Mest læste
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
Gladiator II-anmeldelse – Når Rom bliver for stor til biograflærredet
Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
Call of Duty: Black Ops 6-anmeldelse – Game Pass-juvel eller forgyldt illusion?
Yellowstone fortsætter: Forhandlinger rygtes om en sæson 6 er undervejs
De største spiludgivelser: December 2024
I hvilken rækkefølge skal du se Wolverine (og X-Men) filmene?
Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
Efterfølgeren til det komplekse Path of Exile lader til at favne om et bredere publikum
Et spil jeg personligt så meget frem til at prøve på Gamescom var Path of Exile 2. Diablo IV ramte aldrig de højder, jeg havde forventet af det, og derfor måtte min isometriske ARPG-sult stilles på en anden måde.
Path of Exile er et spil, jeg virkelig har prøvet at komme ind i. Men med uoverskuelige skill trees og en ret indviklet historie var det en stejl kurve at komme ind i. Disse problemer har udviklerne bag Path of Exile, Grinding Gear Games, lovet at kigge mere på, så 2’eren både bliver mere tilgængeligt for nye spillere, men samtidig ikke glemmer de hardcore fans.
Efter at have set en udvikler smadre en boss i late game og prøvet spillet hands-on, er jeg nu klar med mit umiddelbare indtryk.
Tilgængeligt og komplekst
Path of Exile er et free-to-play isometrisk Action-RPG, der minder rigtigt meget om Diablo-spillene i stilen og gameplay-loopet. Der hvor det adskiller sig er i det komplekse system, der ligger bag ens evner og skills. Her får man såkaldte skill gems, der kan opgraderes, jo mere man bruger dem, som også kan sammensættes som man lyster.
Dette system er lagt ovenpå et komplekst skill tree-system, hvor man fintune de små procenter til HP, forskellige skadetyper, angrebshastighed og meget mere. Det første spil fik kritik af at være for uoverskueligt for dem, der ikke var vant til ARPG-spil. Denne kritik har Grinding Gear Games taget til sig og har lavet et mere tilgængeligt spil, som stadig bevarer noget til de hardcore fans.
I min hands-on demo startede jeg med at vælge en karaktertype, som enten var stor og stærk, lille og agil eller en magiker. Jeg valgte den lille og agile, da jeg godt kan lide rogue- og demon hunter-klasserne fra Diablo-universet.
Med det samme kunne man mærke at blive holdt mere i hånden med en mere veludført tutorial. Her gik det meget pædagogisk til værks, hvor alle de knapper, man skulle trykke på, blev highlightet. Den halve time jeg fik med spillet lovede derfor godt til nye spillere til spillet.
Jeg spurgte Game Director, Jonathan Rogers, om det var nødvendigt at have spillet 1’eren, inden man starter på 2’eren. Svaret var nej. Selvom 2’eren startede udviklingen som en stor udvidelse til 1’eren, så blev scopet pludselig for stort, og de besluttede sig at lave en efterfølger med ny kampagne, systemer og meget mere.
Det store trækplaster for Path of Exile 2 er, at man har langt mere frihed i sine builds for sine karakterer. Der er langt mere theorycrafting og sjove kombinationer, man kan udforske. Det tiltaler spillere som mig, der synes, at Diablos systemer bliver for snævre.
Som noget nyt i Path of Exile 2 har de simplificeret deres skill tree en hel del og lavet en masse Quality of Life-ændringer. I stedet for blot at tilføje små procenter til sin vitality eller strength, har man fx 10% mere skade med bue eller 10% mere HP. Ved de skills, der opgraderer forskellige angrebstyper, kommer det frem hvilken effekt, det helt præcist har på dine angreb. Fx 10% mere i skade med bue betyder, at du øger skaden på dit bueangreb fra 10 til 11.
Det bliver meget mere håndgribeligt og er en kærkommen ændring.
Kombinationer og fokus på action
En anden ret så imponerende ting med Path of Exile 2 er, at man kan kombinere sine angreb og få forskellige animationer. Game Directoren, Jonatan Rogers, viste os et build, hvor han først kombinerede to lette angreb efterfulgt af et tungt angreb og dernæst kombinerede tre tunge angreb i træk. Karakteren bevægede sig på vidt forskellige måder, hvor hvert output er forbundet med det forrige. Dette er modsat Diablo, hvor hver angreb animeres som separate sekvenser efterfulgt af hinanden.
Dette er med til at give en meget mere flydende føling med spillet, hvilket er ret kærkomment til ARPG-genren. Når man skal undvige er det ligeledes med i-frames og hele moletjavsen. Man kan virkelig mærke, at Grinding Gear Games har lænet rigtig hårdt ind på action-aspektet i ARPG-genren. Det lover sindssygt godt.
Jeg spillede selv med en armbrøst i min demo, hvor jeg låste op for tre forskellige måder at bruge den på. Det normale skud var godt til enkelte fjender, mens de eksplosive skud gav mig en fordel ved flere fjender eller de store fjender, da den skubbede dem en smule tilbage. Det sidste skud var et armor-reducerende skud, hvilket var særligt godt til rustningsklædte fjender.
De har lovet over 700 forskellige fjendetyper og knap 100 forskellige bosser. Det lyder sindssygt ambitiøst, og jeg glæder mig til at se, hvor forskellige de er i forhold til hinanden. Elden Ring har også mange bosser, men mange er jo reskins af hinanden.
Det føltes utroligt dynamisk at spille, da man hele tiden skal være opmærksom på fjendetyperne og omgivelserne. Er man ikke vågen, kan man godt få klø. Dog kan man indstille sværhedsgraden, hvis man ikke er så vant til denne genre eller bare gerne vil spille for at dykke ned i historien.
Min generelle føling efter have spillet i knap 30 minutter var, at det var meget lovende og føles ret solidt at styre. Men 30 minutter er ikke nok til at dykke dybt nok ned i systemerne til, at jeg kan give en særligt dækkende vurdering af det hele.
På vores præsentation, inden vi selv fik lov til at prøve det, var det en meget entusiastisk Jonathan Rogers, der viste os rigtigt meget frem. Hvis man er bange for, at Path of Exile 2 ikke har samme dybde som 1’eren, kan man sagtens sove trygt. Der er stadig en masse dybe, komplekse systemer, der åbner sig op for dem, der søger det. Men for dem, der ikke lige sidder med en build guide ved siden af sig, er der også noget til dig.
Hvornår udkommer det, og er det stadig gratis at spille?
Ligesom det første spil, så er Path of Exile 2 free-to-play. Det betyder, at man kan købe sig til et par opgraderinger såsom mere plads i sin opbevaringskiste. Men alt dette er først relevant i end-game, hvor det er op til én selv at vurdere, om man investere de 100 kroner det koster at opgradere sin kiste. Det er et af de mere free-to-play-venlige spil derude.
De sagde også, at det indhold, du har betalt for i det første spil vil videreføres til 2’eren. Om det gælder for den ekstra kisteplads, pets, mounts osv., ved jeg ikke. Dog anser man det som to separate spil, hvor du ikke vil tage din progress videre over i 2’eren. Alle starter forfra.
Path of Exile 2 er sat til at udkomme i Early Access d. 15. november 2024, hvor du kan hoppe tilbage i Wreaclast og udforske alt det fede nye indhold.
Grinding Gear Games har sagt, at de stadig vil holde liv i det første spil, indtil det ikke giver økonomisk mening mere. For mig at se, går der ikke mange år før de giver det dødsstødet – alle æggene er lagt i Path of Exile 2’s kurv.
Jeg ser personligt meget frem til at prøve mere til det, når det bliver udgivet i Early Access. Det har helt klart potentiale til at konkurrere med Diablo-franchisen i højere grad, end det gør i dag.
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Neva
- Marvel Rivals: Superhelte, skurke og store ambitioner – Se den nye trailer her!
- Vaiana 2-anmeldelse – En efterfølger der træder vande
- Bloober Team har travlt: Nye projekter på vej efter succesen med Silent Hill 2
- Fortnite slår endnu en rekord – Remix: The Finale bliver spillets største koncert nogensinde
- Dwayne Johnson er nødt til at forvandle sig til Maui i kommende live-action Moana-film
- Warcraft Remastered Battle Chest-anmeldelse -Fin genudgivelse der dog aldrig rigtigt imponerer
- Timothée Chalamet afslører udfordringer på vej mod Hollywood-karriere
- Xbox lukker Avatar Editor-appen og tilbyder refusion
- Microsoft Flight Simulator 2024 – anmeldelse – Højt at flyve, dybt at falde
- Lies of P får DLC i starten af 2025
- Godzilla indtager Fortnite i nyt kapitel
- Light of Motiram afslører 16 minutters gameplay – og det ligner stadig Horizon
- The Finals får PS5 Pro opdatering
- Er Samsung på vej med en ny håndholdt konsol?
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake er en kæmpe succes i Japan
- Black Friday: Få den bedste spillyd til under 2000 kroner
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Bekræftet! Sony vil købe Elden Ring udvikler
- Elon Musk påstår at han vil starte spilstudie
- Balatro buldrer frem efter The Game Awards-nominering
- Arkaden anbefaler- De bedste spil til Black Week
- Light of Motiram: Tencent annoncerer spil med tydelige ligheder til Horizon Zero Dawn
- Baldur’s Gate 3 får cross-play og mere til i 2025
- Devolver Digital udskyder tre titler til 2025
- Vejen Hjem-anmeldelse – En af de mere interessante danske film, men den formår ikke at opretholde spændingen
- Er Assassin’s Creed Shadows i sikre hænder? Halvdelen af udviklerholdet er debutanter!
