Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
Anmeldelserne er klar på én af 2024’s mest ventede film, men de ligger absolut i skyggen af den oprindelige Joker-film fra 2019. Måske skulle det have været en enlig svale?
De første anmeldelser af Joker: Folie à Deux er ankommet, og kritikerne er blevet splittet mellem dem, der fandt den “genial” eller “forførende”, og andre, der fandt den “kedelig” og “besværlig”.
Blandt de kritikere, der roste filmen, var The Independents Geoffrey Macnab, som afgav en firestjernet dom og skrev: “Mørket i filmens kerne understreges af dens meget brutale slutning, som afviser tegneseriekonventioner til fordel for psykologisk dybde. Phoenix’ præstation forbliver også kraftfuld og rørende. Det geniale ved det er, at vi ikke kan lade være med at tage os af Arthur på trods af hans nød og sindsforvirring. Selv i filmens mest apokalyptiske og voldelige øjeblikke er vi altid klar over, at under Jokerens prangende krigsmaling lurer den lille, svage Arthur. Mod alle odds bliver denne geniale og dybt foruroligende film endda til lidt af en kærlig tåre ved den sidste rulle.”
Empires John Nugent uddelte også fire stjerner og kaldte filmen “så sød og forførende en musikalsk romance, som det er muligt at have mellem to morderiske psykopater. Dens skøre tilgang passer ikke til alle tegneseriefans, men den finder sin helt egen mærkelige, tragiske håbefuldhed.”
The Guardian’s Peter Bradshaw mente, at filmen fortjente tre stjerner og argumenterede for, at filmen har en “vanvittig selvbeherskelse”, der driver den “op ad sin møjsommelige narrative gradient.”
De syrlige drops
The Evening Standard’s Jo-Ann Titmarsh var mindre begejstret for filmen, der gav den to stjerner og argumenterede: “Dette kunne have været en fremragende film, hvis vi havde haft mere tegneserieaction og lidt mindre sang.”
For BBC kaldte Nicholas Barber var den et “kedelig, undervældende, unødvendig slæb.”
Dette dystre syn blev delt af Kevin Maher fra The Times, som også kun uddelte to stjerner og kaldte filmen en “rodet, livløs efterfølger.”
The Hollywood Reporter’s David Rooney skrev, at “for en film, der varer to timer og et kvarter, føles Folie à Deux narrativt lidt tynd og til tider kedelig. Nogle vil klage over, at Gaga er kriminelt underudnyttet i filmen. Men lige så meget som den skriger på flere af de ekstravagante numre, hvor sangerinden og skuespillerinden får lov til at skinne, har Lee en fuld karakterbue.”
Vulture-filmkritikeren Alison Willmore var enig. “Joker: Folie à Deux er Arthurs film, og Arthur er bare ikke så interessant,” skrev hun.
Den lyder nu stadig til at være bedre end Borderlands.
Filmens synapsis:
Joker: Folie à Deux tager historien op med Arthur Fleck (Joaquin Phoenix), der er fængslet på Arkham State Hospital. Han lever et gentagende liv, mens han kæmper med sin berygtede dobbelte identitet som Jokeren og konstant bliver drillet af medpatienter for at få dem til at grine. Alt ændrer sig for Arthur, da han møder sin sande kærlighed, Harleen “Lee” Quinzel (Lady Gaga). De to bliver forelskede i hinanden efter at have mødt hinanden i en sangklasse i Arkham. Musik og sang bliver en stor del af deres kærlighedssprog, da Arthur bliver retsforfulgt for de mord, han begik (som det ses i den første film), som bliver sendt på en direkte tv-udsendelse, så hele verden kan se det. Mens han er på anklagebænken, bliver Arthur genforenet med velkendte ansigter som Gary Puddles (Leigh Gill), der vidner om, hvordan han var, før han blev Jokeren. Det overordnede vidneudsagn er overbevisende og oprigtigt over for Arthurs tidligere patetiske liv, som ironisk nok maler ham i et forfærdeligt lys, der næsten helt sikkert vil føre til, at han bliver dømt for mord. Mens “århundredets retssag” fortsætter, samles Jokers tilhængere i tusindvis uden for retsbygningen i Gotham City. Uanset hvad der sker, bliver det gjort klart, at Jokers indflydelse vil leve videre, efter at have påvirket så mange almindelige Gotham-borgere, der er desillusionerede af samfundet.
Det, der følger, er et musikalsk uheld, der går på grænsen mellem virkelighed og fantasi. Arthur åbner med en klassisk Looney Tunes-inspireret animeret sekvens, hvor han står over for sin skygge, en alternativ personlighed, der er i centrum, når han synger Tom Jones’ What the World Needs Now Is Love i sit eget Murray Franklin-lignende show.
Datoen
Joker: Folie à Deux vises på filmfestivalen i Venedig og kan ses i biograferne fra den 2. oktober.
Om skribenten:
Kasper Rasmussen – Skribent & Anmelder
Filmnørd med interesse i alt mellem himmel og jord – både det guddommelige og jordnære. Er det godt er det godt; Skidt er det skidt. Har tidligere skrevet for Citylights, Pixel.tv og The Movser. Kan opleves som statist i bl.a. Druk og Klovn Forever og har b.la. interviewet Luigi Cozzi, Thomas Robsahm og Christopher Lambert. Indehaver af Danmarks bedste filmsamling med et hav af minder og autografer.