Ad Banner
Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – Exoborne-preview 

Foto: Level Infinite

Af Lasse Bjørnsten Rasmussen
9 september, 2024

Det nye extraction shooter ser overraskende lovende ud

Efter jeg stoppede med at spille The Division og brændte fingrene på en masse extraction shooters gennem tiden, har det ikke været en genre, som jeg har haft særlig meget lyst til at se mere til. Da Exoborne blev annonceret som værende præcis dette, var jeg meget skeptisk, men samtidig nysgerrig, da mange af udviklerne bag tidligere har arbejdet på The Division

Exoborne har ændret ikke bare min holdning, men også begejstring, efter at jeg så en præsentation fra udviklerne til årets Gamescom sammen med den fantastiske Daniel Møgelhøj. Her fik vi en masse at vide om historien i universet og hvordan grundspillet kommer til at fungere. 

For lige at ridse op, hvad Exoborne er for et univers: Exoborne foregår i en post-apokalyptisk version af USA, hvor samfundet er faldet sammen på grund af den overdrevne teknologiske udvikling. Exo-dragter blev skabt som en hjælp til mennesker, men da disse dragter blev overtaget af ondsindet programmering, blev personerne indeni tvunget til at begå ubeskrivelige rædsler. En udvalgt gruppe overlevende formåede at bryde fri, og det er her, du kommer ind. Kendt som Exoborne, spiller du som en af disse overlevende, der kæmper mod dine undertrykkere og de stadig mere ustabile naturkræfter. 

Foto af: Level Infinite

Endelig en extraction shooter, som virker interessant og spændende 

Når du koger det ned til det grundlæggende, opfylder Exoborne alle kriterierne for extraction shooter-genren. I et hold på tre er det din opgave at eliminere dine modstandere, samle forsyninger og til sidst nå et extractionpoint. 

Der er tre typer af builds, du kan spille som, og hver af deres exo-dragter har forskellige fordele. Vipers er dine medium builds, der er nogenlunde allroundere og gode som medics og spejdere. Kestrel er det lette build, der tilbyder hurtige og agile angreb, mens Kodiak-spillere påtager sig rollen som det tunge build med langsommere, men kraftigere våben og rustning. Man er ikke låst fast, hvis man vælger en bestemt exo-dragt, og der er mange friheder, man kan tage sig i at opgradere og vælge evner. Man styrer helt selv, hvordan man vil spille spillet. 

Foto af: Level Infinite

Naturens kræfter har en stor betydning for resultatet

Naturens kræfter kan træde ind når som helst i et run, og det ser ud til at skabe en fed dynamik, der kan ændre spillets resultat. Udviklerne gav eksemplet, at du måske pludselig bliver hvirvlet væk af en tornado, der sender dig flyvende tværs over kortet. Bruger du din svæver til at ride stormen af og risikerer at blive set fra jorden? Eller lander du øjeblikkeligt og risikerer at falde ned lige oven på en fjendegruppe? Ens overlevelse vil ikke være let. 

Vejret vil også påvirke dine lydsignaler, som jeg fik at vide er meget vigtige. Regn kan for eksempel næsten fuldstændigt skjule lyden af nærliggende fjender. Det er fantastisk, hvis du prøver at snige dig ind på et hold, men de kan lige så godt snige sig ind på dig. Udvikleren, som præsenterede os for spillet, virkede oprigtigt begejstret og forklarede os præcist, hvordan de forskellige systemer fungerede, og hvad de havde i tankerne behind the scenes. Selv de andre journalister som var inde sammen med os, kom med nogle ret gode ideer til forbedringer af spillet, som udvikleren faktisk tog til efterretning og vil arbejde videre med. Jeg har stor tiltro til holdet bag spillet, det virker til, at de har en masse kærlighed til denne genre. 

Foto af: Level Infinite

Efter Exoborne-præsentationen er jeg kommet meget positivt ud og ser ekstremt meget frem til at prøve det næste år. Selvom det er en extraction shooter, som jeg generelt er træt af, så virker det til, at de er på rette spor og ved, hvordan de indfanger spilleren. Det bliver dog spændende at se, om spillet kan fange et bredere publikum.

Lasse Bjørnsten Rasmussen – Skribent & Anmelder


Lasse lever og ånder film, spil og tv-serier og elsker at formidle det. Siden han startede en PlayStation 2 op og så den originale Star Wars-trilogi, har han været fascineret af begge verdener lige siden. Han har taget sine første store skridt ind i formidlingens verden og har fået nok blod på tanden til at blive ved med at formidle om de største og fedeste ting i film- og spilverdenen.





© Copyright - arkaden.dk