Ad Banner
Ad Banner

Nyheder

Arkaden interviewer David Sakurai: “Det er spændende, at den japanske kulturhistorie bliver oplyst på denne måde”

Foto: David Muller

Af Simon Nielson
31 marts, 2025

Danskerne kører med klatten, når det kommer til skuespillerjobs i spilindustrien. Denne gang interviewer vi David Sakurai, der spiller Ashikaga Yoshiaki i det nye Assassin's Creed: Shadows.

David Sakurai har et rigtig flot CV som international skuespiller. Han har bl.a. spillet med i store blockbustere og tv-serier, som Fantastiske Skabninger 2: Grindelwalds Forbrydelser, Marvel’s Iron Fist og Avatar: The Last Airbender. Men nu kan han altså også checke Assassin’s Creed: Shadows af på to-do-listen. Han indtager nemlig rollen som Ashikaga Yoshiaki i det meget omdiskuterede spil.

Kritikken har haglet ned over Asssassin’s Creed: Shadows de sidste par år. Årsagerne har været mange og uoverskuelige, men på trods af tæskene, har Ubisoft høstet mange flotte anmeldelser ovenpå launchen af den nyeste tilføjelse til den ikoniske spilserie – også selvom brugerscoren på nuværende tidspunkt viser 6.0 på Metacritic. Arkadens egen anmeldelse kan du læse her.

For nylig interviewede Arkaden David, der i dag bor i det solrige Los Angeles. På tværs af tidszoner og med Zoom, som vores samtaleværktøj, dykkede vi ned i hans erindringer om udviklingstiden på Assassin’s Creed: Shadows, hvad rollen som Ashikaga Yoshiaki betød for ham, og om fremtiden som skuespiller i spilindustrien.

David og gaming

Har gaming spillet en rolle i dit liv tidligere?

Min interesse for gaming startede på Commodore 64. Var jeg meget begejstret for dengang. Jeg er vokset op med tegneserier som Marvel og DC. Da jeg begyndte at spille spil, synes jeg for eksempel, at det var vildt fedt, at man kunne spille Spider-Man. Da det første Ninja Turtles kom ud, var det også noget, jeg var meget begejstret for og dyrkede rigtig meget. Jeg gik også meget op i Mortal Kombat. Nu har jeg jo selv en baggrund inden for kampkunst, og dyrker det stadig. Har været en kæmpestor del af mit liv, hvilket også har gjort, at jeg ikke har haft så meget tid til at sidde og spille, da jeg var yngre, fordi jeg altid var ude og lave min kampsport. Derfor var meget af det, jeg spillede, også spil, som inkluderede nogle af de elementer – Mortal Kombat, Street Fighter, og spil i den stil.

Så flyttede jeg til Japan. Der havde de, og har de stadig, nogle fantastisk game centers, som var en stor del af ungdomskulturen. De havde alt fra gammelt til nyt. Der blev jeg introduceret til mange arkadespil, som jeg syntes var helt fantastiske. Jeg kunne virkelig godt lide shoot em’ up-spil.

En del år senere, da jeg også var startet som skuespiller, var det interessant at se alle disse filmiske komponenter blive en del af en spiloplevelse. Der blev decideret brugt skuespillere til at levere karakterer. Det synes jeg var meget fascinerende, og det er noget, jeg hele tiden har haft en øje til. Specielt lagde jeg mærke til det, da IO Interactive lavede Hitman. David Batesons arbejde som stemmeskuespiller synes jeg var dybt imponerende. Det var virkelig en karakter, der stod ud. På det tidspunkt boede jeg også i Danmark, og var nogle gange ude og lave lidt stuntelementer, hvis det havde noget med kampkoreografi og kampkunst at gøre. Der var der en af mine gode venner, der tog mig med til noget ekstramateriale, som skulle optages til et Hitman-spil, Hitman: Absolution. Det var min introduktion til mo-cap, da de lavede Hitman: Absolution. Jeg lavede nogle slagsmålsscener til det spil. Jeg fik aldrig spillet spillet, men jeg synes, at det var fantastisk at lave. Fungerer jo ligesom, når man laver en film. Var fedt at give bevægelse til noget, der var så stor kærlighed til.

Hvordan var det at blive en del af en så ikonisk spilserie som Assassin’s Creed?

For at være helt ærlig, så startede min medvirken i spil, som skuespiller, for lidt over fire år siden. Jeg blev castet til et spil, som jeg ikke kan løfte sløret for endnu. Det fik mig draget ind i denne slags arbejde. Det tredje job, jeg fik, var det her. Så der var jeg faktisk allerede en smule erfaren. Jeg var overrasket over, at spil bliver lavet lidt mere sporadisk. Der er en periode, hvor vi er meget på. Vi leverer nærmest et teaterstykke i studiet sammen med de andre skuespillere. Og det havde jeg været i gang med i en del år, da jeg så blev castet til Assassin’s Creed.

Jeg spiller en figur i spillet, som er en væsentlig del af historien. Min arbejdstid på spillet var ikke særlig lang, men det var nu meget fedt at have en gæsterolle med noget vægt. Og nu er spillet allerede ude, hvilket er helt vildt. Det tidligere arbejde, jeg har lavet, har været meget bredere, og har taget længere tid. Jeg har spillet figurer, der har været mere dominerende og har haft mere gameplay. De er ikke helt færdige endnu, men de kommer meget snart.

Foto af David Sakurai.

Rollen som Ashikaga Yoshiaki

Hvad tiltrak dig ved netop denne rolle?

Det er jo fedt, at spillet er præget af rigtige historiske figurer. Det var en kæmpe ære at få lov at spille en så bekendt karakter, som Yoshiaki. Det er nok ikke noget, at jeg, som David, kunne få lov til at spille normalt. Jeg kommer jo fra en halv-japansk baggrund, så er meget sjældent, at jeg får tilbudt de roller, der er ærke japanske. Så jeg synes, at det var superfedt at få lov at spille ham i denne version.

Det interessante, ved at lave skuespil i spil, er, at jeg ofte får tilbudt nogle lidt andre figurer. Yoshiaki skal jo også forestille at være en del ældre, end jeg er. Jeg kan få lov til at lave noget helt andet arbejde, end jeg normalt ville kunne. Sådan har det også været med de andre spil, jeg har været med i. Jeg har fået lov til at give det noget dybde og noget flair, som jeg ikke har fået lov til før. Specielt når man også får lov til at være med over et lidt længere stræk, og man kommer med ind fra starten af hele motion capture-delen. Der er det virkelig spændende – og krævende. Man får nogle heftige manuskripter og lange scener, man skal spille fra start til slut. Gerne med et helt ensemble. Det er fantastisk givende at få lov til at være en del af.

Hvordan forberedte du dig til at spille karakteren?

Nogle gang er det svært. Tit er man jo helt alene, og så har man ingen at spille overfor. Andre gange er vi heldige, at vi er et helt ensemble, hvor vi kan spille overfor hinanden og give frem og tilbage.

Jeg har dog fundet ud af, at man arbejder sammen med nogle fantastiske instruktører. Det er et helt anderledes arbejde, end jeg har prøvet før fra film og tv. Instruktørerne ved, hvad det kræver. Det er deres speciale. De kan sige: “Ej, prøv at hør … Der skal lidt mere vægt på, når du siger denne linje,” hvor man så selv kan tænke: “Arrrrgh?” Havde det været på film eller tv, så havde det nemlig været den måde, at jeg ville have leveret linjen på. Der kan jeg selv være dommer. Men i det her element, i spilverdenen, der må jeg stole på deres dømmekraft. Når jeg så prøver det, så kan jeg jo også godt se, at det fungerer.

Man kan jo også spille spillet på flere sprog. Jeg har lagt stemme til den engelske version, og her har vi jo med vilje inkorporeret japanske accenter. For nogle kan det være lidt anstrengende, og for andre hjælper det med at blive mere involveret i universet. Den japanske version af spillet skulle også været helt fantastisk. Den ville nok være endnu mere autentisk, hvis man er okay med at skulle læse undertekster. Men på det amerikanske marked kan spillerne godt lide at høre stemmerne på engelsk. Og i forhold til den japanske accent, så har det ikke været helt tilfældigt. Der har været dialekt-coach på til os skuespillere. Nu snakker jeg selv flydende japansk, så det har været okay for mig at skulle prøve at levere accenten, men ikke alle i castet er af japansk afstamning. Derfor har det været meget givende for dem at have en coach.

Hvad betyder det for dig, at Assassin’s Creed dykker ned i en japansk setting og historie?

Jeg synes, at der er spændende. Jeg ville ønske, at denne slags spil fandtes, da jeg var yngre. Ikke kun actionscenerne er fede, men også alle disse historiske begivenheder, man lærer noget om. Det synes jeg er fedt.

