Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – Monster Hunter Wilds-preview

Foto: Capcom

Af Emil Øgaard
26 august, 2024

I 60 minutter fik vi både smagt på singleplayer og multiplayer-delen i det kommende spil i Monster Hunter-franchiset

Til dette års Gamescom fik vi på Arkaden en eksklusiv mulighed for at springe forbi køen og prøve knap en times Monster Hunter Wilds. Det blev både til en halv times tysksynkroniseret singleplayer efterfulgt af en halv times multiplayer med et par franske journalister, der ikke holdt tilbage på franske bandeord.

Læs om alle indtrykkene herunder.

Den seneste trailer, der viser nye karakterer og lokationer frem.

Tysksynkroniseret single-player

Kl. 9 onsdag morgen efter alt for lidt søvn gik jeg op til den kæmpemæssige Monster Hunter-stand, hvor der allerede var en relativ lang kø – en kø der kun blev længere og længere. Som presse kunne jeg dog fiks springe helt foran og få lov til at prøve det før offentligheden.

Af en eller anden grund var der ikke lige taget højde for, at det er begrænset, hvad vi alle forstår af det tyske sprog. Det betød, at jeg spillede igennem hele den første mission på tysk. Jeg prøvede med mit gymnasietysk at følge sådan nogenlunde med i, hvad der skete i historien.

Ulig de andre Monster Hunter-spil foregår Monster Hunter Wilds ude i en gold ørken fyldt med bjerge og diverse monstre – nye som gamle. Tænk på Arrakis-planeten fra Dune bare fyldt med en anden type monstre.

Historien handler om, at din hovedkarakter er blevet sendt til ørkenen af en slags kejser, da monstrene skal reguleres grundet deres påvirkning på nomaderne.

Straks herefter befinder du dig i orkanens øje, hvor du på et sandskib får øje på et barn blive jagtet af nogle monstre. Beslutsomt tager du den bedste Seikret, som bliver dit primære “køretøj” i dette spil. Med en slingshot skyder du efter de jagtende monstre under sandet og skyder også et par øgler ned fra luften.

Heldigvis lykkedes du med missionen og redder pigen fra faren. Hurtigt går det dog op for dig, at hun ikke er den eneste i fare. I en nærliggende hule er hendes ven fanget, da en stor frølignende Chatacabra lurer udenfor. Der går ikke længe før du igen skal ride på din Seikret ned til hulen.

En Chatacabra er en forvokset tudse med en kæmpe, slibrig tunge. Foto: Capcom

Inden du sætter dig op på din Seikret, skal du tage et ret afgørende valg. Hvilket våben skal du spille med? Jeg har ret begrænset erfaring med Monster Hunter og Wild Hearts, så jeg skulle bare have et plug’n’play-våben. Det blev derfor et Greatsword, jeg rullede med.

For mange kan Monster Hunter godt være en ordentlig mundfuld, da der er så mange systemer og en ny genremæssig logik, man skal lære. Dog synes jeg, at Monster Hunter Wilds omgår dette problem fint med en god tutorial, som de første par missioner er. Selvom de var på tysk, så hjalp de ret meget.

Monster Hunter-spillene brillerer i deres store monstre, man skal slå ihjel. Uden en healthbar og med en soulslike-agtig kampsystem skal man holde tungen lige i munden. Men det er en del af oplevelsen at lære angrebsmønstre og svaghed for hver fjendetype.

Efter at have fået Chatacabraens angrebsmønstre under huden, klikkede spillet ret hurtigt for mig. Det føltes fantastisk at undvige angreb i sidste sekund, for at kunne lade sit eget angreb op lige efter og ramme rent. Hvis man syntes, at Monster Hunter Worlds var fedt, så er der endnu mere fedt at se frem til. Denne gang lader det til, at historien har lidt mere at skulle sige.

Din Seikret bliver det foretrukne køretøj i den store, åbne. Foto: Capcom

Multiplayer med et par engagerede franskmænd

Efter 30 minutter i singleplayer havde jeg genlært de forskellige grundmechanics i spillet, og var klar til at klare et par større fjender sammen med 3 andre hunters. I headsettet kunne jeg høre et par livlige franskmænd, der nok ikke havde forstået, at mikrofonen var tændt. Ellers havde de en opfattelse af, at jeg var en glødende frankofil.

I multiplayer-missionen skulle vi nakke en Alpha Doshaguma, som er et stort bjørnelignende monster. Ved et stort rødt mærke kunne man se, hvor henne monstret befandt sig. Straks hoppede vi af vores Seikret, så vi som en actionhelt kunne lande på monstret med sværdet først. Timer man det helt rigtigt, kan man lande ovenpå monstret og give den massiv skade.

Det smukke ved Monster Hunter er, at healthbaren på monstret bliver vist visuelt. Fx kan man se, at et monster begynder at halte eller blive sløv i sine angreb, at man er tæt på at besejre den. Balancen mellem sværhedsgraden er ret fin. Dog tror jeg også, at vi blev kastet ud for de lidt nemmere monstre i spillet. Det var stadig svært, og jeg var tæt på at dø et par gange. Heldigvis kan man tage sin Seikret og komme lidt på afstand, så man kan drikke en health potion.

Når det hele spidsede til kunne man høre franskmændene udbryde “Putain!”, som vel kan sammenlignes med “Fuck” eller “Kælling”. Men alt var godt – vi mistede ikke nogen undervejs, og det hele var overstået på omkring 15 minutter.

De frygtindgydende Doshagumaer er aggressive og kræver finesse, når man skal have et par slag ind. Foto: Capcom

Multiplayerdelen er helt klart her, hvor Monster Hunter Wilds kommer til at skinne. Ligesom i singleplayer-delen er gameplayet super sprødt. Alle dine inputs betyder noget, hvilket stiller nogle ret skarpe krav til din spillestil fra andre action-spil. Misser du dit cue til at dodge, kommer du til at miste ret meget liv.

Gameplayets høje krav stiller også krav til designet af gameplayet. Heldigvis slipper Capcom godt fra dette ved at have klare og tydelige telegraphing af angreb – altså de monstrene markerer tydeligt, når de skal til at udføre bestemte angreb, hvilket man skal reagere på.

I mine noter har jeg som det første skrevet: ‘Det føles som et Monster Hunter-spil’. Uanset om man spiller det på tysk, fransk eller engelsk, vil der altid være nogle grundprincipper, der holdes i hævd. Og heldigvis leverer Monster Hunter Wilds på alt det, man kan håbe på. Jeg ser meget frem til den fulde udgivelse.

Den største bekymring, man kunne have var, at frameraten var låst til 30 FPS. Om 60 FPS er klart ved udgivelse, må vi vente at se. Men selv i 30 FPS føltes spillet rigtigt solidt. Ingen ko på isen her.

Monster Hunter Wilds er sat til at udkomme i 2025 på PC, PlayStation 5 og Xbox Series X|S. Udgiverne sagde, at der vil være en demo tilgængelig senere på året.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk