Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24- Riddere på historisk korrekte dinosaurer

Af Kasper Pedersen
23 august, 2024

Arkaden mødte talstærkt op til Gamescom 24- Og det førte blandt andet til spændende oplevelser fra danske udviklere

Danske udviklere brager igennem for tiden. Med prisvindene studier såsom Floppy Club samt Triband, og tilkomsten af helt nye studier, er der rig mulighed for danske spillere at pleje deres hobby til fordel for lokalkulturen. Et af disse studier, som vi har været inde og få en snak med, hedder Northplay og de havde spændende nyt at vise frem for deres kommende projekt- Dinolords, som nogle måske husker fra vores dækning af Tripple I-initiativet tidligere på året.

Dinolords blev stolt vist frem i starten af året. Kilde: Youtube.

Et erfarent hold

Jeg sad i godt og vel 30 minutter med holdet fra danske Northplay, der under Gamescom bestod af 3 mand- Michael Flarup (CEO og Game Director), Ulrik Damm (CTO og Lead Developer) samt Kasra Tahmasebi (Developer and Gameplay Designer). De kunne fortælle at have udviklet spil i mere end 8 år sammen for blandt andet DR Ramasjang, uden at have en fast udvikler- som de i baglysets skær godt kunne fortryde en smule.

På trods af deres store passion for spil, havde de også ofte måtte se sig slået af større udviklere- skønt de havde en solid og original pitch for andre selskaber, der så valgte at gå med andre udviklere, der havde “større scope”. Derfor valgte de at dykke dybt i den indvendige “barnlige brønd”, som vi alle er i besiddelse af, og slog sig fast på et RTS-spil.

Dinolords har nogle klare gener tilbage til RTS-genren. Foto: Northplay

Hack-and-strat: En original genre

En stor inspiration til dette, var holdets fælles kærlighed til spillet Stronghold, hvori tanken opstod: “hvad nu hvis spillets lord var mere involveret i selve gameplay?”. Deraf var “Lord” delen sat på plads, men hvad med Dino-delen? Under et møde havde Michael Flarup pludselig udbrudt: “Hvad med at inddrage dinosaurer?”, en udtalelse der først blev set skeptisk på, men efter lidt overtagelse kunne både Kashra og Ulrik se fordelene, og dermed blev selve konceptet for Dinolords skabt.

Men det stoppede ikke der, for det skulle ikke bare være et RTS-spil med dinosaurer, Northplay satte sig også for at udvikle sin egen genre. “Hack-and-strat” kaldte de det, og det blev hurtigt klart for mig, hvordan de kunne kombinere to efterhånden velkendte genre, og skabe noget kreativt uden det blev overkompliceret.

Det er både hektisk og sjovt, når man bliver invaderet af fjender som rider på dinosaurer. Foto: Northplay

Herskere, borge og dinosaurer

Jeg startede som en enlig hersker, der godt nok havde en lille base, men ingen krigere eller, vigtigst af alt, en dinosaur som jeg kunne ride på. Det ændrede sig heldigvis hurtigt, da jeg kunne finde en fritgående dinosaurer og erobre den som min egen. Derefter var mange af spilmekanismer som man kendte dem, man havde en byggefunktion for bygninger, som så kunne klikkes på for at rekruttere enheder til ens hær.

Hvad der var anderledes, var hvordan man styrede sin hersker og krigere. I stedet for at være et typisk top-down RTS-spil, hvor man kan udforske frit med ens mus, var dette formet som et lidt mere komplekst 3. person hack and slash-spil, hvor du konstant var fulgt af rekrutterede enheder, som du kunne give ordre til og bruge specialangreb med.

Ligesom du bygger din egen fæstning, kan fjender gøre det samme. Foto: Northplay

Masser af management og aktion

De klare RTS-gener lå også i management systemet. Der er fortsat ressourcer som skal indsamles, men også her kan du direkte gå ud i det fri, for at hugge træer ned, samle sten eller gå på jagt for de nødvendige ressourcer til at skabe din egen hær. Det gav et ekstra lag på det strategiske, da din eventyrlyst kunne efterlade basen ubeskyttet, med medre du havde forskanset murene med bueskytter.

Det var også klart, at Stronghold har lægget vejen på mange af mekanismerne, da spillets ressourcer lå frit tilgængelige i varehuse, som man kunne samle op og bruge til bygninger. Denne proces kunne gøres hurtige, ved at benytte ressourcerne til byggeriet direkte, i stedet for at skulle vente på at ens indbyggere fik taget sig sammen til opgaven.

En galoperende dinosaurer i rustninger ser måske nok sjov ud, men bør stadig tages alvorligt. Foto: Northplay

Historisk ukorrekt- Men stadig smadder sjovt

“Men de herrer- Vikinger red ikke rundt på dinosaurer i fortiden”. Det var en sætning vi alle fandt morsom, og selvom den var overvejende sand, fandt vi den totalt ligegyldig, for Dinolords var sjovt at spille. Det havde stadig nogle skønhedsfejl, såsom nogle dinosaurer der sad fast i træer, men dette ville kunne ordnet i en patch, og spillet er endnu ikke udkommet.

Northplay skyder efter en spilbar udgave i Early Access på Steam til 2025, men modsætter sig ikke fuldstændig en udgivelse på konsol i nærmeste fremtid- Hovedfokus vil dog være på en fuldbyrdig version til den såkaldte; “PC-master Race”. Jeg nød virkelig hvad jeg så, og er sikker på at teamet bag er både talentfulde og passioneret omkring dette produkt.

Samtidig hjælper det, at de har en udgiver som danske Ghost ship Games i ryggen, der giver dem masser af sparring og frie tøjler til at udleve denne passion. Det bliver spændende at se om de kan levere i sidste ende.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.





© Copyright - arkaden.dk