- Der er forbedringer på horisonten for Microsoft Flight Simulator 2024
- Woman of the Hour-anmeldelse – Endelig en fortælling, der ikke glorificerer morderen
- PlayStation afslører månedens Plus titler for december
- Shuhei Yoshida tager afsked med PlayStation efter 31 år
- Nairi: Rising Tide-anmeldelse -Når spil bliver til velvære
- Det næste The Witcher er nu gået ind i fuld produktion
- Det skal du se i biografen – december 2024
- De største spiludgivelser: December 2024
- Xbox lader dig nu streame dine købte spil
- Arcane sæson 2, del 3-anmeldelse – Smuk, følelsesladet – men uforløst
- Nintendo Switch eShop og onlinetjenester lukker i Kina i 2026
- Spielberg og Scorsese gencaster Javier Bardem i legendarisk skurkerolle
- Charlize Theron slutter sig nu også til Christopher Nolans stjernespækkede film
- Nettet overpumpes af Sonic the Hedgehog 3-trailere
- IMAX-traileren for Kraven the Hunter går efter CASH, i årets macho-drøn
- Vellykket og festlig Lilo & Stitch liveaction-teaser ude nu
- Troy Baker får endnu en rolle i kommende Naughty Dog spil
- Six Days in Fallujah-preview – Et knæfald for militær propaganda
- Slut med Transformers?! Hasbro lukker pengekassen i!
- Christopher Judge starter God of War-rygter – og forsøger straks at aflive dem igen
- Kommer Abekongen til Xbox næste måned?
- Rygte: Call of Duty 2027 kan bryde med seriens seneste tradition
- Rygte: Sony har gang i ny håndholdt konsol
- Farming Simulator 25-anmeldelse – En landmands drøm, en gamers mareridt
- Cate Blanchett overrækker dansk vinderpris
- Ny Episode af Arkaden Podcast anmelder – PlayStation 5 Pro
- Blasphemous 2: Mea Culpa-anmeldelse – Bedste soulsvania siden Hollow Knight
- Stray-anmeldelse – Et Miauwende Mesterværk
- Stor patch i sigte til S.T.A.L.K.E.R. 2
- Nu kan du snart drikke øl som en Deep Rock Galactic dværg
- Turbulent afgang for Microsoft Flight Simulator 2024
- Loco Motive-anmeldelse – Point & click og et stort mysterie
- Wild Indigo Ranch-Anmeldelse – Det knap så vilde danske vesten
- Dr. Disrespect på vej væk fra YouTube
- Warner Bros. forsvarer JK Rowling og hendes rolle i den nye Harry Potter-serie
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl har allerede solgt en million eksemplarer
- Teaser trailer afslører første glimt af live-action Sådan Træner Du Din Drage
- Interview med Reynad om The Bazaar!
- Det koster op til 3,5 millioner kroner at vise dit spil til Opening Night Live 2025
- Donkey Kong Land er ude på Nintendo Switch Online
- Final Fantasy VII Rebirth og Helldivers 2 dominerer Golden Joystick Awards – Men Black Myth: Wukong tager den største pris
- Pixar klar med teaser for Elio
- Alien: Earth-teaser ude NU!
- PowerA OPS v1-anmeldelse – Fornuftig controller til prisen
- Arkaden blander sig i kulturdebatten
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Gladiator 2, The Penguin, Balladen om Carl-Henning
- Sony bejler for opkøb af super mastodont Kadokawa
- Avowed-preview – Hands on med Obsidians store fantasy-RPG
- Ny trailer til den ventede Minecraft-film kan ses nu!
- Void Crew er klar til udgivelse: Et kig ind i Hutlihut Games’ rejse mod stjernerne
- Wicked Part 1-anmeldelse – Den bedste musical vi har set i årevis
- Twisters 4K-anmeldelse – En teknisk imponerende og medrivende Blockbuster-film
- Heretic-anmeldelse – En blanding af gys- og lektion
- Ny Episode af Arkaden Podcast – Void Crew: Det næste store danske spilhit!?
- S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl-anmeldelse – En stemningsfuld oplevelse med ridser i lakken
- Control 2 bliver et action RPG, siger Remedy
- PlayStation Portal har fået Cloud Streaming!
- PlayStation 5 Pro kritiseres kraftigt for dårligt optimeret spil
- Music By John Williams-anmeldelse – En mesterlig portrættering af en legende
- The Rise of the Golden Idol-anmeldelse – Hjernevrider med fortællelyst
- Ridley Scott slår sig selv
- Afraid–Blu-ray-anmeldelse – Interessant præmis, men ringe eksekveret
- Arcane sæson 2, del 2-anmeldelse – Del 2 hæver barren endnu en gang
- The Bikeriders-bluray-anmeldelse – En old fashioned og middelmådig film
- Dragon Quest 3 HD-2D Remake nyder enorm succes på Steam
- Of Ash & Steel-preview – Et action-RPG, der vil genoplive ånden fra de klassiske rollespil
- Alle spil kan vinde til The Game Awards 2024
- Rainbow Six Siege får fuld crossplay!
- Batman: Arkham Shadow -Anmeldelse – Batman er tilbage i topform
- Final Fantasy 7 Remake, part 3 er klar til produktion
- Ny episode af Arkaden Podcast Anmelder – Life is Strange: Double Exposure
- Monstre: Historien om Lyle og Erik Menendez-anmeldelse – Hvem er de virkelige ofre?
- Splinter Cell film er droppet
- Beetlejuice 4K-anmeldelse – En sjov og finurlig fortælling, der beviser Burtons værd