Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
Gladiator II-anmeldelse – Når Rom bliver for stor til biograflærredet
Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
Yellowstone fortsætter: Forhandlinger rygtes om en sæson 6 er undervejs
I hvilken rækkefølge skal du se Wolverine (og X-Men) filmene?
De største spiludgivelser: December 2024
Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
Scenen er et teenageværelse i 1996 – nærmere bestemt min fætters værelse i Lyngby. Vi var på weekendtur hos familien, og min fætter ville vise mig et nyt spil, han lige havde fået. På dette tidspunkt var jeg 11 år gammel, og på skærmen var der et landkort med små byer og enheder. Man kunne bygge ting og angribe med disse enheder, og det hele foregik på tur, næsten som et brætspil. Jeg var straks fanget og plagede mine forældre om at få spillet, når vi kom hjem. Det viste sig at være begyndelsen på en livslang kærlighed til både en spilserie og en genre, som har holdt lige siden. Spillet var Civilization 2.
Civilization-serien nåede for mig sit højdepunkt med Civilization 5, men 6’eren sagde mig ikke så meget. Derfor begyndte jeg at søge efter nye spil i 4X-genren. Groft sagt handler 4X-spil om at udforske, udvide, udnytte og udrydde: man bygger et imperium ved at udforske kortet, udvide territoriet, udnytte ressourcer og handle eller kæmpe med andre nationer. Selvom genren i dag er lidt niche, udkommer der stadig nye titler, som forsøger at videreudvikle på Sid Meiers oprindelige idéer og løfte dem ind i en moderne kontekst.
Nu er det Xbox Game Studios, der har kastet sig over genren med deres egen titel, Ara: History Untold, udviklet af Oxide Games. Spørgsmålet er: Er dette spil den nye konge af 4X-genren?
Visuelt imponerende, omend ensartet
En af de ting, der straks imponerede mig ved Ara: History Untold, var den visuelle præsentation. 4X-spil har altid handlet om det store overblik, hvor du som den udødelige leder styrer alt fra en himmelsk afstand. I Ara: History Untold får du dog mulighed for at zoome helt ind, så du kan se detaljerne i de bygninger og gårde, du lige har opført. Jeg var imponeret over, hvordan jeg med et musehjul kunne zoome helt ind til gårdene og se mine arbejdere i gang med deres daglige arbejde.
Krige er også repræsenteret på en mere dynamisk måde end i mange andre 4X-spil. I stedet for blot at se statistiske sammenligninger, får du små mellemsekvenser, som bringer mere liv til slagmarkerne. Dette giver en følelse af, at dit imperium er mere levende og personligt.
Brugerfladen er relativt nem at navigere i, og byskærmen er overskuelig. Desværre er der nogle mangler, når det kommer til de tilgængelige informationer. Det vender jeg tilbage til senere.
En ting, jeg dog finder skuffende, er, at alle nationer har de samme enheder. Det eneste, der adskiller for eksempel Rom fra Ægypten, er deres ledere. Ellers er enhederne identiske, hvilket jeg synes er ærgerligt, da det reducerer den kulturelle og visuelle diversitet i spillet.
På lydsiden er der heller ikke meget at indvende. Lydeffekterne er tilfredsstillende, især når man opdager nye ting eller fuldfører provinser, og oplæserens stemme er ganske udmærket. Selvom det ikke når op på niveauet fra Civilization-seriens seneste afsnit, er det bestemt ikke dårligt.
Innovation er både en styrke og en svaghed
Et af de mest markante aspekter ved Ara: History Untold er dets afvigelse fra traditionen med at genfortælle verdenshistorien. I stedet skaber du din egen historie, hvor historiske ledere ikke nødvendigvis er store politiske skikkelser, men kan være vigtige personer på andre områder, som Eva Perón for Argentina.
Der er mange innovative idéer i spillet, som jeg virkelig vil rose udviklerne for. Et af de mest bemærkelsesværdige er måden, hvorpå krigstropper håndteres. I stedet for at flytte individuelle enheder rundt på kortet, som man typisk gør i 4X-spil, kan du i Ara: History Untold samle tropper i bataljoner, trupper eller hele legioner. Du kan også justere deres opstilling – for eksempel ved at lade bueskyttere blive beskyttet af fodfolk. Dette tilføjer en strategisk dybde til spillets kampe, som jeg virkelig sætter pris på. Desuden fjerner det meget af det mikromanagement, der ofte præger denne type spil, og som normalt får mig til at undgå militaristiske nationer i 4X-spil.
Der er også et produktionssystem, hvor du kan opgradere de bygninger, du bygger, med værktøjer, maskiner og teknologi. Dette tilføjer en ekstra dimension til spillet, da du enten skal producere eller handle for at få de nødvendige varer.
Men her opstår mit første problem: Mikromanagement bliver hurtigt uoverskueligt, når du har mange byer og bygninger, der skal opgraderes og vedligeholdes. I begyndelsen er det sjovt at bygge små produktionslinjer og sikre, at alt kører optimalt. Men efterhånden som dit imperium vokser, og fjender måske begynder at plyndre dine forbedringer, ender det som en frustrerende administrativ opgave.
Dette reddes dog til en vis grad af spillets simultane ture. I både singleplayer og multiplayer er turbaserede spil ofte præget af lange ventetider, især mod slutningen, hvor hver spiller har meget at tage stilling til. I Ara: History Untold kan alle tage deres tur samtidig, og begivenhederne udfolder sig løbende. Det gør spillet hurtigere og mere flydende, men det kan også være forvirrende, da der nogle gange sker mange ting på én gang.
Prestige-systemet: en kontroversiel sejrsmekanisme
Den mekanisme, jeg havde sværest ved at vænne mig til, er måden, hvorpå sejre afgøres. I stedet for de klassiske sejrskriterier i 4X-spil – som erobringer, diplomati, eller teknologiske gennembrud – afgøres sejren i Ara: History Untold ved hjælp af et prestige-point-system. Dette system minder meget om det, man kender fra brætspil, hvor point bruges til at bestemme vinderen. Der er tre akter i spillet, og ved afslutningen af hver akt rangeres nationerne efter, hvor mange prestige-point de har samlet. De to nederste nationer bliver elimineret, og ved slutningen af den tredje akt vinder den spiller, der har samlet flest prestige-point.
Du kan optjene prestige på flere måder, f.eks. ved at dele din religion, bygge vidundere, opføre store værker eller udvide dit rige gennem erobring af provinser. Pointsystemet er beregnet til at holde spillerne engagerede hele vejen igennem spillet, hvilket kan være et frisk pust i en genre, hvor et spil normalt kan afgøres længe før det reelt er slut. Det sikrer også, at du ikke kan ignorere bestemte aspekter af spillet, hvis du ønsker at vinde – alle dele af dit imperium skal fungere, og du kan ikke blot satse alt på militær eller videnskab, som i klassiske 4X-spil.
Dette bringer både styrker og svagheder med sig. På den ene side betyder det, at alle aspekter af dit imperium føles relevante, da det er nødvendigt at balancere mellem udvikling, diplomati og militære opgaver for at maksimere dine prestige-point. På den anden side kan systemet til tider virke kunstigt og antiklimatisk. I et af mine spil formåede Persien at blive den dominerende magt med et stort imperium og en stærk økonomi, men fordi de ikke havde samlet nok prestige-point, blev de elimineret, da spillet skiftede akt. Det føltes helt forkert, at en nation, der var så succesfuld på andre måder, blev straffet så hårdt for ikke at have samlet nok prestige-point, og det fjernede en del af følelsen af progression, som jeg normalt forbinder med denne genre.
Et andet problem er, at pointenes betydning kan være forvirrende. Det er svært at forudsige, hvor mange point du vil optjene for en given handling. Du har ganske rigtigt en oversigt der viser præcis hvor meget du har tjent på de forskellige spil elementer, men uden nogen detaljer så det er meget svært at lægge en klar plan fra begyndelsen. Det er en mekanik, der forsøger at gøre spillets midt- og slutfase spændende, men det kan også føles tilfældigt hvor man lander på grund af de simultane ture og den lidt mangelfulde information hvilket føles frustrerende.
Encarta-nostalgi
Hvis du er af min generation, husker du måske Microsoft Encarta, det digitale leksikon. Ara: History Untold har et leksikon, der hedder Encarta, og det bliver hurtigt en trofast ven, fordi spillets tutorial er ret mangelfuld. Den fortæller, hvordan du gør visse ting, men ikke hvorfor, og tooltips er ofte utilstrækkelige. Derfor vil du finde dig selv ofte slå ting op i Encarta for at få vigtige oplysninger.
Selvom det er et godt værktøj, føles det frustrerende, at jeg skal tilbringe så meget tid i leksikonet i stedet for at kunne finde informationerne direkte i spillet. Desuden har jeg oplevet fejl i oversættelsen til dansk – for eksempel var begrebet “Lykke” kaldt “Tilfredshed” i Encarta, hvilket skabte forvirring.
Konklusion
Ara: History Untold har været en blandet oplevelse for mig. Der er mange virkelig gode idéer og innovative mekanismer, der flytter genren i nye retninger, men samtidig er der også elementer, der vil frustrere spillere dybt. Grundstammen er der til en solid 4X-titel, men den har brug for finpudsning og balancering.
For nogle vil frustrationerne være for store, mens andre vil elske de nye idéer. Personligt vil jeg fortsætte med at spille Ara: History Untold, fordi det på trods af sine fejl har en fascinerende kerne, og alt i alt er det et godt spil. Titlen er nærmest det perfekte eksempel på hvorfor Gamepass er sådan en god ide, for det er i den grad et spil der fortjener at blive prøvet af alle med bare den mindste lille strateg gemt i hjertet.
Udvikler/Udgiver: Oxide Games, Oxide Interactive LLC / Xbox Game Studios
Genre: 4X strategi
Platform: Windows PC
Anders Isaksen – Skribent & Anmelder
Selvom de grå hår for længst har vundet kampen, så er Anders’ begejstring for spil akkurat lige så stor, som da han var barn. Især japanske rollespil og obskure indie-titler kan gøre ham helt varm indeni.
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda
- Slut med Transformers?! Hasbro lukker pengekassen i!
- Christopher Judge starter God of War-rygter – og forsøger straks at aflive dem igen
- Kommer Abekongen til Xbox næste måned?
- Rygte: Call of Duty 2027 kan bryde med seriens seneste tradition
- Rygte: Sony har gang i ny håndholdt konsol
- Farming Simulator 25-anmeldelse – En landmands drøm, en gamers mareridt
- Cate Blanchett overrækker dansk vinderpris
- Ny Episode af Arkaden Podcast anmelder – PlayStation 5 Pro
- Blasphemous 2: Mea Culpa-anmeldelse – Bedste soulsvania siden Hollow Knight
- Stray-anmeldelse – Et Miauwende Mesterværk
- Stor patch i sigte til S.T.A.L.K.E.R. 2
- Nu kan du snart drikke øl som en Deep Rock Galactic dværg
- Turbulent afgang for Microsoft Flight Simulator 2024
- Loco Motive-anmeldelse – Point & click og et stort mysterie
- Wild Indigo Ranch-Anmeldelse – Det knap så vilde danske vesten
- Dr. Disrespect på vej væk fra YouTube
- Warner Bros. forsvarer JK Rowling og hendes rolle i den nye Harry Potter-serie
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl har allerede solgt en million eksemplarer
- Teaser trailer afslører første glimt af live-action Sådan Træner Du Din Drage
- Interview med Reynad om The Bazaar!
- Det koster op til 3,5 millioner kroner at vise dit spil til Opening Night Live 2025
- Donkey Kong Land er ude på Nintendo Switch Online
- Final Fantasy VII Rebirth og Helldivers 2 dominerer Golden Joystick Awards – Men Black Myth: Wukong tager den største pris
- Pixar klar med teaser for Elio
- Alien: Earth-teaser ude NU!
- PowerA OPS v1-anmeldelse – Fornuftig controller til prisen
- Arkaden blander sig i kulturdebatten
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Gladiator 2, The Penguin, Balladen om Carl-Henning
- Sony bejler for opkøb af super mastodont Kadokawa
- Avowed-preview – Hands on med Obsidians store fantasy-RPG
- Ny trailer til den ventede Minecraft-film kan ses nu!
- Void Crew er klar til udgivelse: Et kig ind i Hutlihut Games’ rejse mod stjernerne
- Wicked Part 1-anmeldelse – Den bedste musical vi har set i årevis
- Twisters 4K-anmeldelse – En teknisk imponerende og medrivende Blockbuster-film
- Heretic-anmeldelse – En blanding af gys- og lektion
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Void Crew: Det næste store danske spilhit!?
- S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl-anmeldelse – En stemningsfuld oplevelse med ridser i lakken
- Control 2 bliver et action RPG, siger Remedy
- PlayStation Portal har fået Cloud Streaming!
- PlayStation 5 Pro kritiseres kraftigt for dårligt optimeret spil
- Music By John Williams-anmeldelse – En mesterlig portrættering af en legende
- The Rise of the Golden Idol-anmeldelse – Hjernevrider med fortællelyst
- Ridley Scott slår sig selv
- Afraid–Blu-ray-anmeldelse – Interessant præmis, men ringe eksekveret
- Arcane sæson 2, del 2-anmeldelse – Del 2 hæver barren endnu en gang
- The Bikeriders-bluray-anmeldelse – En old fashioned og middelmådig film
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake nyder enorm succes på Steam
- Of Ash & Steel-preview – Et action-RPG, der vil genoplive ånden fra de klassiske rollespil
- Alle spil kan vinde til The Game Awards 2024
- Rainbow Six Siege får fuld crossplay!
- Batman: Arkham Shadow -Anmeldelse – Batman er tilbage i topform
- Final Fantasy 7 Remake, part 3 er klar til produktion
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Life is Strange: Double Exposure
- Monstre: Historien om Lyle og Erik Menendez-anmeldelse – Hvem er de virkelige ofre?
- Splinter Cell film er droppet