Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl-preview

Foto: GSC Game World/Arkaden

Af Lau Mellemgaard Eskildsen
26 august, 2024

Vi har testet S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl til Gamescom og fået et indblik i spillet, samtidig med at vi fik en spændende samtale med en af spillets udviklere

På dette års Gamescom fik Jørgen Bjørn og jeg chancen for at spille S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Vi startede vores session fra begyndelsen af spillet, som indledes med en stemningsfuld cutscene, der hurtigt giver os kontrol over hovedpersonen Skif. Som Jørgen bemærkede, er der tale om klassisk “videogame writing”, hvor spillet præsenterer dig for de grundlæggende elementer og sætter scenen for den oplevelse, der venter. Det er måske ikke den mest originale tilgang, men det fungerer godt og leveres på en tilfredsstillende måde.

Det, der straks slog os, var hvor meget spillet visuelt set har forbedret sig siden sidste år. Jørgen spillede en tidligere version under Gamescom sidste år, men denne gang var det tydeligt, at spillet fremstod langt mere poleret og imponerende, især med mørkere og mere atmosfæriske omgivelser. Cutscenes så også flotte ud, hvilket lover godt for det færdige spil, som tydeligvis har haft gavn af de mange udskydelser.

Heart of Chornobyl formår at fastholde den dystre og tunge stemning, som de tidligere S.T.A.L.K.E.R.-spil er kendt for. Spillet føles meget europæisk i sin atmosfære og adskiller sig markant fra amerikaniserede first-person shooters som Call of Duty. Det er et hardcore immersive sim-spil, hvor fokus er på realisme og interaktion med omgivelserne. Et eksempel på det er, at du kan “peeke” gennem døre, før du åbner dem, i stedet for bare at storme fremad uden eftertanke.

Foto: GSC Game World.

For at forstå spillets setting kommer der her en lille historietime.

Tjernobyl er en by i Ukraine, der tidligere hørte til Sovjetunionen, men også navnet på et atomkraftværk. Arbejdet på Tjernobyl-atomkraftværket blev påbegyndt i 1972, og atomkraftværket bestod af fire reaktorer, der producerede elektricitet ved hjælp af atomenergi. Byen Pripjat, som ligger omkring 18 kilometer nordvest for Tjernobyl, blev ligeledes etableret for at huse de arbejdere, der byggede og drev det atomkraftværket.

Den 26. april 1986 eksploderede reaktor nummer fire i en af historiens værste atomulykker. Eksplosionen sendte en enorm mængde radioaktivt materiale op i atmosfæren, som spredte sig over store dele af det vestlige Sovjetunionen, Europa, Skandinavien og endda det østlige USA. Mængden af radioaktivitet, der blev frigivet, vurderes at være op til 400 gange større end det, der blev udløst af atombomben over Hiroshima.

I spillet skal du derfor konstant være opmærksom på radioaktivitet, hvilket betyder, at du blandt andet skal holde dig væk fra vandet og andre farlige områder. Man skal desuden hele tiden være opmærksom på at styre sit inventory og finde og samle genstande, man kan få brug for. Det kan være våben, genstande til at opgradere våben, mad og drikke samt udstyr, der kan give dig en fordel. Jørgen og jeg mødte to forskellige monstre, men på grund af spillets mørke omgivelser var det ikke helt klart, hvordan de præcist så ud, men vores indtryk var positivt. Vi fik lov til at benytte to forskellige skydevåben, nemlig en pistol og en automatriffel, og begge våben føltes godt at bruge, hvor især geværet havde det “punch,” man ønsker, når man skyder.

Foto: GSC Game World.

Som i forgængerne, der sidste år fik opdaterede konsoludgaver, er gunplay ikke blandt det nemmeste på markedet, men det er dejligt at se, at GSC Game World, der er studiet bag spillet, har bevaret mange af de elementer, der gjorde de oprindelige spil unikke. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl er nemlig ikke noget nemt spil, og der er fokus på mange andre elementer end blot gunplay, hvilket meget af markedsføringen af spillet ellers har fokuseret på. En markedsføring, der, hvis man skal være ærlig, ikke korrekt har fremvist, hvad spillet reelt er. Det er et spil, hvor man i højere grad skal tænke før man handler og prioritere sine gøremål for bedst muligt at udnytte de sparsomme ressourcer, man har.

En bekymring man kan have, er, at man kan opleve det, vi kan kalde “dead-saves,” hvor man kommer i en situation, hvor man har brugt for mange af sine ressourcer på et forkert tidspunkt, og da spillet undervejs gemmer automatisk, kan man komme til at stå i en situation, hvor det kan blive besværligt at gøre fremskridt i spillet, da man har malet sig selv op i et hjørne.

Sådan en situation kom Jørgen og jeg i, da vi havde benyttet for mange health-items og igen kom til skade, før vi nåede til et punkt i spillet, hvor det automatisk gemmer. Det betød, at jeg med alt for lidt liv tilbage skulle forsøge at kæmpe mig gennem et område i spillet, hvor der var mange menneskelige fjender. Efter en del forsøg lykkedes det dog, og som en positiv konsekvens blev jeg mere fortrolig med spillets gunplay, som jeg altså er ret vild med.

Da Jørgen og jeg blev modtaget af udviklerholdet, var det tydeligt, at den person, der satte os i gang med at spille, ikke var særligt interesseret i at tale med os. Men efterhånden som jeg kæmpede mig gennem spillet, hvilket indebar utallige forsøg og mange dødsfald, brugte vi længere tid på demoen, end udviklerne havde regnet med. Det fik spillets Lead Art QA og 3D Artist, Mykyta Balnov, til at dukke op bag os, hvor han fulgte vores spil med stor interesse.

Jørgen Bjørn, Mykyta Balnov og undertegnede. Foto: Jørgen Bjørn

Vi indledte en samtale med Mykyta, som i begyndelsen heller ikke virkede interesseret i at give et interview. Men mens jeg spillede, holdt Jørgen samtalen i gang, og det blev tydeligt, at Mykyta havde meget på hjerte. Han delte med os, hvor fantastisk det var at se folk spille et spil, der for ham personligt, og for hele holdet hos GSC Game World, betyder utroligt meget. Mykyta er en af de mange ukrainere, der har måttet forlade deres hjemland på grund af de forfærdelige forhold i Ukraine. For ham er S.T.A.L.K.E.R. 2 derfor ikke blot et spil, men et udtryk for mod og viljen til at kæmpe videre trods alle udfordringerne.

Mykyta delte også, at han personligt havde arbejdet på flere af de elementer, vi stødte på i spillet, og han var meget stolt af det produkt, som teamet har skabt.

Selvom vi stadig har meget til gode at opleve i S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, har vores førstehåndsindtryk været ganske positivt. Spillet er visuelt imponerende og styrer godt, og med Mykytas begejstring in mente, er det svært ikke at blive hyped på S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, der udkommer den 20. november på PC og Xbox Series X/S samt på Game Pass fra dag ét.

Lau Mellemgaard Eskildsen – Skribent & Anmelder


Lau er uddannet skolelærer med speciale i kulturfag, og er skribent på et af Danmarks største gaming-communities, Det Danske Gaming Forum. Fallout 3 ændrede hans liv, og lige siden har han haft en forkærlighed for action-RPG spil. Dystopiske narrativer har desuden hans store interesse, og han nyder at nørde rundt i gaming-verdenens eksistentialistiske fortællinger






© Copyright - arkaden.dk