Ad Banner

Anmeldelser

Arkaden til Gamescom 24 – Path of Exile 2-preview

Foto: Grinding Gear Game

Af Emil Øgaard
30 august, 2024

Efterfølgeren til det komplekse Path of Exile lader til at favne om et bredere publikum

Et spil jeg personligt så meget frem til at prøve på Gamescom var Path of Exile 2. Diablo IV ramte aldrig de højder, jeg havde forventet af det, og derfor måtte min isometriske ARPG-sult stilles på en anden måde.

Path of Exile er et spil, jeg virkelig har prøvet at komme ind i. Men med uoverskuelige skill trees og en ret indviklet historie var det en stejl kurve at komme ind i. Disse problemer har udviklerne bag Path of Exile, Grinding Gear Games, lovet at kigge mere på, så 2’eren både bliver mere tilgængeligt for nye spillere, men samtidig ikke glemmer de hardcore fans.

Efter at have set en udvikler smadre en boss i late game og prøvet spillet hands-on, er jeg nu klar med mit umiddelbare indtryk.

Tilgængeligt og komplekst

Path of Exile er et free-to-play isometrisk Action-RPG, der minder rigtigt meget om Diablo-spillene i stilen og gameplay-loopet. Der hvor det adskiller sig er i det komplekse system, der ligger bag ens evner og skills. Her får man såkaldte skill gems, der kan opgraderes, jo mere man bruger dem, som også kan sammensættes som man lyster.

Dette system er lagt ovenpå et komplekst skill tree-system, hvor man fintune de små procenter til HP, forskellige skadetyper, angrebshastighed og meget mere. Det første spil fik kritik af at være for uoverskueligt for dem, der ikke var vant til ARPG-spil. Denne kritik har Grinding Gear Games taget til sig og har lavet et mere tilgængeligt spil, som stadig bevarer noget til de hardcore fans.

I min hands-on demo startede jeg med at vælge en karaktertype, som enten var stor og stærk, lille og agil eller en magiker. Jeg valgte den lille og agile, da jeg godt kan lide rogue- og demon hunter-klasserne fra Diablo-universet.

Med det samme kunne man mærke at blive holdt mere i hånden med en mere veludført tutorial. Her gik det meget pædagogisk til værks, hvor alle de knapper, man skulle trykke på, blev highlightet. Den halve time jeg fik med spillet lovede derfor godt til nye spillere til spillet.

Jeg spurgte Game Director, Jonathan Rogers, om det var nødvendigt at have spillet 1’eren, inden man starter på 2’eren. Svaret var nej. Selvom 2’eren startede udviklingen som en stor udvidelse til 1’eren, så blev scopet pludselig for stort, og de besluttede sig at lave en efterfølger med ny kampagne, systemer og meget mere.

Det store trækplaster for Path of Exile 2 er, at man har langt mere frihed i sine builds for sine karakterer. Der er langt mere theorycrafting og sjove kombinationer, man kan udforske. Det tiltaler spillere som mig, der synes, at Diablos systemer bliver for snævre.

Som noget nyt i Path of Exile 2 har de simplificeret deres skill tree en hel del og lavet en masse Quality of Life-ændringer. I stedet for blot at tilføje små procenter til sin vitality eller strength, har man fx 10% mere skade med bue eller 10% mere HP. Ved de skills, der opgraderer forskellige angrebstyper, kommer det frem hvilken effekt, det helt præcist har på dine angreb. Fx 10% mere i skade med bue betyder, at du øger skaden på dit bueangreb fra 10 til 11.

Det bliver meget mere håndgribeligt og er en kærkommen ændring.

Én af de mange bosser, man møder rundt omkring. Foto: Grinding Gear Games

Kombinationer og fokus på action

En anden ret så imponerende ting med Path of Exile 2 er, at man kan kombinere sine angreb og få forskellige animationer. Game Directoren, Jonatan Rogers, viste os et build, hvor han først kombinerede to lette angreb efterfulgt af et tungt angreb og dernæst kombinerede tre tunge angreb i træk. Karakteren bevægede sig på vidt forskellige måder, hvor hvert output er forbundet med det forrige. Dette er modsat Diablo, hvor hver angreb animeres som separate sekvenser efterfulgt af hinanden.

Dette er med til at give en meget mere flydende føling med spillet, hvilket er ret kærkomment til ARPG-genren. Når man skal undvige er det ligeledes med i-frames og hele moletjavsen. Man kan virkelig mærke, at Grinding Gear Games har lænet rigtig hårdt ind på action-aspektet i ARPG-genren. Det lover sindssygt godt.

Jeg spillede selv med en armbrøst i min demo, hvor jeg låste op for tre forskellige måder at bruge den på. Det normale skud var godt til enkelte fjender, mens de eksplosive skud gav mig en fordel ved flere fjender eller de store fjender, da den skubbede dem en smule tilbage. Det sidste skud var et armor-reducerende skud, hvilket var særligt godt til rustningsklædte fjender.

De har lovet over 700 forskellige fjendetyper og knap 100 forskellige bosser. Det lyder sindssygt ambitiøst, og jeg glæder mig til at se, hvor forskellige de er i forhold til hinanden. Elden Ring har også mange bosser, men mange er jo reskins af hinanden.

Det føltes utroligt dynamisk at spille, da man hele tiden skal være opmærksom på fjendetyperne og omgivelserne. Er man ikke vågen, kan man godt få klø. Dog kan man indstille sværhedsgraden, hvis man ikke er så vant til denne genre eller bare gerne vil spille for at dykke ned i historien.

Min generelle føling efter have spillet i knap 30 minutter var, at det var meget lovende og føles ret solidt at styre. Men 30 minutter er ikke nok til at dykke dybt nok ned i systemerne til, at jeg kan give en særligt dækkende vurdering af det hele.

På vores præsentation, inden vi selv fik lov til at prøve det, var det en meget entusiastisk Jonathan Rogers, der viste os rigtigt meget frem. Hvis man er bange for, at Path of Exile 2 ikke har samme dybde som 1’eren, kan man sagtens sove trygt. Der er stadig en masse dybe, komplekse systemer, der åbner sig op for dem, der søger det. Men for dem, der ikke lige sidder med en build guide ved siden af sig, er der også noget til dig.

For det blotte øje ligner det utroligt meget Diablo. Men der er et par væsentlige forskelle. Foto: Grinding Gear Games

Hvornår udkommer det, og er det stadig gratis at spille?

Ligesom det første spil, så er Path of Exile 2 free-to-play. Det betyder, at man kan købe sig til et par opgraderinger såsom mere plads i sin opbevaringskiste. Men alt dette er først relevant i end-game, hvor det er op til én selv at vurdere, om man investere de 100 kroner det koster at opgradere sin kiste. Det er et af de mere free-to-play-venlige spil derude.

De sagde også, at det indhold, du har betalt for i det første spil vil videreføres til 2’eren. Om det gælder for den ekstra kisteplads, pets, mounts osv., ved jeg ikke. Dog anser man det som to separate spil, hvor du ikke vil tage din progress videre over i 2’eren. Alle starter forfra.

Path of Exile 2 er sat til at udkomme i Early Access d. 15. november 2024, hvor du kan hoppe tilbage i Wreaclast og udforske alt det fede nye indhold.

Grinding Gear Games har sagt, at de stadig vil holde liv i det første spil, indtil det ikke giver økonomisk mening mere. For mig at se, går der ikke mange år før de giver det dødsstødet – alle æggene er lagt i Path of Exile 2’s kurv.

Jeg ser personligt meget frem til at prøve mere til det, når det bliver udgivet i Early Access. Det har helt klart potentiale til at konkurrere med Diablo-franchisen i højere grad, end det gør i dag.


Om skribenten:

Billede af Emil Øgaard

Emil Øgaard – Skribent & Anmelder


Emil er uddannet Cand. Mag. i Medievidenskab, hvor han specialiserede sig i spilteori og ludonarrativitet. Har tidligere været skribent hos Pixel.tv. Lige siden han spillede Kingdom Hearts for første gang på sin PS2, har han været bidt af RPG-spil. Derudover er spiludvikling i Danmark et af hans store interessefelter.





© Copyright - arkaden.dk