Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
Efterfølgeren til det komplekse Path of Exile lader til at favne om et bredere publikum
Et spil jeg personligt så meget frem til at prøve på Gamescom var Path of Exile 2. Diablo IV ramte aldrig de højder, jeg havde forventet af det, og derfor måtte min isometriske ARPG-sult stilles på en anden måde.
Path of Exile er et spil, jeg virkelig har prøvet at komme ind i. Men med uoverskuelige skill trees og en ret indviklet historie var det en stejl kurve at komme ind i. Disse problemer har udviklerne bag Path of Exile, Grinding Gear Games, lovet at kigge mere på, så 2’eren både bliver mere tilgængeligt for nye spillere, men samtidig ikke glemmer de hardcore fans.
Efter at have set en udvikler smadre en boss i late game og prøvet spillet hands-on, er jeg nu klar med mit umiddelbare indtryk.
Tilgængeligt og komplekst
Path of Exile er et free-to-play isometrisk Action-RPG, der minder rigtigt meget om Diablo-spillene i stilen og gameplay-loopet. Der hvor det adskiller sig er i det komplekse system, der ligger bag ens evner og skills. Her får man såkaldte skill gems, der kan opgraderes, jo mere man bruger dem, som også kan sammensættes som man lyster.
Dette system er lagt ovenpå et komplekst skill tree-system, hvor man fintune de små procenter til HP, forskellige skadetyper, angrebshastighed og meget mere. Det første spil fik kritik af at være for uoverskueligt for dem, der ikke var vant til ARPG-spil. Denne kritik har Grinding Gear Games taget til sig og har lavet et mere tilgængeligt spil, som stadig bevarer noget til de hardcore fans.
I min hands-on demo startede jeg med at vælge en karaktertype, som enten var stor og stærk, lille og agil eller en magiker. Jeg valgte den lille og agile, da jeg godt kan lide rogue- og demon hunter-klasserne fra Diablo-universet.
Med det samme kunne man mærke at blive holdt mere i hånden med en mere veludført tutorial. Her gik det meget pædagogisk til værks, hvor alle de knapper, man skulle trykke på, blev highlightet. Den halve time jeg fik med spillet lovede derfor godt til nye spillere til spillet.
Jeg spurgte Game Director, Jonathan Rogers, om det var nødvendigt at have spillet 1’eren, inden man starter på 2’eren. Svaret var nej. Selvom 2’eren startede udviklingen som en stor udvidelse til 1’eren, så blev scopet pludselig for stort, og de besluttede sig at lave en efterfølger med ny kampagne, systemer og meget mere.
Det store trækplaster for Path of Exile 2 er, at man har langt mere frihed i sine builds for sine karakterer. Der er langt mere theorycrafting og sjove kombinationer, man kan udforske. Det tiltaler spillere som mig, der synes, at Diablos systemer bliver for snævre.
Som noget nyt i Path of Exile 2 har de simplificeret deres skill tree en hel del og lavet en masse Quality of Life-ændringer. I stedet for blot at tilføje små procenter til sin vitality eller strength, har man fx 10% mere skade med bue eller 10% mere HP. Ved de skills, der opgraderer forskellige angrebstyper, kommer det frem hvilken effekt, det helt præcist har på dine angreb. Fx 10% mere i skade med bue betyder, at du øger skaden på dit bueangreb fra 10 til 11.
Det bliver meget mere håndgribeligt og er en kærkommen ændring.
Kombinationer og fokus på action
En anden ret så imponerende ting med Path of Exile 2 er, at man kan kombinere sine angreb og få forskellige animationer. Game Directoren, Jonatan Rogers, viste os et build, hvor han først kombinerede to lette angreb efterfulgt af et tungt angreb og dernæst kombinerede tre tunge angreb i træk. Karakteren bevægede sig på vidt forskellige måder, hvor hvert output er forbundet med det forrige. Dette er modsat Diablo, hvor hver angreb animeres som separate sekvenser efterfulgt af hinanden.
Dette er med til at give en meget mere flydende føling med spillet, hvilket er ret kærkomment til ARPG-genren. Når man skal undvige er det ligeledes med i-frames og hele moletjavsen. Man kan virkelig mærke, at Grinding Gear Games har lænet rigtig hårdt ind på action-aspektet i ARPG-genren. Det lover sindssygt godt.
Jeg spillede selv med en armbrøst i min demo, hvor jeg låste op for tre forskellige måder at bruge den på. Det normale skud var godt til enkelte fjender, mens de eksplosive skud gav mig en fordel ved flere fjender eller de store fjender, da den skubbede dem en smule tilbage. Det sidste skud var et armor-reducerende skud, hvilket var særligt godt til rustningsklædte fjender.
De har lovet over 700 forskellige fjendetyper og knap 100 forskellige bosser. Det lyder sindssygt ambitiøst, og jeg glæder mig til at se, hvor forskellige de er i forhold til hinanden. Elden Ring har også mange bosser, men mange er jo reskins af hinanden.
Det føltes utroligt dynamisk at spille, da man hele tiden skal være opmærksom på fjendetyperne og omgivelserne. Er man ikke vågen, kan man godt få klø. Dog kan man indstille sværhedsgraden, hvis man ikke er så vant til denne genre eller bare gerne vil spille for at dykke ned i historien.
Min generelle føling efter have spillet i knap 30 minutter var, at det var meget lovende og føles ret solidt at styre. Men 30 minutter er ikke nok til at dykke dybt nok ned i systemerne til, at jeg kan give en særligt dækkende vurdering af det hele.
På vores præsentation, inden vi selv fik lov til at prøve det, var det en meget entusiastisk Jonathan Rogers, der viste os rigtigt meget frem. Hvis man er bange for, at Path of Exile 2 ikke har samme dybde som 1’eren, kan man sagtens sove trygt. Der er stadig en masse dybe, komplekse systemer, der åbner sig op for dem, der søger det. Men for dem, der ikke lige sidder med en build guide ved siden af sig, er der også noget til dig.
Hvornår udkommer det, og er det stadig gratis at spille?
Ligesom det første spil, så er Path of Exile 2 free-to-play. Det betyder, at man kan købe sig til et par opgraderinger såsom mere plads i sin opbevaringskiste. Men alt dette er først relevant i end-game, hvor det er op til én selv at vurdere, om man investere de 100 kroner det koster at opgradere sin kiste. Det er et af de mere free-to-play-venlige spil derude.
De sagde også, at det indhold, du har betalt for i det første spil vil videreføres til 2’eren. Om det gælder for den ekstra kisteplads, pets, mounts osv., ved jeg ikke. Dog anser man det som to separate spil, hvor du ikke vil tage din progress videre over i 2’eren. Alle starter forfra.
Path of Exile 2 er sat til at udkomme i Early Access d. 15. november 2024, hvor du kan hoppe tilbage i Wreaclast og udforske alt det fede nye indhold.
Grinding Gear Games har sagt, at de stadig vil holde liv i det første spil, indtil det ikke giver økonomisk mening mere. For mig at se, går der ikke mange år før de giver det dødsstødet – alle æggene er lagt i Path of Exile 2’s kurv.
Jeg ser personligt meget frem til at prøve mere til det, når det bliver udgivet i Early Access. Det har helt klart potentiale til at konkurrere med Diablo-franchisen i højere grad, end det gør i dag.
Om skribenten:
Emil Øgaard – Skribent & Anmelder
Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.
- Smider historisk bombe: Denne film bliver James Camerons næste
- Overwatch 2 kommer til Game Pass: Her er, hvad du kan se frem til
- Spottede du Pilou Asbæk i Stephen King-traileren til Salem’s Lot?
- Diablo IV runder en milliard dollars i indtjening
- Unknown: Awakening 9-preview – Et spændende univers med haltende gameplay
- Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
- The Haunting vender tilbage til Call of Duty i sæson 6
- Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
- Michael B. Jordan klar til at instruere og spille hovedrollen i ny version af The Thomas Crown Affair
- Arkaden Podcast anmelder – Astro Bot
- Elizabeth Olsen klar til at vende tilbage som Scarlet Witch – på én betingelse
- Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
- Jaws 4: The Revenge 4K-anmeldelse – En tandløs hajfilm
- Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
- The Exit 8-anmeldelse – P.T.’s spirituelle lillebror
- Arkaden til Gamescom 2024- Squirreled Away
- Edge of Sanity-anmeldelse – En rejse ind i galskaben
- DEATHSPRINT 66-anmeldelse – Intens racer til fods, har ikke nok at byde på
- Hele arbejdsstyrken hos Annapurna Interactive har sagt op!
- Farewell North-anmeldelse – Sorgen ved at komme videre
- Arkaden til Gamescom 2024 – Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-preview
- Suk, stadig ingen Spider-Man i spritny Venom 3-trailer
- Ace Attorney Investigations Collection-anmeldelse – Mesterlige mordmysterier
- Ny Episode af Betacritic Podcast- Speak No Evil, Late Night with the Devil, Rebel Ridge
- Flappy Bird gør comeback efter 10 års fravær
- Pokémon-kort til 70.000 dollars stjålet under røveri i Japan!
- Caravan SandWitch-anmeldelse – Hvis Mad Max var wholesome
- Core Keeper-anmeldelse – Et hyggeligt survival
- Efter et udfordrende første år: Payday 3’s director mister sin post
- Hans Zimmer kommer til Danmark
- Årets vildeste biograf oplevelse med IMAX
- I hvilken rækkefølge skal du se Motorsavsmassakren? (50 års jubilæumsudgivelse i biografen)
- Ny stor fyringsrunde hos Xbox!
- Tactical Breach Wizards-anmeldelse – at smide folk ud af vinduet har sjældent føltes så godt
- Star Wars-skandale: Sagsøgt for digital genskabelse af Peter Cushing
- Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
- Speak No Evil-anmeldelse – Remake holder ikke tungen lige i munden
- Xbox genindfører venneanmodninger!
- Fortnite, Roblox og Pokémon anmeldt for manipulation af børn
- Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
- Beetlejuice Beetlejuice-anmeldelse – Tim Burton sikrer årets Halloweenfest i en nostalgisk 2’er, der overgår originalen
- Joker: Folie à Deux banket til hakket plukfisk af spansk mesterinstruktør
- September på Playstation Plus – Hvad kan du se frem til?
- Black Myth: Wukong-anmeldelse – Action i Orienten
- Ny episode af Arkaden Podcast- PS5 Pro får massiv kritik!
- PlayStation 5 pro er offentliggjort og folk er ikke glade!
- Elsewhere Entertainment arbejder på genredefinerende narrativ drevet AAA titel!
- Vild med Assassin’s Creed? Bliv klar til Shadows med nyt gaming-gear fra spillet
- Black Ops 6 er den største beta nogensinde
- Call of Duty Black Ops 6 udgives uden early access
- Dead Ends er nu på Steam: KeyQuest Studios indie-drøm bliver virkelighed
- Silent Hill 2 Remake træder ud af tågen med lang gameplay video
- Det er ikke grådige virksomheder der er skyld i massefyringerne i spil industrien påstår tidligere Sony Præsident!
- Langt om længe: Spændende nye Spider-Man-nyheder
- Yars Rising-anmeldelse – Metroidvania sponsoreret af Atari
- Bungie annoncerer nye tiltag til Destiny 2 med nyt roadmap
- Antstream Arcade på PlayStation 5-anmeldelse – En nostalgisk rejse gennem 1300 retro-spil
- Baldur’s Gate 3 patch tilføjer officielt mods
- AceZone A-Spire Wireless-anmeldelse – Udnyttet til perfektion
- James Earl Jones, den ikoniske stemme bag Darth Vader, er gået bort
- Nye features til EA Sports FC 25 – Kvinder i karriere mode, eksklusive klubsamarbejder og legendariske spillere
- Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Exoborne-preview
- Ny Countdown-trailer til Venom: The Last Dance
- DrLupo tager afstand fra Dr Disrespect trods fans’ kritik
- Days Gone forfatter er vred over Deek’s inklusion i Astro Bot
- Astro Bot-kreditering peger på potentielle DLC-cameo-bots
- Heaven 17’s Martyn Ware udstiller nærige Rockstar på X!
- Lollipop Chainsaw RePop-anmeldelse – Motorsavsmassakre i lårkort
- Twilight vender tilbage: Netflix lancerer ny animeret serie baseret på Midnight Sun
- Arkaden Podcast anmelder – Star Wars Outlaws
- State of Play og stor annoncering fra PlayStation skulle være nær
- Den animerede antologiserie Secret Level beholder efter sigende Concord-episode
- The Batman 2: Pingvinen vender tilbage, men vi ser ingen Gentleman Ghost
- Harry Potter: Quidditch Champions-anmeldelse – Fortryllende sport, men stadig tung i kosten
- Netop udgivet! Udvidelser på vej til Astro Bot
- Dr. Disrespect tilbage på skærmen – forklarer sin side af sagen
- Hylende fed Wolf Man-trailer ude nu!
- Arkaden til Gamescom 24 – Floatopia-preview
- Transformers: Galactic Trials – Et nyt kapitel i den ikoniske franchise
- Rygte: PlayStation 30 års jubilæumslogo afslører PS5 Pro
- Astro Bot topper listen på Metacritic
- Warhammer 40.000: Space Marine 2-anmeldelse – Et flot og utrolig blodigt mesterværk
- Astro Bot-Anmeldelse – Platformgenrens nye mester
- To mulige udvidelser er angiveligt på vej til Black Myth: Wukong
- Drew Barrymore vender tilbage til horror-genren i ny Smile 2-trailer
- Mega-stjerner i kø for rollen som Hal Jordan
- Hogwarts Legacy-opfølger er en stor prioritet for Warner
- Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
- World of Warcraft: The War Within-anmeldelse – Forsigtige skridt mod nye tider
- Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
- Ny episode af Arkaden Podcast – Concord: Det største flop i PlayStations historie!
- Phil Spencer og Xbox holdet med håndsrækning til Enotria: The Last Song udvikleren
- Star Wars Outlaws bummert! Spillere må slette deres gemte filer
- PlayStation 2 er blevet tilføjet til Japans Future Technology Heritage-register
- Nye titler kommer til Game Pass: September 2024
- Destiny kommer til mobil!
- Concord – Den store Sony fadæse trækkes tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Woodo & The Occultist-preview
- Concord er skoleeksemplet på en fiasko