Mest læste
Er der stadig bid i Nosferatu?
Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
Den første titel der dukker op i manges tanker, når de hører ordet “MOBA”, må utvivlsomt være Riot Games Esports mastodont; League of Legends. Det har taget hele verden med storm, og har stadig flere årlige turneringer med million dollar pengepræmier til de bedste spillere.
Men der er særligt en titel, der i min optik kan kæmpe med selv de bedste, her i blandt kan Dota 2 også nævnes, og det er det mytologisk baseret MOBA: Smite. De langt mere skillbaseret evner, og de mange fede guder man kunne spille, tiltalte mig en del mere end Legends, skønt jeg også har langt mange hundrede timer i det spil. Derfor var Gamescom en oplagt mulighed for mig at tage et interview med Alex Cantatore (executive producer på Smite 2), for at høre om denne “efterfølger”.
Den nuværende tilstand
Alex startede ud med at fortælle om spillets nuværende tilstand. De startede en lukket alpha-fase d. 27/8, hvor serverne ville være åbne 24/7, for at teste vandene og se spillernes reaktioner på de nye mekanismer og matchmacking algoritme, som spillet ville tilbyde.
Han kunne også oplyse, at startrådigheden for guder ville starte ud med 21 fra det tidligere Smite plus to nye, som der blev gået lidt dybere i detaljer med senere i interviewet. Jeg spurgte ind til holdets kreative proces, og hvordan de havde taget tidligere player-feedback ind i udviklingen for Smite 2.
Hertil svarede han, at fokus lå på at holde de to spil så tæt på hinanden som muligt, og i stedet for at tilføje helt nye spil-mechanics, der ikke hørte til i spillet, såsom muligheden for at bevæge sig vertikalt, fokuserede de mere på finpudsning af alt der allerede eksisterede.
Synergi fremfor dyb lore
Dernæst snakkede vi om synergien mellem de mange guder, og hvordan de kan supplere hinanden i hektiske 5v5 kampe. Alex kom ind på at Smite aldrig har været bundet af sin dybe lore. Hvor spil som League of Legends fortæller komplekse historier omkring dets karaktere og deres forhold til hinanden, satte Smite sig for at give spillere simple årsager til at vælge sin favorit gud, og derefter blot kaste sig ud i kampene- Hvad fungerer bedst i forhold til map og team-sammensætningen?
Mange af gudernes evner komplimentere hinanden i ren synergi, hvor, for eksempel, en gud som Ymir kan trænge fjenderne op i en krog med en velplaceret mur, for derefter at fryse dem og efterlade dem sårbare for ens eget holds angreb. Det har altid været den filosofi, som er bærende og gør valget af guder så engagerende i Smite.
Det er netop denne filosofi, som teamet fra Titan Forge ønsker at videreføre, samtidig med at der tilføjes flere mekanismer, der gør guderne brugbare på egen hånd.
Fornyelse i brugbarhed
Et eksempel på denne fornyelse, findes i en af de kommende nye guder, Hecate; Den græske gudinde for magi. Hun er i stand til at manipulere slagmarken med portaler, der kan åbne nye veje for holdkammerater, og skabe en ekstra dimension til kampene.
Jeg fik også lidt at vide om ændring i nogle af de gamle guders skillset, såsom Ymir, en af mine personlige favoritter, ville kunne bruge sin isvæg til at bevæge sig hurtigere omkring, fremfor kun til at blokere fjenders bevægelsesfrihed. Der ville også være fokus på at gøre diverse items mere komplimentære for diverse guder, så man ville kunne spille dem på forskellige måder.
Variation er livets salt
I Smite 2 vil der være større fokus på at give spilleren kontrol over ens spilstil. Den anden af de to nye “guder”, er Mordred, Arthurs uønskede søn, som er et glimrende eksempel på, hvordan forskellige builds kan være brugbare. For i hans tilfælde vil både et styrke-baseret build eller forsvars-baseret være lige brugbare, da hans abilities vil blive stærkere på den ene eller anden måde. Dette vil også være muligt for mange af de andre guder.
En anden spændende ny funktion, vil være interaktivitet med nogle af omgivelserne. Hvor det før kun være muligt at gå, stå og angribe i Smite, vil Smite 2 give spilleren mulighed for at klikke på visse ting i spillet, der så har en effekt på spillet. Her præsenteret Alex mig for ideen om en dør til spillets tidligere “mini bosser”, Fire Giant, som nu ville have en dør som indgang til kampen- Men det krævede at man var villig til at betale en told, her i form af liv, når man åbnede den.
Det tilføjer et ekstra lag taktik, når man skal planlægge sin rute i spillet, og hvad der også ville være nyt, var at nogle nye champions ville få ekstra evner, såsom Mordred med et “dropkick” for større at skabe større flow og ekstra kompleksitet.
Hvorfor Smite 2?
Slutteligt spurgte jeg Alex om meningen med Smite 2. Hvorfor lave et spil, der på mange måder minder om det oprindelige, men alligevel markedsføre det som et nyt produkt, når man bare kunne have lavet opdateringer? Her ligger meget af svaret i spillets ændring af design.
Smite er lavet i Unreal Engine 3, og føltes forældet på mange måder grundet dets efterhånden 10-årige levetid. For at redefinere deres egen formular, har Titan Forge sat sig i selen og skiftet mange af de gamle modeller og programmeringsmetoder ud med nyere. Heriblandt ligger nye items, lydeffekter og den omfattende ændring som medfølger, når man bevæger sig fra Unreal Engine 3 til Unreal Engine 5- Dette har teamet valgt, for at kunne følge med på konsolmarkedet, og give så mange spillere som muligt den bedst mulige oplevelse.
Ved spillets udgivelse vil det være muligt at købe et in-game Pass for $30, lige som i det første, for at få adgang til alle nuværende og fremtidige guder. Desuden vil gems fra Smite blive videreført, som kan bruges på skins og ekstra indhold i spillet.
Smite 2 vil udkomme i en F2P-version start 2025.
Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- The Blood of Dawnwalker Cinematic Trailer er lige landet, og den ser sprød ud!
- Plunderstorm vender tilbage til World of Warcraft
- Tidligere Bioware spildesigner langer ud efter Dragon Age: The Veilguard
- Ny trailer til Phantom Blade Zero snart!
- Stor patch til Path of Exile 2 denne uge!
- Skal vi synge et spil? – Musical er ikke et fy-ord
- Nintendo Switch 2 annonceres denne uge!
- Assassin’s Creed: Shadows nye udgivelses dato truet?
- Ghita Nørby 90 år: Her er hendes 10 mindst folkelige filmroller!
- Nyt og farverigt MOBA på vej fra Bungie
- Assassin’s Creed: Shadows hovedperson ikke længere Samurai på den japanske Steamside!
- Rygte: Advokat fra Nintendo konfronterer Genki omkring replika af Switch 2
- TP-Link Archer GE800 Router-anmeldelse – Kluntet og hurtig
- Metro Awakening-anmeldelse – En klaustrofobisk rejse ind i mørket
- Arkaden Podcast Anmelder – LEGO Horizon Adventures
- Nyt AAA PlayStation spil på vej fra nyt studie
- Freedom Wars Remastered-anmeldelse – Sci-Fi Monster Hunter
- Palisades-brandofferet Mel Gibson: “Min ‘Passion of the Christ’-efterfølger bliver en rejse til helvede!”
- The Elder Scrolls: Oblivion i retro udgave
- Marvel Rivals nomineret til Årets Onlinespil
- Store Xbox titler kan være på vej til flere platforme i 2025
- Dobbelt-Oscarvinders hjem brændt ned under Pacific Palisades skovbrande
- The Sims fylder 25 år: Ny Behind The Sims episode
- Vaiana-filmene indstillet for krav om idétyveri
- Atomfall får spritny trailer – Fallout møder S.T.A.L.K.E.R. i britisk atomkaos
- Void Crew-anmeldelse – En dejlig kaotisk og udfordrende rumrejse
- Sleeping Dogs film droppet!
- Alan Wake 2-instruktør: Remedy skal være den europæiske Naughty Dog
- Master Chief kan være på vej til Nintendo Switch 2 og PS5
- Kingdom Come: Deliverance 2-preview – Det tredje og sidste preview af middelaldersimulatoren
- Ny Square Enix-politik vil beskytte medarbejdere mod giftige fans
- Marvel Rivals Season 1 er nu online!
- Byg den klassiske Nintendo Game Boy i LEGO
- Game of Thrones-stjerne erstatter Ray Stevenson i anden sæson af Star Wars-serie
- Babygirl-anmeldelse – Pirrende forspil, minimalt klimaks
- Final Fantasy XIVs komponist er manden bag Kenny Omegas nye temamelodi!
- Assassin’s Creed Shadows udskudt igen!
- Xenoblade Chronicles X remaster-trailer bekræfter bonus-DLC!
- Xbox Developer Direct kommer den 23. januar – Hvad kommer vi til at se?
- Galaxy Quest 4K-anmeldelse – Knivskarp sci-fi-satire og en kærlighedserklæring til os nørder
- Fra YouTube til Arkaden: Lasse Vestergaard slutter sig til holdet
- Hvad viser NVIDIA frem til CES 2025? – Nye 50xx-grafikkort og en AI supercomputer
- Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist
- Fyringer i sigte hos Splash Damage
- Ny episode af Arkaden Podcast – Lasse Vestergaard bliver en del af Arkaden!
- Endnu et Nintendo Switch rygte: Er måneden afsløret foran udgivelse?
- Pokémon TCGP event er nu online!
- Rockstar Games står tilsyneladende fast på Grand Theft Auto VI-udgivelse i 2025
- Rygte: Den kommende Xbox udkommer med det nye Call of Duty som lanceringstitel
- Er livet fair, når hverken Anora eller Pigen med nålen modtager en Golden Globe?
- Er der stadig bid i Nosferatu?
- Rocksteady oplever angiveligt flere afskedigelser
- De værste spilskuffelser i 2024 – Skribenternes valg
- Hvad viser Sony frem til CES 2025? – PlayStations spil-IP’er skal opleves fra andre perspektiver
- Delta Force multiplayer-anmeldelse – Forsigtig taktik, som låner fra to havne
- Hvad viser Dell og Alienware frem til CES 2025? – Tandem OLED og nemme produktnavne
- Uannonceret remake styrker håbet til Oblivion rygter
- LG Smart TV er snart en Xbox
- Call of Duty Black Ops Cold Wars budget afsløret! 700 millioner dollars
- Ghost of Tsushima anime annonceret!
- Hvad viser Razer frem til CES 2025? – Luftkølet gamerstol og dock til din Steam Deck
- Rygte: Mass Effect 5 bringer seriens klassiske Paragon/Renegade-moralsystem tilbage
- Transformers One 4K-anmeldelse – Cybertron vækkes til live i Energon-klar 4K
- Horizon Zero Dawn og Helldivers bliver til film
- Astro Bot skraber priser til sig
- Årets mest ventede spil i 2025 – Skribenternes top 5
- Fra yt til nyt – Spil der burde remakes
- Ys Memoire: The Oath in Felghana-anmeldelse – Et eventyr der hører fortiden til
- Hvad viser HP og HyperX frem til CES 2025? – AI Computere og Smart Gaming Monitors
- Xbox’ Game Pass Quest kommer også til PC Game Pass
- Helldivers i nærkamp?
- Tidligere Star Wars-stjerne Jake Lloyd åbner op om mental sundhed og accept af skizofreni
- The Thing Remastered-anmeldelse – Fra frygt til frustration
- Studiet bag Stellar Blade forærer deres ansatte PS5 Pro konsoller som tak for titlens succes!
- Resident Evil 4 Remake bliver det hurtigst sælgende Resident Evil spil
- Nintendo Switch 2: Brug din Joy-Con som mus?
- To Filmfreaks på Eventyr – December måned
- True Lies Blu-ray-anmeldelse – En glimrende og fed action tur, som dog trækker ud
- Bioshock-skaber med dyster diagnose: AAA-spil er blevet for store til deres eget bedste
- Platinum Games fejrer 15 år med Bayonetta og lover nye overraskelser
- Arkaden Podcast Anmelder – Until Dawn (Remake)
- Beetlejuice Bettlejuice 4K-anmeldelse – En værdig og bedre efterfølger, end man kunne have troet
- Donald Trump som Captain America? Ikke i Marvel Rivals
- Minecrafts far er tilbage i udviklerstolen!
- Elden Ring Nightreign dropper en højtelsket tradition: slut med at efterlade beskeder til hinanden
- Assassin’s Creed møder Reverse: 1999
- Warhorse Studios sender Kingdom Come: Deliverance 2 ud til anmeldere en måned før udgivelsen
- Jason Schreier med vilde forudsigelser for 2025: Silksong udkommer, men GTA VI bliver udskudt til 2026
- Diablo 1 på Game Pass?
- Hell Let Loose: Gratis på Epic Games Store – men kun kortvarigt
- Horror-elementer i Intergalactic: The Heretic Prophet? Nye hints om Naughty Dogs næste spil
- Black Ops 6 møder kritik for Squid Game crossover
- Ubisoft puster liv i dødsdømte XDefiant
- Dune 4 på vej, men hvem instruerer?
- Robert Eggers klar med fem projekter efter Nosferatu
- Fantastic Four familien officielt annonceret til Marvel Rivals
- Ny Episode af Betacritic Podcast – Showgirls & Året der Gik: De 5 Bedste Film og Serier fra 2024
- PlayStation fremviser PS Plus titler for januar
- Rygte: Gamecube-klassiker gør comeback på Switch 2
- Det skal du se i biografen – januar 2025