen måde, og Wildermyth er netop sådan et spil. PC-spillere har haft fornøjelsen af spillet i snart fem år, men nu er det taktiske og meget narrative indie-RPG endelig blevet tilgængeligt på konsoller – og det har bestemt været ventetiden værd.

Selvom spillet i sin kerne er et klassisk taktisk rollespil, hvor dine karakterer optjener erfaringspoint efter hver kamp, bliver stærkere og får bedre udstyr, er det måden, hvorpå disse elementer væves sammen, der virkelig gør spillet unikt. Dine karakterer danner relationer med hinanden på kryds og tværs, og kampsystemet er turbaseret med forskellige roller eller klasser, alt efter hvilken retning du vælger for dine helte.

Mange af disse koncepter ikke er nye i sig selv, men det er måden hvorpå de kombineres i Wildermyth, der gør, at spillet skiller sig ud og føles ulig noget andet, du har prøvet i taktiske RPG-spil før.

Wildermyth har en ret unik visuel stil, men adskiller sig også fra andre rollespil på andre måder. Foto: Worldwalker Games LLC/Lau Eskildsen

Lad os starte fra begyndelsen. I Wildermyth spiller du gennem forskellige kampagner, hvor du enten får automatisk genererede helte eller selv skaber dem fra bunden. Alle helte har deres egne unikke træk, der former deres personlighed, og de hører til én af tre klasser: warrior, hunter eller mystic – alle med forskellige egenskaber – og dermed bliver alle karakterer i spillet vidt forskellige.

Et centralt tema i Wildermyth er eftermælet og de historier, du skaber om dine helte undervejs. Det understreges også ved, at spillets primære valuta, hedder Legacy Points, som du kan bruge til at rekruttere nye medlemmer til dit party eller til at svække fjendernes fordele. Spillet fungerer nærmest som din gamemaster, der guider dig og dit party gennem kampagnen, men hvordan du vælger at nå målet, er op til dig. Kampagnens mål kan typisk være at besejre en fjende, ofte et monster eller en ond troldmand, men vejen dertil er fuld af muligheder og valg.

Spilverdenen i Wildermyth minder om en spilleplade fra et brætspil eller et pen & paper-rollespil, hvor du frit kan udforske områder, opbygge forsvar, træne rekrutter eller angribe fjendtlige territorier. Et tidssystem tæller dagene og årene, mens dine handlinger skrider frem, og imens vil fjenderne også blive stærkere og måske endda forsøge at angribe dine områder. Hvert område, du sikrer, begynder desuden at generere materialer og ressourcer, som du kan bruge til at opgradere dit udstyr og dine våben.

Her ser vi et eksempel på spilverdenen i en kampagne. Foto: Worldwalker Games LLC

I bund og grund føles Wildermyth som et gammeldags analogt rollespil, der er blevet digitaliseret på en ret gennemført måde.

Det, der virkelig adskiller Wildermyth, er spillets evne til at skabe unikke og personlige historier med dine helte i centrum. Dine karakterer danner relationer med hinanden undervejs – nogle forelsker sig og får børn, mens andre danner dybe venskaber eller bliver rivaler. Hver kampagne udspiller sig forskelligt, selvom du spiller den samme flere gange, fordi dine karakterer altid vil have deres egne unikke personligheder og oplevelser. Det skaber en stærk tilknytning til de helte, du leder gennem kampagnerne, og man bliver oprigtigt ked af det, hvis du mister nogle af dine favorit-helte undervejs. Samtidig er spillet virkeligt godt skrevet, og du får dermed en helt særlig narrativ oplevelse.

Efter hver kamp får fjenderne tildelt nye kort, hvilket giver dem nye bonusser eller tilføjer nye monstre-typer. Foto: Worldwalker Games LLC/Lau Eskildsen

Når du nærmer dig slutningen af en kampagne, kan årtier være gået, og dine unge helte fra begyndelsen vil nu have grå stænk i håret og dybe rynker. Nogle vælger at trække sig tilbage og overlade ansvaret til næste generation, mens andre måske ikke når så langt og dør, før målet er nået. Spillet har endda en funktion, hvor du kan gemme dine legendariske helte i en slags Hall of Fame. Disse helte kan du genbruge i fremtidige kampagner, så deres eftermæle fortsætter og bliver en del af nye eventyr, hvilket bare fortsætter den fortælling, du selv har skabt. Det er en ganske unik måde at lege med historieformidling på, og det fungerer imponerende godt.

I Wildermyth er kampsystemet turbaseret, og det kræver, at du strategisk placerer og flytter dine helte for bedst muligt at udnytte deres styrker eller beskytte dem mod fjenderne. Systemet kan virke simpelt i starten, men som du bevæger dig dybere ind i en kampagne, der kan strække sig over 15 timer, bliver kampsystemet mere komplekst. Du bliver dog godt oplært undervejs, så du hurtigt lærer at manøvrere effektivt og tænke taktisk i forhold til de udfordringer, du møder. 

Kampsystemet er turbaseret, og handler meget om at placere og bruge dine heldigt bedst muligt. Foto: Worldwalker Games LLC/Lau Eskildsen

Visuelt formår Wildermyth virkelig at skille sig ud med sin unikke tegneseriestil. Historien præsenteres i form af striber, og under kampene ser det nærmest ud, som om dine helte er klippet ud og placeret på en spilleplade. Ved første øjekast kan stilen virke enkel, men det er langt fra tilfældet – det er netop denne unikke præsentation, der får spillet til at skille sig ud i en genre, der ofte er fyldt med mere traditionelle visuelle designvalg.

Lydsiden i Wildermyth består af eventyr-inspireret musik og lydeffekter, der understøtter spillets atmosfære fint, selvom soundtracket kunne have haft lidt mere variation. Fraværet af stemmeskuespil betyder, at du selv skal læse en del tekst, hvilket til tider kan føles lidt tungt. Dog passer det fint til spillets fortællestil, der bygger på en mere analog, eventyrbog-agtig oplevelse.

Det er nærmest uundgåeligt at nogle af dine helte vil dø i kamp, men når det sker, får du altid en mulighed for at vælge hvordan de skal dø – og nogle gange er du heldig, og helten kan blot trække sig fra slagsmarken. Foto: Worldwalker Games LLC/Lau Eskildsen

Konklusion

Wildermyth er et spil, der skiller sig ud med sin unikke tilgang til taktiske rollespil, hvor fortælling og karakterudvikling er i fokus. Gennem kampagnerne danner heltene relationer, træffer valg, og deres eftermæle bliver en central del af spiloplevelsen. Det skaber en dynamisk fortælling, hvor hver kampagne føles anderledes, og man opbygger et stærkt bånd til sine karakterer.

Kampsystemet, der starter enkelt, udvikler sig undervejs og kræver mere strategisk tænkning, hvilket gør det både udfordrende og tilfredsstillende. Spillets visuelle tegneseriestil er ret fed, og selvom den først kan virke simpel, viser det sig hurtigt at være et gennemført valg, der understøtter spillets historie. På lydsiden kunne der ønskes lidt mere variation i soundtracket, og manglen på stemmeskuespil betyder, at der er en del tekst at læse.

Som en indie-titel er det dog svært ikke at være imponeret over, hvad Wildermyth opnår. Det tilbyder en anderledes og engagerende oplevelse, der giver rollespilsgenren et frisk pust, og på trods af nogle små mangler er det en titel, der er værd at kaste sig over.

Udvikler/Udgiver: Worldwalker Games LLC/Auroch Digital

Genre: Turbaseret indie-RPG

Platform: PC, PlayStation 5 (Anmeldt på), PlayStation 4, Xbox Series X/S og Nintendo Switch

5 / 6
Lau Mellemgaard Eskildsen

Lau Mellemgaard Eskildsen

Chefredaktør


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag og har altid haft en forkærlighed for stærke fortællinger – både i spil og på film. Oblivion og Fallout 3 blev startskuddet på en livslang interesse for action-rollespil, og siden da har dystopiske universer og eksistentialistiske narrativer haft en særlig plads hos ham. Han elsker at nørde rundt i både spil- og filmverdenens store spørgsmål og små detaljer

Mest læste

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Nyhed

May 8, 2025

Velkommen til Arkadens nye hjemmeside

Clair Obscur: Expedition 33  passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Nyhed

May 8, 2025

Clair Obscur: Expedition 33 passerer 2 millioner solgte eksemplarer – med hjælp fra Oblivion?

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

Anmeldelse

May 9, 2025

Common Side Effects-anmeldelse – Finchedoinks fredags-finurligheder

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Anmeldelse

May 9, 2025

DOOM: The Dark Ages-anmeldelse – en renæssance

Links

  • Privatlivspolitik
  • Om Arkaden
  • Sponsoreret indhold
  • Affiliate

Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt

pressenævnet logo

© Copyright - arkaden.dk