Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 2024- Squirreled Away

Af Kasper Pedersen
14 september, 2024

Hvem vil ikke gerne være et... Egern?

Dette års Gamescom giver os stadig muligheder for at offentliggøre bizarre, spændende og spøjse spil selvom det er flere uger siden at det store event lukkede dørene for i år. På vegne af Arkaden var jeg inde og hilse på det lille hold fra Far Seas Studio, der er bosat i Sverige.

Teamet var repræsenteret af Jesus Lappalainen (Co-Founder, Animator & Tech Artist) i fælleskab med Linnea Thydell (Lead Artist), hvor jeg tilbragte 30 minutter sammen med dem, og en noget tidlig Alpha-version af deres kommende Egern-survival-eventyr.

Vær klar på eventyr i Egern-højde. Foto: Far Seas Studio/ Amplifier

Man startede spillet som dette lille egern, der af uransagelige grunde var udstyret med en hammer på sin ryg, og i stand til at bygge både sit eget træhus, møbler og vægge i forskellige slags. Materialet til alt dette skulle samles ind i en lille åben verden, hvor grene, sten og svampe kunne høstes for at blive brugt til mad eller byggelsen af ens nye bo.

Jeg var fra start udstyret med det, som skulle bruges til at høste diverse ting, men jeg fik at vide, man normalt selv skulle lave værktøjet til høstning. Det skabte en fin balance mellem det at finde tingene, og så finde brug for dem. Det var desuden muligt ikke alene at kravle i diverse træer, som egern nu engang kan, men der var også fjederstøvler, så man kunne hoppe ekstra højt, og en slags vinger, der gav en længere hænge tid i luften som en slags “flyveegern”.

Man kan udforske ved brug af ens selvlavede vinger. Foto: Far Seas Studio/ Amplifier

I spillet var der også en energimåler, som der typisk er i Survival-spil, men jeg blev glædeligt overrasket over holdets brug af denne. For der er ingen mad/sultemåler, der blot stresser spilleren, i stedet er energi-måleren der for at administrere ens evne til at høste materialer, og den kunne lades op igen ved hvilester, såsom ens seng i det sikre hus.

Man kunne også lave små sideaktiviteter, såsom fiske, eller hjælpe andre egern i parken med mindre gøremål. Det kunne være de ville have agern som en slags told-afgift, selvom man kunne nøjes med at gå udenom dem, eller man skulle finde det mystiske “gyldne agern” til dem, som bød på en lille smule hoppeudfordring til toppen af et tårn.

Alpha’en sluttede af med at jeg mødte en fjende- En stor ondsindet bulldog, der spankulerede rundt som en vogter af parken. Det var oprindeligt meningen at jeg skulle lave en slags bomber med lugtesalt, som man nu gør som et egern, og dermed slå hunden ud, så man kunne redde et skræmt egern. Desværre løb jeg tør for tid, samtidig med at hunden formåede at sætte sig fast et ukendt sted i skoven, så jeg nåede ikke at finde og besejre den.

Nogle gange må man kravle op i et træ, for at undgå den jægende Bulldogs klør! Foto: Far Seas Studio/ Amplifier

Under min introduktion for spillet, fik jeg spurgt udviklerne lidt omkring ideen bag spillet. For det er jo ikke det første Egern-spil, som vi har set i år. Der er også det bizarre Squirrel With a Gun, men hvor det havde fokus på dets absurde aktion, var Suirreled Away langt mere roligt og havde fokus på at give en hyggelig oplevelse.

For Jesus kunne fortælle om en bekendt, der havde haft egerne som kæledyr, og både han samt Linnea delte en stor kærlighed for det lille pjuskede dyr, som de gerne ville dele med unge spillere. Men selvfølgelig skulle der også være en slags hook for spillet- Hvilket førte til de små Survival-elementer.

Den cell-shaded grafik passede nu ganske fint til hele stemningen, og musikken akkompagneret den rolige atmosfære helt perfekt. Det var ikke et spil der fangede mig synderligt, men syntes stadig det havde en hvis charme, og håber det kommer til at falde i god jord hos dets målgruppe, når teamet forhåbentlig kan lancere spillet engang i 2025. Lige nu kan det wishlistes på steam.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk