Ad Banner

Feature

Arkaden til Gamescom 24 – Det danske sammenhold i Köln

Foto: Trophy Games/Arkaden.dk

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
31 august, 2024

Tag med Arkaden til Gamescom 2024, hvor vi oplevede det stærke danske sammenhold og mødte passionerede spiludviklere fra Bedtime Digital Games, Floppy Club, CinderCat Games og mange flere. Fra spændende spilprojekter til hyggelige samtaler – få et indblik i den rivende udvikling i den danske spilindustri

Under Gamescom 2023 blev den danske stand et naturligt samlingspunkt for Arkaden-holdet. Vores flittige klipper, Mikkel Juel Gregersen, sad her og arbejdede på alt det indhold, vi producerede, mens resten af holdet var ude og dække messens mange begivenheder. Den danske stand var dog mere end blot vores base; den var også mødestedet for de mange danske spiludviklere og branchefolk, der arbejder hårdt på at promovere både deres spil og den danske spilindustri. Standen summede af energi og optimisme, hvilket tydeligt afspejler den vækst, den danske spilbranche oplever i øjeblikket. Nye tiltag som brancheforeningen Games Denmark og Nimbi GameLab er klare tegn på den vilje til udvikling, der præger industrien lige nu.

Og midt i denne blanding af spilfolk slog Arkaden sig ned og kom for alvor tæt på de danske spiludviklere og branchefolk, som vi i løbet af det seneste år har gjort en dyd ud af at dække på den bedst mulige måde. For mig personligt var det også en mulighed for at følge op på de mange artikler og samarbejder samt nye bekendtskaber, der er opstået i løbet af Arkaden.dks første år som skreven medie. Det blev til mange samtaler og gode grin, men jeg fik også lov til at prøve et helt nyt dansk spil. Mere om det senere.

En af de personer, der for alvor har kippet med flaget for den danske spilindustri, er Brian Martin Nielsen, som har været med til at grundlægge Games Denmark. Brian er en ægte ildsjæl, og man kan mærke passionen, når snakken falder på spil i Danmark. Vi fik en god snak om udviklingen i Danmark på spilområdet, men også om vigtigheden af, at nogen vil dække branchen, fortælle de gode historier og prikke til beslutningstagerne. Det var også Brian, der sammen med Jesper Kristiansen, gjorde mig opmærksom på problemet med, at Kulturens Analyseinstitut i deres nye rådgivende panel ikke havde en eneste repræsentant fra spilindustrien. Det var en kritik, som den administrerende direktør for Kulturens Analyseinstitut, Esben Danielsen, viste sig at være ganske enig i, da Arkaden præsenterede kritikken for ham. Nu er der en dialog i gang om, hvordan dette kan ændres og forbedres i fremtiden.

Det lykkedes mig også at fange Jesper Kristiansen til en kort snak. Jesper er en del af Game Habitat, og var til Gamescom for at tale med andre branchefolk, og vi fik en snak om den danske spilindustri, men også om Arkaden.dk som medie, hvilket han var meget interesseret i at vide mere om. Alt går hurtigt til Gamescom, og det var tydeligt, at der for de danske branchefolk var booket mange møder og aftaler, men der var så absolut også tid til småsnak og venskabelig hygge.

Jeg fik fortalt, at den kommende direktør for Nimbi GameLab, Jan Neiiendam, også slog vejen forbi den danske stand, hvilket af ren signalværdi er af stor betydning. Jan tiltræder først i stillingen den 1. september, men hans dedikation er ikke til at tage fejl af, hvilket besøget i den danske stand er et godt eksempel på. Jan og jeg talte med hinanden i forbindelse med annonceringen af ham som ny direktør hos Nimbi, og Jan, vi må lige få hilst på hinanden næste gang, lejligheden byder sig.

På forhånd havde jeg booket aftaler med flere af de danske spilstudier, som jeg i løbet af året enten har besøgt eller lavet reportager af, og den første jeg havde mulighed for at få en længere snak med i Tyskland var Jonas Byrresen fra aalborgensiske Bedtime Digital Games. Jonas var i Köln for at netværke, men også for at gøre opmærksom på studiets projekter, hvor man i øjeblikket er ved at lægge sidste hånd på en mobiludgave af Figment 2, samtidig med at der arbejdes på andre spændende projekter, som vi endnu ikke kan løfte sløret for. Jonas forklarede, at man kigger efter samarbejdspartnere til studiets kommende spilprojekter. Hurtigt blev det også til en snak om, hvor massivt Gamescom er, og hvordan man balancerer et travlt arbejdsliv med at være småbørnsforældre, som både Jonas og jeg selv er.

Et par gutter, som har fået meget omtale i løbet af de seneste måneder, er Niels og Asger fra spilstudiet Floppy Club. Deres spil Rytmos har høstet stor hæder ved både Nordic Game Awards og Apple Design Award. Floppy Club var til Gamescom for at finde publishers til deres næste spilprojekt. Der er nemlig et nyt spil under udvikling, som også er musikinspireret. De to herrer præsenterede projektet for mig og min gode kollega Emil Øgaard, og vi kan samstemmigt erklære, at Floppy Clubs næste projekt lyder meget spændende.

– Det er en fordel, at man har fået udgivet et spil, men der er mange om buddet, svarede Niels og Asger, da jeg spurgte ind til, om samtalerne med potentielle udgivere har ændret sig efter Rytmos succes.

Jeg må tydeligvis have savnet mine unger derhjemme, for afslutningsvis ændrede samtalen retning, og vi begyndte at tale om spil, man kan spille med sine børn, og hvilke kvaliteter vi efterspørger, når vores unger skal spille spil. Det var hyggeligt og nærværende, men også et udtryk for den gode stemning, der kendetegnede den danske stand på Gamescom.

Det blev også til en snak med Tim Garbos fra Triband, der ikke var til Gamescom for at pitche nye spilprojekter, men for at netværke – og det var også det, Tim og jeg gjorde med vores samtale. Vi talte om den danske spilindustri, men også om fremtidige samarbejder, og Tim foreslog, at jeg kigger nærmere på, hvordan man gør i Belgien, når det kommer til spilområdet. Triband lancerer faktisk What The Car? på Steam i september måned, og Tim fortalte i samme ombæring, at studiet arbejder på et nyt spil i What The?-stilen, altså med Tribands karakteristiske humoristiske tilgang til spiludvikling.

Da jeg på et tidspunkt stod og pustede ud mellem de mange oplevelser, Gamescom bød på, kom en god bekendt forbi for at hilse på. Det var CEO for CinderCat Games, Sebastian Bendt Sørensen, som var i Tyskland for at lave aftaler og gøre opmærksom på det aalborgensiske studies første spil Glum: A Wicked Misadventure. CinderCat kunne for et par måneder siden annoncere, at de havde fået funding til spillet, og derfor arbejder holdet nu på at have en demo klar til efteråret. Sebastian og jeg blev enige om, at når CinderCat er klar til at lave mere larm om spillet, så er Arkaden.dk også klar til at lave et ordentligt splash.

En ting, som jeg på forhånd havde glædet mig meget til, var at prøve et helt særligt spil, nemlig det danske zombiespil Dead Ends fra KeyQuest Studio. Det fik jeg mulighed for fredag middag, hvor Christian og Niels fra KeyQuest kyndigt guidede mig gennem den vertical slice af spillet, som de har brugt de seneste ni måneder på at arbejde på. Når man tager i betragtning, at de blot startede for ni måneder siden, var det en virkelig imponerende oplevelse. Spillet føles og lyder rigtig godt, og når man rammer plet og træffer en zombie i hovedet i det isometriske zombie action-spil, er det super tilfredsstillende. Derudover skal Niels også have et klap på skulderen for lyddesignet, der har det helt rigtige punch. Jeg glæder mig til at følge studiets videre færd og kan faktisk ikke vente til, at jeg får spillet i hænderne igen – og det er ikke kun mig, KeyQuest har imponeret. Niels og Christian fortæller, at de har oplevet stor opbagning fra mange i den danske stand, og nævner også den imødekommenhed og gode stemning, der karakteriserede den danske afdeling i Köln.

– Som helt nystartet studie har det fællesskab vi har oplevet i den danske stand været helt uvurderligt. Vi har lært så mange dygtige mennesker at kende og vi har lært så meget af dem i løbet af de 3 dage at vi føler vi er et helt andet sted nu, end før vi tog derned. Det er virkelig vildt så meget vi har rykket os på de 3 dage. Det er en fantastisk spilbranche vi har i Danmark, fortæller Niels Ryding Olsson til Arkaden.dk her en lille uge efter Gamescoms afslutning.

Der blev selvfølgelig også snakket løst og fast med flere af de mange andre danskere, og den røde tråd må siges at være det gode humør og den imødekommende stemning. Dansk spiludvikling er inde i en rivende udvikling, og for at støtte op om den udvikling er der en lang række af fagfolk og ildsjæle, der laver et formidabelt arbejde for at promovere den danske spilbranche. Jeg er ydmyg og taknemmelig for den velvilje, jeg har oplevet, og ser frem til at dække den danske spilindustri i det kommende år. Tak til alle, der tog så pænt imod hele holdet fra Arkaden – og hvis ikke vi ses inden, så håber jeg, at vi ses næste år til Gamescom 2025.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk