Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 2024 – Warhammer 40.000: Mechanicus II-preview

Af Michael Emcken
2 september, 2024

Til dette års Gamescom fik vi i Arkaden muligheden for at se en lille hands-off demo af Warhammer 40.000: Mechanicus II på cirka 30 minutter.

Warhammer 40.000: Mechanicus II byder på en fortsættelse af det turbaserede strategispil, hvor spillere igen kan tage kontrol over Adeptus Mechanicus, det mystiske, teknologi-besatte præstedømme i Imperiet. Som spiller af det første spil syntes jeg, at det til tider blev lidt ensformigt og kedeligt. Bulwark Studios og Kasedo Games, henholdsvis udvikler og udgiver af spillet, har lyttet til deres fans. Med en opdateret grafisk stil og en række nye gameplay-mekanikker har udviklerne skabt en oplevelse, der både føles genkendelig og forfriskende. Derudover kan man i denne fortsættelse også spille som Necrons, som var fjenden i det første spil, og nyde en kampagne med begge racer.

En gothisk og gold verden

Grafisk set er Mechanicus II en klar opgradering fra forgængeren. De mørke, dystopiske landskaber fra Warhammer-universet er gengivet med imponerende detaljer, fra de støvede ruiner til de mekaniserede domæner. Spillet bevarer den ikoniske gotiske stil og skaber en skræmmende atmosfære, der virkelig passer til Adeptus Mechanicus’ fanatiske og teknologi-besatte natur. Men hvor etteren var sat meget i de samme omgivelser, fik jeg at vide af udvikleren, at man kunne se frem til flere forskellige typer områder, så det hele ikke føles ens. Under præsentationen manglede det build, vi så, fortsat store dele af lyddesignet. Men vi kan igen se frem til et lydunivers, der kombinerer elektroniske elementer med gregorianske kor for at forstærke den dystre stemning og fungerer som et perfekt akkompagnement til spillets kamp- og strategi-segmenter.

En overhaling af gameplay

Den største og vigtigste ændring i Warhammer 40.000: Mechanicus II er måden, hvorpå man optjener Cognition i spillet. Cognition er en taktisk ressource, som ens leder kan bruge til at aktivere kraftfulde angreb eller andre evner, afhængigt af hvilken leder man spiller som. Som Mechanicus har hver enhed en unik måde at samle Cognition til din leder på — nogle enheder giver dig Cognition, hver gang de bruges til at absorbere skade, mens andre enheder giver dig Cognition ved at skyde fjendens enheder fra en bestemt minimumsafstand.

Her ses et eksempel på grafiken, stemningen og brugergrænsefladen for spillet Foto: Bulwark Studios

Derudover introducere spillet også nye miljømæssige mekanikker, som kræver, at du udnytte din valgte fraktions styrker og svagheder – søg dækning bag terrænet som Mechanicus, eller ødelæg det som Necrons. Som Necron har man ikke adgang til cognition, men bruger en anden resource, til at hidkalde sine døde venner, tilbage til kampen.

Brugergrænseflade i bunden skifter en smule, alt efter den race man spiller Foto: Bulwark Studios

Min oplevelse med Warhammer 40.000: Mechanicus II til Gamescom 2024 var virkelig god. Spillet ser ud til at forbedre alt i forhold til det første spil, hvilket er yderst positivt. Gameplayet virker solidt, grafikken er god, og stemningen er præcis, som den skal være i et Warhammer 40.000-spil. Jeg håber, at de løfter, som udviklerne har givet, bliver indfriet, for så kan dette spil blive et af høj klasse inden for turbaserede strategispil.

Om skribenten:

Michael Emcken – Skribent & Anmelder

Michael har arbejder til dagligt som udviklingskonsulent i én af Danmarks største banker. Han er tidligere medejer af esport-klubben Copenhagen Flames, og hele hans interesse for gaming startede med Magnus og Myggen og Pokemon Rød tilbage i 1996. Listen er lang over hans smag inden for spil, som faktisk byder på næsten alt, undtagen JRPGs.





© Copyright - arkaden.dk