Mest læste
Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
Det skal du se i biografen – december 2024
PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
Til årets Gamescom fik vi 45 minutter med Pearl Abyss første tiltag på et AAA-spil
Hvis der var nogen titel, som jeg så frem til at opleve fra start, da vi begyndte at planlægge til årets Gamescom, så var det uden tvivl Crimson Desert. Hvad der oprindeligt var tiltænkt som et ambitiøst MMORPG, blev senere lavet om til en Single Player oplevelse, der ville tage udgangspunkt i det samme univers, som Pearl Abyss tidligere spil, Black Dessert Online.
Jeg tilbragte godt og vel 45 minutters tid med spillet, og fik mulighed for både at spille gennem en introduktionssekvens samt et lille udvalg af bosserne.
Nådesløst dark fantasy
De første 10 minutter tilbragte jeg med at lære styringen, der bestod af det typiske undvig-angrib med let/stærke angreb-system, og fik lidt lore i form af hovedkarakteren, Kliff, med nogle af hans venner, som er lejesvende. Det startede ud med at jeg befandt mig i en lejr, som var blevet forvandlet til en slagmark. Vores gruppe var blevet angrebet af en flok røvere, og der var flammer, ødelagte vogne og fjender over alt.
Ens venner blev blot introduceret ved navn, for derefter at blive distraheret på den ene eller anden måde, og kom derfor ikke til at hjælpe dig i kampen mod røverne. Efter at have fået en følelse for kampsystemet, bliver man sat op imod røvernes leder, der efter en hård bosskamp dolker Kliff ret så voldsomt, og efterlader ham til døden.
Bossfight galore’
Det næste øjeblik var jeg i en slags “limbo”, hvor jeg frit kunne vælge mellem 4 bosser. Jeg fik senere at vide der ville hvert fald være 3 mere i den endelige version af spillet, og at måden man mødte dem på var programmeret efter denne demo version. I den endelige version ville mødet med disse kampe være anderledes sat sammen. Men jeg fik prøvet, og besejret to af dem, med en smule besvær skal jeg huske at nævne.
For i forhold til startbossen var disse langt mere hårdføre og bød på mere udfordrende gameplay. Jeg startede ud med en yeti-lignende skabning, kaldet White Horn. Denne boss foregik i et snelandskab, hvor røvere havde kidnappet nogle børn fra en landsby, for at ofre til monstret, som var det en gud.
Da kampen gik i gang, blev jeg næsten bombaderet med angreb. Monstret var meget agressiv, og der var få øjeblikke, hvor jeg kunne få nogle angreb ind selv. White Horn havde et brøl, der kunne lamme mig i nogle få sekunder, samtidig med nogle is-angreb der gjorde det svært at undgå dens hurtige udfald imod mig.
Det blev lidt overvældende til tider. Heldigvis havde jeg en del healing-ting, som jeg kunne indtage under kampen i en menu, der satte kampen på pause. Efter at have kæmpet imod monstret ved at være tilpas aggressiv i 3 runder, med en lille cutscene imellem, fik jeg endelig bekæmpet “guden”.
Teknik baseret kampe
Den næste boss var mere teknisk anlagt. Reed Devil havde design som en slags samurai, og kunne da også fortælle en lille baggrundshistorie, om hvordan han var blevet forrådt af sin leder, og nu var fuldstændigt opslugt af tanken om hævn. I forhold til tidligere kamp, der foregik i sneklædte bjerge, var denne kamp baseret i solrige opgivelser på en plet land med knæhøjt korn.
Som det var med White horn, bød denne bosskamp også på aggressivt gameplay, men allerede i anden runde kom der større fokus på teknik. For denne “dæmon” kunne fremkalde fugleskræmsler, der skulle ødelægges før man kunne skade bossen. Dette skulle gøres med helt specielle teknikker, noget som jeg måtte spørge en udvikler om, efter febrilsk at have brugt både sværd og bue til ingen verdens nytte.
Heldigvis lykkedes det i sidste ende, og jeg fik en dybere forståelse for kompleksiteten i spillet. Bagefter tog jeg mig lidt tid til at snakke med både udviklere og marketingansvarlig.
Ambitiøst projekt
Som sagt tidligere, er dette et første forsøg på AAA-spil for Pearl Abyss-holdet, og er nok det mest ambitiøse af dem alle. Skønt Black Desert er et stort MMO, har holdet ikke før arbejdet med en singleplayer oplevelse, der kommer til at være af denne størrelse, hvoraf PR-direktøren, Rick Van Beem, beskrev det som et eventyr-spil på størrelse med Black Desert, altså meget stort.
Hvad jeg fandt interessant var, at dette ikke blev betegnet som et RPG-spil, men udelukkende open-world Adventure. Der blev ikke gået i dybere detaljer angående denne beslutning, så der må vi vente og se, hvordan historie og world-building vil forme sig derefter. Længden på spillet var svært at sige, men vi har nok 40+ timer at se frem til, hvis man bruger tid på at udforske ved siden af.
Detaljegraden i spillet var intet mindre end bjertagende. Fra detaljerne i karakter-og fjendedesignet til den åbne verden, fik jeg et indtryk af der vil være masser at kigge på. Variationen i omgivelserne fra de sneklædte bjerge til de solbeskinnede marker med korn der føj op i luften for hvert sværdhug var en fryd at gå igennem, og jeg ser meget frem til hvordan dette spil udvikler sig henover tiden. Skønt jeg ikke fik en endelig udgivelses dato, skyder jeg på en sen 2025/2026 udgivelse til både PC og konsol.
Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Hatsune Miku rygtet til Fortnite!
- Ravenswatch-anmeldelse – Dystert tag på roguelike med fabler og eventyr
- Marvel Rivals når imponerende milepæl!
- Rue Valley: Dyk ned i tidssløjfer og selvopdagelse – eksklusivt interview med spillets Creative Director
- Kan Paapa Essiedu være HBO’s nye Severus Snape?
- Ny Episode af Arkaden Podcast Anmelder – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- 3 Gyser-Klassikere vender tilbage i 2025
- Croc: Legend of The Gobbos er blevet udskudt
- Lorelei and the Laser Eyes-anmeldelse – Et labyrintisk mysterium, der kræver sin spiller
- Citizen Sleeper 2: Starward Vector udkommer 31. januar – Stort interview med spillets skaber!
- Special Episode af Arkaden+ Podcast – Top 20 bedste skurke i spil – Episode 1: 20 – 11
- I hvilken rækkefølge skal du se Indiana Jones-filmene?
- Dog Man: Mission Impawsible-anmeldelse – Sjov for børn og fans
- Tempest Rising får udgivelsesdato – Slipgate Ironworks’ store RTS-projekt lanceres i april
- Mario & Luigi var tæt på at blive droppet
- Predator Hunting Grounds-anmeldelse – Rådden nostalgi på nye flasker
- Marvel Rivals-anmeldelse – Et ubalanceret superhelteorgie
- Indiana Jones and The Great Circle-anmeldelse – Det bedste Indy-eventyr i årtier
- Er det en god idé at se Alien-filmene på første date? Eller er det bare en hurtig måde at få nogen til at løbe skrigende væk?
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Heretic, Hjortestien, De Bedste År
- Jean-Claude Van Damme indtager HITMAN World of Assassination
- Snart er det slut med opdateringer til FOAMSTARS!
- Samuraier og steampunk – Ny trailer til Shadow of the Road
- Anora-anmeldelse – Årets mest sanselige og sensationelt bedste film
- ‘Glicked’-fænomenet ædt op af familiefilm
- Ny episode af Arkaden podcast – PlayStation mister en legende!
- Så mange blev fyret i spilbranchen i 2024
- PlayStation 3 var tæt på at knække PlayStation-brandet
- Studiet bag Deceive Inc. lukker!
- Ubisoft lukker og slukker for Xdefiant
- Mythwrecked: Ambrosia Island-anmeldelse – Når alt håb er ude
- JBL Quantum 360 Wireless-anmeldelse – Solid lyd med en billig følelse
- Herman Hulst: ‘AI har potentiale til at revolutionere gaming’
- PlayStation 5 Pro-anmeldelse – En opgradering med begrænsninger
- Blood Strike fejrer 50 millioner downloads med stort vinterevent
- PlayStation Partner Awards vinderne afsløret!
- Two Point Museum-preview – Et humoristisk og strategisk museumsspil
- Planet Coaster 2-anmeldelse – En rutsjebanetur som ikke skuffer
- Crash Team Racing Nitro-Fueled ræser ind på Game Pass
- PlayStation fejrer 30 år med masser af tilbud
- Alanah Pearce forlader Sony Santa Monica Studio
- Kontroversiel opdatering rammer Palworld
- Phantom Brave: The Hermuda Triangle Remastered-Anmeldelse – Kompleks klassiker, der ikke kan stå tidens tand
- To Filmfreaks på Eventyr – November
- No Man’s Sky rammer ny milepæl i anmeldelser på Steam
- Indiana Jones and the Great Circle fylder over 100GB
- Xbox fans frustrerede over at Avowed ikke bliver udgivet på disk!
- Deadpool og Wolverine: Den upassende joke! Der gik han alligevel for langt for Disney
- Razer BlackWidow V4 Pro 75%-anmeldelse – Omstændig software mudrer et sublimt tastatur
- A Nightmare on Elm Street 4K-anmeldelse – Godkendt udgivelse af overvurderet horrorfilm
- Trailer til hidtil ukendt Lego James Bond spil leaked!
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda
- Slut med Transformers?! Hasbro lukker pengekassen i!
- Christopher Judge starter God of War-rygter – og forsøger straks at aflive dem igen
- Kommer Abekongen til Xbox næste måned?
- Rygte: Call of Duty 2027 kan bryde med seriens seneste tradition
- Rygte: Sony har gang i ny håndholdt konsol