Ad Banner
Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – Arma Reforger PlayStation 5-preview

Foto: Bohemia Interactive Studio

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
25 august, 2024

Jeg fik en snak med Klamacz, som er Project Leader på Arma Reforger og et kig på spillet som snart kommer til PlayStation 5

Arma Reforger udkom for 2 år siden på PC og Xbox, og her til Gamescom 24, fik jeg muligheden for at snakke med Klamacz, som er Project Leader på Arma Reforger hos Bohemia Interactive Studio. 

Jeg var det andet medie i verden, der fik annonceret, at en PlayStation 5-version af spillet er under udvikling og snart kommer. Den præcise dato er ikke fastlagt endnu.

Jeg spurgte ind til, om det er en vanskelig opgave at udgive spillet på PlayStation 5. Her udtalte han: 

– Det har helt klart været en udfordring, især kompleksiteten af input controls og hvordan vi komprimerer det ned til en controller fra mus og tastatur.

Spillet kommer til at udnytte PlayStation 5-controllerens muligheder med haptic feedback og adaptive triggers. Her gav han udtryk for, hvor meget han elsker PlayStation 5-versionen af spillet. 

– Dette overbeviste mig om at købe en PlayStation 5 til mig selv. 

Jeg spurgte efterfølgende: 

“Så kan du bedre lide PlayStation 5-versionen end Xbox-versionen på grund af controlleren?” 

Hertil svaret han:

– Jeg er ikke en konsolspiller, jeg er PC-master race, okay, så det faktum, at jeg overhovedet overvejer det, er en stor ting. Men jeg tror, det vil være en game changer for folk, der virkelig bruger tid på at fordybe sig i spillet. Det handler ikke om hurtige kampe som Call of Duty; det handler om at være i spillet, kommunikere med dine venner, løse en udfordring, modstå fjendtlige styrker. Så fordybelsen er afgørende her. 

Foto af: Bohemia Interactive Studio

Vi kom også ind på hans syn på modding i spil og hvor stor en rolle det faktisk har for firmaet.

Jeg spurgte ind til, hvor stor en rolle og betydning modding-fællesskabet har for deres spil. Hertil svarede han følgende: 

– Det er et rigtig godt spørgsmål. Så min personlige mening er, at dette firma ikke ville eksistere uden modderne, som har lavet mods siden Arma: Cold War Assault (2001) og alle de andre Arma-spil og DayZ. For alle versioner af alle vores spil har der altid været et stort modding-fællesskab, der udvider spillene, tilføjer kompleksitet, tilføjer nye scenarier, så det er næsten grænseløst. Arma 3 har hundreder og tusinder af mods, og denne version (Reforger) har allerede omkring 10.000 mods. 

Han fortsætter: 

– Spillerne ønsker alle mulige scenarier, våben og køretøjer, og derfor er modding en afgørende del af vores spil.

Mods vil også blive tilgængelige på PlayStation 5, dog ikke fra lanceringsdagen. Han sagde, at der er tekniske og forretningsmæssige problemer med at få det igennem lige på PlayStation, men det er noget, de sætter hårdt ind på for at få gennemført. Xbox-udgaven har mods tilgængelige, så mon ikke det også kommer til PlayStation 5. 

Foto af: Bohemia Interactive Studio

Jeg sluttede af med selv at prøve spillet en smule, og han gennemgik nogle af de ændringer, som de har foretaget med PlayStation 5-versionen af spillet. Det ser ud til at være det samme som både PC- og Xbox-versionen, og det fastslog han også. 

Efter det næsten 50 minutter lange interview ser jeg faktisk frem til at prøve spillet på konsol, da det virker til, at de gerne vil nå ud til så mange mennesker som muligt og vækste deres fællesskab endnu mere, end det er i forvejen. Spillet føltes også godt med en controller, så jeg har personligt tiltro til, at spillet nok skal finde et nyt publikum på PlayStation 5 platformen.

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder for film, spil og tv-serier, og elsker at formidle det. Han er en ung purk, der har taget sine første skridt ind i medieverdenen, som har fascineret ham siden han for første gang fik en PlayStation 2-kontroller i hånden og en Nintendo DS ved siden af sig.





© Copyright - arkaden.dk