Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – Marko: Beyond Brave-preview

Af Kasper Pedersen
1 september, 2024

Gamescom bød på mange forskellige oplevelser- Særligt en genre gik igen

Gamescom er meget mere end bare en spilmesse. Det er et mødepunkt for alverdens kulturer og genre i spilverdenens navn. Skønt den store variation, lagde jeg dog mærke til at der en genre, som var særligt dominerende hvert fald blandt de mindre udviklere, nemlig Metroidvania.

Jeg formået at møde udviklere bag tre forskellige af slagsen, og skønt de alle skille sig ud på hver deres måde, var mit møde med det slavisk udviklede; Marko: Beyond Brave nok det spil, der bar sine kulturelle rødder mest tydeligt med ære.

Marko: Beyond Brave byder på en mørk og kulturrig fabel. Foto: Studio Mechka

Kulturrig Metroidvania

Jeg fandt spillets hovedudvikler, Boyan, stationeret ved en lille stand i Gamescom indieområdet for polske spiludviklere, hvilket var lidt sært, da han og resten af teamet, Studio Mechka, var fra Bulgarien. Men set bort fra kulturforvirringen, var spillets egen kulturinspiration ikke til at tage fejl af.

For som Boyan forklarede, er dette et spil baseret på meget af deres egen kultur og historie. Det kom særligt til udtryk i omgivelserne, karakternavne og lore bag fjenderne. Spillet er et aktion Metroidvania, hvor jeg gennem 30 minutter oplevede dystre baggrunde, som varierede mellem en sammensunken by og en grotte fyldt med flagermus samt en håndfuld andre fjender.

En del af kampsystemet var også knyttet til landets kultur, da runerne kunne sættes sammen til ord på bulgarsk. Skønt jeg ikke helt forstod, hvordan spilleren skulle kunne regne disse sammensætninger ud, garanteret Boyan mig, at det var noget der ville blive tydeliggjort i det endelige spil.

Spilstudiet bag Marko: Beyond Brave, Studio Mechka, gør det tydeligt, hvad deres oprindelse er. Foto: Studio Mechka.

En mægtig mand med overskæg

Skønt jeg ikke fik meget historie ud af spillet, der var fordelt i kryptiske runer, så var det ganske simpelt at gå til. Man var udstyret med to våben i form af et sværd eller et spyd, som man kunne lade op i styke, før man tyrede det afsted mod fjenden. Særligt hovedkarakterens design var noget der skilte sig ud, takket være hans muskuløse statur og mægtige overskæg.

Det sjove var, at overskægget havde en vigtig funktion for spillets gameplay. For når man angreb fjender, ladede mig op på en måler, som enten kunne bruges til stærke angreb, eller heale liv tilbage, takket været overskægget. Det var et element der gav lidt ekstra til spillet, og holdt mig på tæer, når det kom til at koordinere mine angreb.

Marko: Beyond Brave byder på bedste Metroidvania-vis også på en flok bizarre bosser. Foto: Studio Mechka

Et presset men passioneret team

Boyan fortalte også lidt om baggrunden for studiet, og om hvordan dette spil var et første fuldt projekt for teamet bag. De havde tidligere erfaringer med at være udgivere, men gennem forskellige finansieringsplatforme, såsom Kickstarter, var det lykkedes for dem at skrabe nok ressourcer sammen, til at finansiere titlen.

Det var dog stadig et hold, som var meget spændt på at se om det ville kunne betale sig, for ellers ville det nylige eventyr som udviklere, stoppe før end det knap nok var begyndt. Dog havde de hjertet på rette sted, og håbede at de med Marko ville kunne vise deres passion for videospilsbranchen.

Om det er en passion der kan betale sig, må fremtiden vise. Under alle omstændigheder udkommer Marko: Beyond Brave til PC den 17 september.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk