Ad Banner
Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – King of Meat-preview

Af Michael Emcken
27 august, 2024

Et gakket forhindrings spil med våben, humor og et hav af muligheder for at se fjollet ud

På dette års Gamescom fik jeg muligheden for at spille King of Meat, som før Gamescom ikke havde set dagens lys. Spillet blev annonceret under årets Opening Night Live (ONL) show. Allerede under annonceringsvideoen står det klart, at spillets udviklere gerne vil have, at spillet skal være sjovt at spille, og at universet er fyldt med humor. De havde nemlig lavet et helt specifikt indslag til ONL og Gamescom, hvor værten Geoff Keighley var blevet animeret ind i traileren og blev jagtet igennem en forhindringsbane. Derudover var toiletterne til Gamescom også plastret til med reklame forspillet, og hvis man var til pølsehumor, gav det nok et lille grin.

Den plakat man kunne se på toileterne til Gamescom 2024 Foto: Michael Emcken

Lidt tekniske udfordringer


Min tid med spillet blev dog begrænset af tekniske årsager, og tiden til at snakke med udviklerne blev også reduceret, da de skulle have deres setup fikset, inden det næste pressehold kom ind. Selvom vi oplevede nogle tekniske udfordringer, hvor spillet frøs, virkede både de grafiske elementer og gameplayet til at være på plads. Trods spillets godt fire år under udvikling har vi endnu ikke nogen udgivelsesdato, men vi ved dog, at spillet kommer til PC, Xbox, PlayStation 5 og Nintendo Switch.

Et virkelig sjovt spil i Co-Op

King of Meat er udviklet af det engelske studie Glowmade og udgivet af Amazon Games. Studiet er grundlagt af tidligere Lionhead-udviklere, men der er intet i stilen eller spillets gameplay, der trækker tråde til deres tidligere projekter.

Spillet er et forhindringsspil med let combat, sat i et umådeligt gakket univers kaldet Loregok, hvor man som spiller kæmper om at blive den ultimative “kød-konge” i et gameshow. Spillet er tydeligt inspireret af Fall Guys, men her har man fjernet den hyggelige stemning og tilføjet våben, ild, kæmpesavklinger og pigge overalt. Og hvad navnet angår, så lyder King of Meat måske mest som et dårligt navn til en slagter, men i Loregok er det den mest prestigefyldte titel, man kan opnå.

Spillet fungerer sådan, at man deltager i et gameshow, som er opbygget af dungeons, man skal gennemføre. Disse er fyldt med forhindringer, monstre og mindre puzzles, hvor det gælder om at komme helskindet igennem alt i mens man optjener point. Man kan spille disse dungeons solo eller med op til fire spillere, og de forskellige dungeons vil skalere efter, hvor mange spillere man er. Selvom spillets gameplay er både sjovt og engagerende, tror jeg aldrig, at jeg ville spille det alene. Spillet fungerer bare bedst med andre spillere. Det er de unikke øjeblikke, når man ser en af de andre spillere hoppe ud i luften for at ramme en platform, totalt fejle og glide ned i en savklinge, som skaber de sjoveste øjeblikke i spillet.

Jeg kan ikke rigtig se spillet fungere som et singleplayer-spil, men til gengæld tror jeg virkelig, at det har sin berettigelse som et socialt spil med venner, hvor man kan snakke sammen og nyde nogle gakkede øjeblikke.

Mulighederne er mange

Når man er færdig i en dungeon, vender man tilbage til “backstage,” som fungerer som en social hub, hvor man kan finde folk at spille med. Her kan man også låse op for fjollede outfits, opgradere sine våben samt få adgang til nye og spektakulære “glory-moves.” Man kan tilpasse sin figur med de fjollede outfits, man har låst op, eller vælge, om ens Glory-move skal være en kæmpe æsel-fod, der kommer ud af en portal over ens hoved, eller et sort hul, der sluger alle fjenderne. Mulighederne er mange, og selvom jeg ikke kunne få det bekræftet, ser det ud til, at spillet også vil inkludere en form for mikrotransaktioner til nye outfits eller andre sjove Glory-moves.

Udover spillets mange muligheder for at tilpasse sin karakter, har udviklerne også tilføjet en dungeon creator. Det betyder, at man som spiller kan lave sine egne dungeons og dele dem med fællesskabet direkte i spillet. Udvikleren sagde også under sessionen, at hvis bare 10% af spillerne laver én dungeon, og hvis bare 10% af disse dungeons er gode, så vil de have flere dungeons, end folk kan nå at spille. De fulgte dog op med, at de stadigvæk gerne vil fortsætte med at levere nye dungeons fra udviklerens side.

King of Meat var virkelig underholdende at spille og emmer af gakkethed og en tydelig kærlighed fra udvikleren til det spil de har lavet. De tre andre pressefolk, som jeg spillede med, så også ud til at hygge sig lige så meget som mig. Hvis de lige får ordnet de sidste tekniske detaljer, kunne dette spil godt gå hen og blive rigtig godt.

Om skribenten:

Michael Emcken – Skribent & Anmelder

Michael har arbejder til dagligt som udviklingskonsulent i én af Danmarks største banker. Han er tidligere medejer af esport-klubben Copenhagen Flames, og hele hans interesse for gaming startede med Magnus og Myggen og Pokemon Rød tilbage i 1996. Listen er lang over hans smag inden for spil, som faktisk byder på næsten alt, undtagen JRPGs.





© Copyright - arkaden.dk