Da jeg voksede op, så var det eneste, der blev vist, De syv samuraier, som blev genudsendt hvert år eller et par gange om året på DR. Der var også den gamle Shogun-serie og et par bøger, men det var ligesom kun det, jeg havde, som jeg kunne beslægte med min japanske del. Derfor synes jeg, at det er vildt fedt at se, at man i dag kan gå mere i dybden, og faktisk også lære noget historie. Forhåbentlig vækker det en interesse i nogen, som får lyst til at slå begivenhederne op og læse mere om dem.

Foto af David Sakurai fra Marvel’s Iron Fist.

Kontroverser og reaktioner

Hvad tænker du om den kritik, som spillet fik før sin launch?

Jeg har overhovedet ikke fulgt med i det. Overhovedet ikke. Ikke andet, end jeg har hørt fra nogle kollegaer, at der var lidt internt drama. Det er ikke noget, jeg har sat mig i dybden med.

Samtidig kan jeg også sige, at vi stadig er i strejke – altså, mit fagforbund SAG (Screen Actors Guild). Vi strejker stadig imod spilsindustrien. Der er nogle produktioner, der så har lavet aftaler om, at vi stadig godt må arbejde med dem, fordi de har overholdt nogle bestemte krav. Men det er ved at være lang tid, at vi har været i strejke over de forhold, der er for skuespillere i videospil. Det betyder så også, at jeg overhovedet ikke har sat mig ind i spilverdenen den sidste stykke tid, fordi vi samlet har taget afstand den. Det er først her for nylig, at vi er begyndt at lave promovering igen.

Men nej, jeg har ikke fulgt synderligt meget med i det. Jeg har dog nogle gode venner, der spiller nogle af de større roller i spillet. De har været ude og lave en del promovering, og jeg synes da, at det ville være ærgerligt, hvis deres hårde arbejde ikke blev oplyst noget mere. Det ville være en skam, hvis deres arbejde skulle blive sløret af alle mulige kontroverser, som overhovedet ikke har noget med dem at gøre. Jeg synes, at spillet ser flot ud. Det har en spændende historie, som betyder meget for mig og min japanske kulturarv. Og det er et fedt eventyr. Man har to fantastiske hovedpersoner, man kan følge i det feudale Japan – og jeg synes, at det er det, man skal fokusere på.

Hvordan har du oplevet responsen på spillet efter launch?

Positiv indtil videre. Jeg har mest hørt noget fra andre kollegaer, som ikke vidste, at jeg var med i spillet. Det har været meget positivt.

Nu får jeg jo også lov til at snakke med jer, og jeg føler mig stadig helt ny i den her verden. Der er jo nogle, der har lavet det her i meget længere tid, end jeg har. Jeg er dog glad for, at jeg er blevet en del af denne side af min branche også.

Foto af David Sakurai fra Fantastiske Skabninger 2: Grindelwalds Forbrydelser.

Fremtiden

Hvad håber du på, at folk tager med sig fra Assassin’s Creed: Shadows?

Jeg synes, at det er spændende, at den japanske kulturhistorie bliver oplyst på denne måde.

Jeg nævnte jo blandt andet Shogun fra 80’erne tidligere, som betød en kæmpe del for mig. Har virkelig præget mig som skuespiller. Har været med til at forme min personlighed gennem årene. Også i forhold til mine referencer, når jeg laver skuespil. Jeg synes i hvert fald, at det er fantastisk, at jeg kan være en del af denne verden – og at kunne komme med på et fedt eventyr.

Er du færdig med stemmeskuespil i spilindustrien?

Nej, det er jeg ikke! Som sagt, så er dette det tredje spil, jeg har lavet – som så, sjovt nok, er endt med at blive udgivet først. Nu kommer der snart to andre spil, som jeg glæder mig så meget til at fortælle mere om. Det ene spil har været en kæmpe drøm at være den del af – en større franchise. Men så kan jeg heller ikke sige mere.

Hvis du selv kunne vælge at lægge stemme til en anden spilkarakter, hvilken skulle det så være?

Jeg var helt vild med Sleeping Dogs. Hvis de nogensinde skulle lave en toer til det – så er jeg klar.

Siden Davids og vores snak, er der sket noget spændende. Det er nemlig kommet frem, at han er med i IO Interactives MindsEye. Se story traileren til spillet her. MindsEye udkommer den 10. juni på PlayStation 5, Xbox Series X/S og PC.

Simon Nielson – Skribent & Anmelder


Simon arbejder til daglig med marketing, men hans fritid er prydet med gaming i alle former. Han elsker især at spille store RPG’er, som man kan synke tonsvis af timer i. Hvis der dog ikke er tid til den type spil, er et lille indiespil i ny og næ også en vej ind til hans hjerte






© Copyright - arkaden.dk