Ad Banner
Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – Kingdom Come: Deliverance 2-preview

Foto: Warhorse Studios

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
24 august, 2024

Få vores førstehåndsindtryk af Kingdom Come: Deliverance 2 efter at have spillet det selv – et spil, der lover at overgå sin forgænger på alle måder

Vi på Arkaden har fulgt Kingdom Come: Deliverance 2 tæt og har allerede fået et hands-off preview samt et stort interview med spillets Game Director, Daniel Vávra. Nu har vi endelig selv haft muligheden for at spille cirka 45 minutter af spillet til et preview-event ved dette års Gamescom.

Previewet fandt sted på Plaions stand, hvor lokalet var dekoreret i et gennemført middelaldertema, der passede perfekt ind i spillets ånd. Her fik vi lov til at prøve kræfter med en af spillets sidemissioner.

Missionen startede med, at vi kom i dialog med en sværdkæmper, der forsøger at oprette en sværfægterskole i byen. Efter en sparringsrunde med vores nye lærer blev kampen dog afbrudt af en rivaliserende sværfægterskole, som havde taget en af byens embedsfolk med. Det viser sig nemlig, at sværkamp er forbudt inden for bymurene, men heldigvis lykkedes det Henry, spillets hovedperson, at tale sig ud af situationen med vores hjælp. Konflikten stopper dog ikke der, da vores lærermester foreslår, at vi stjæler et officielt sværd fra byens rådhus for at svække den rivaliserende skole.

Kingdom Come: Deliverance 2 er i alle henseender et mere ambitiøst spil end forgængeren – men bevarer samtidig den ånd, der gjorde det første spil unikt. Foto: Warhorse Studios.

Det indtryk, jeg fik af Kingdom Come: Deliverance 2, var overvejende positivt, men der er stadig mange elementer, jeg ser frem til at udforske nærmere. Spillets kampsystem føles mere tilgængeligt end i forgængeren, uden at det er blevet simplificeret. Systemet er stadig det samme, men det flyder bedre, og styringen virker mere intuitiv. Generelt spiller Kingdom Come: Deliverance 2 meget som sin forgænger, men det er væsentligt mere ambitiøst og visuelt imponerende.

Omgivelserne er detaljerede og understøtter spillets fokus på immersive-sim elementer, hvor man interagerer direkte med objekter i spillets verden. Et element fra det første spil, der nærmest blev berygtet, var det frustrerende lockpicking-system, som var utroligt svært at mestre. Heldigvis er det blevet væsentligt nemmere at blive fortrolig med i efterfølgeren. På mange måder har spillet bevaret samme idé som i det første, men det er blevet raffineret og forfinet.

Tobias Stolz-Zwilling, der er studiets PR Manager, fortalte os også, at Kingdom Come: Deliverance 2 er det spil, de altid har ønsket at lave, og nu har de endelig muligheden for at realisere drømmen.

Da Henry skal snige sig ind i rådhuset, bliver det også muligt at prøve spillets stealth-mekanikker, som fungerer tilfredsstillende. Mit første forsøg på at snige mig ubemærket ind mislykkedes, da Henry bliver opdaget af en vagt og må flygte ud af byen. Vi bliver dog ikke fanget, og undgår derfor en tur bag tremmer. Spillet har et reputationsystem, der betyder, at hvis Henry var blevet fanget, ville det have påvirket hans omdømme i byen negativt, hvilket kunne gøre fremtidige opgaver mere udfordrende.

Efter flugten benyttede jeg mig af ventesystemet, lod nogle timer passere, og forsøgte igen om natten. Rådhuset var nu mindre bevogtet, hvilket gjorde opgaven mere overkommelig. Man skal derfor overveje, hvornår på dagen man løser de forskellige missioner. Dette taler ind i den realisme, som Warhorse Studios stræber efter, og disse indtryk giver håb om, at Kingdom Come: Deliverance 2 kan blive den ultimative middelaldersimulator.

Vores hovedperson Henry. Foto: Warhorse Studios.

Det er muligt at spille Kingdom Come: Deliverance 2 på flere forskellige måder. Det er et solidt rollespil, hvor du kan forme Henry som du ønsker det. Der er forskellige evner du kan investere i – og jo mere du benytter de forskellige systemer i spillet, jo bedre bliver Henry til for eksempel at kæmpe med sværd, skyde med bue eller at tale sig ud af forskellige kritiske situationer. Dialogsystemet giver dig også mange forskellige muligheder og er dybere end forgængeren.

Ved et tilfælde fik jeg startet spillet op fra begyndelsen og fik dermed et smugkig på spillets indledende cutscene. Det var en positiv oplevelse, selvom det ikke var det, Warhorse havde planlagt, at jeg skulle se. Spillets cinematics ser fantastiske ud – en betydelig opgradering fra forgængeren.

Hele oplevelsen har efterladt et meget positivt indtryk. Der er selvfølgelig mange elementer, vi endnu har til gode at undersøge, men hvis du var vild med forgængeren, vil efterfølgeren næppe skuffe.

Kingdom Come: Deliverance 2 udkommer d. 11. februar til PC, PlayStation og Xbox.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk