Mest læste
Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
I hvilken rækkefølge skal du se Abernes Planet-filmene?
Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
Den første titel der dukker op i manges tanker, når de hører ordet “MOBA”, må utvivlsomt være Riot Games Esports mastodont; League of Legends. Det har taget hele verden med storm, og har stadig flere årlige turneringer med million dollar pengepræmier til de bedste spillere.
Men der er særligt en titel, der i min optik kan kæmpe med selv de bedste, her i blandt kan Dota 2 også nævnes, og det er det mytologisk baseret MOBA: Smite. De langt mere skillbaseret evner, og de mange fede guder man kunne spille, tiltalte mig en del mere end Legends, skønt jeg også har langt mange hundrede timer i det spil. Derfor var Gamescom en oplagt mulighed for mig at tage et interview med Alex Cantatore (executive producer på Smite 2), for at høre om denne “efterfølger”.
Den nuværende tilstand
Alex startede ud med at fortælle om spillets nuværende tilstand. De startede en lukket alpha-fase d. 27/8, hvor serverne ville være åbne 24/7, for at teste vandene og se spillernes reaktioner på de nye mekanismer og matchmacking algoritme, som spillet ville tilbyde.
Han kunne også oplyse, at startrådigheden for guder ville starte ud med 21 fra det tidligere Smite plus to nye, som der blev gået lidt dybere i detaljer med senere i interviewet. Jeg spurgte ind til holdets kreative proces, og hvordan de havde taget tidligere player-feedback ind i udviklingen for Smite 2.
Hertil svarede han, at fokus lå på at holde de to spil så tæt på hinanden som muligt, og i stedet for at tilføje helt nye spil-mechanics, der ikke hørte til i spillet, såsom muligheden for at bevæge sig vertikalt, fokuserede de mere på finpudsning af alt der allerede eksisterede.
Synergi fremfor dyb lore
Dernæst snakkede vi om synergien mellem de mange guder, og hvordan de kan supplere hinanden i hektiske 5v5 kampe. Alex kom ind på at Smite aldrig har været bundet af sin dybe lore. Hvor spil som League of Legends fortæller komplekse historier omkring dets karaktere og deres forhold til hinanden, satte Smite sig for at give spillere simple årsager til at vælge sin favorit gud, og derefter blot kaste sig ud i kampene- Hvad fungerer bedst i forhold til map og team-sammensætningen?
Mange af gudernes evner komplimentere hinanden i ren synergi, hvor, for eksempel, en gud som Ymir kan trænge fjenderne op i en krog med en velplaceret mur, for derefter at fryse dem og efterlade dem sårbare for ens eget holds angreb. Det har altid været den filosofi, som er bærende og gør valget af guder så engagerende i Smite.
Det er netop denne filosofi, som teamet fra Titan Forge ønsker at videreføre, samtidig med at der tilføjes flere mekanismer, der gør guderne brugbare på egen hånd.
Fornyelse i brugbarhed
Et eksempel på denne fornyelse, findes i en af de kommende nye guder, Hecate; Den græske gudinde for magi. Hun er i stand til at manipulere slagmarken med portaler, der kan åbne nye veje for holdkammerater, og skabe en ekstra dimension til kampene.
Jeg fik også lidt at vide om ændring i nogle af de gamle guders skillset, såsom Ymir, en af mine personlige favoritter, ville kunne bruge sin isvæg til at bevæge sig hurtigere omkring, fremfor kun til at blokere fjenders bevægelsesfrihed. Der ville også være fokus på at gøre diverse items mere komplimentære for diverse guder, så man ville kunne spille dem på forskellige måder.
Variation er livets salt
I Smite 2 vil der være større fokus på at give spilleren kontrol over ens spilstil. Den anden af de to nye “guder”, er Mordred, Arthurs uønskede søn, som er et glimrende eksempel på, hvordan forskellige builds kan være brugbare. For i hans tilfælde vil både et styrke-baseret build eller forsvars-baseret være lige brugbare, da hans abilities vil blive stærkere på den ene eller anden måde. Dette vil også være muligt for mange af de andre guder.
En anden spændende ny funktion, vil være interaktivitet med nogle af omgivelserne. Hvor det før kun være muligt at gå, stå og angribe i Smite, vil Smite 2 give spilleren mulighed for at klikke på visse ting i spillet, der så har en effekt på spillet. Her præsenteret Alex mig for ideen om en dør til spillets tidligere “mini bosser”, Fire Giant, som nu ville have en dør som indgang til kampen- Men det krævede at man var villig til at betale en told, her i form af liv, når man åbnede den.
Det tilføjer et ekstra lag taktik, når man skal planlægge sin rute i spillet, og hvad der også ville være nyt, var at nogle nye champions ville få ekstra evner, såsom Mordred med et “dropkick” for større at skabe større flow og ekstra kompleksitet.
Hvorfor Smite 2?
Slutteligt spurgte jeg Alex om meningen med Smite 2. Hvorfor lave et spil, der på mange måder minder om det oprindelige, men alligevel markedsføre det som et nyt produkt, når man bare kunne have lavet opdateringer? Her ligger meget af svaret i spillets ændring af design.
Smite er lavet i Unreal Engine 3, og føltes forældet på mange måder grundet dets efterhånden 10-årige levetid. For at redefinere deres egen formular, har Titan Forge sat sig i selen og skiftet mange af de gamle modeller og programmeringsmetoder ud med nyere. Heriblandt ligger nye items, lydeffekter og den omfattende ændring som medfølger, når man bevæger sig fra Unreal Engine 3 til Unreal Engine 5- Dette har teamet valgt, for at kunne følge med på konsolmarkedet, og give så mange spillere som muligt den bedst mulige oplevelse.
Ved spillets udgivelse vil det være muligt at købe et in-game Pass for $30, lige som i det første, for at få adgang til alle nuværende og fremtidige guder. Desuden vil gems fra Smite blive videreført, som kan bruges på skins og ekstra indhold i spillet.
Smite 2 vil udkomme i en F2P-version start 2025.
Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder
Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.
- Smider historisk bombe: Denne film bliver James Camerons næste
- Overwatch 2 kommer til Game Pass: Her er, hvad du kan se frem til
- Spottede du Pilou Asbæk i Stephen King-traileren til Salem’s Lot?
- Diablo IV runder en milliard dollars i indtjening
- Unknown: Awakening 9-preview – Et spændende univers med haltende gameplay
- Sony har indgået kontrakt med AMD til PlayStation 6, hævder rapport
- The Haunting vender tilbage til Call of Duty i sæson 6
- Space Marine 2 får Horde Mode – Men først i 2025
- Michael B. Jordan klar til at instruere og spille hovedrollen i ny version af The Thomas Crown Affair
- Arkaden Podcast anmelder – Astro Bot
- Elizabeth Olsen klar til at vende tilbage som Scarlet Witch – på én betingelse
- Død over deepfake-porno: En snak med Marie Watson og Melina Ebbesen Jellesmark
- Jaws 4: The Revenge 4K-anmeldelse – En tandløs hajfilm
- Død over deepfake porno-anmeldelse – En dokumentar som får dig til at tabe kæben af chok
- The Exit 8-anmeldelse – P.T.’s spirituelle lillebror
- Arkaden til Gamescom 2024- Squirreled Away
- Edge of Sanity-anmeldelse – En rejse ind i galskaben
- DEATHSPRINT 66-anmeldelse – Intens racer til fods, har ikke nok at byde på
- Hele arbejdsstyrken hos Annapurna Interactive har sagt op!
- Farewell North-anmeldelse – Sorgen ved at komme videre
- Arkaden til Gamescom 2024 – Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed-preview
- Suk, stadig ingen Spider-Man i spritny Venom 3-trailer
- Ace Attorney Investigations Collection-anmeldelse – Mesterlige mordmysterier
- Ny Episode af Betacritic Podcast- Speak No Evil, Late Night with the Devil, Rebel Ridge
- Flappy Bird gør comeback efter 10 års fravær
- Pokémon-kort til 70.000 dollars stjålet under røveri i Japan!
- Caravan SandWitch-anmeldelse – Hvis Mad Max var wholesome
- Core Keeper-anmeldelse – Et hyggeligt survival
- Efter et udfordrende første år: Payday 3’s director mister sin post
- Hans Zimmer kommer til Danmark
- Årets vildeste biograf oplevelse med IMAX
- I hvilken rækkefølge skal du se Motorsavsmassakren? (50 års jubilæumsudgivelse i biografen)
- Ny stor fyringsrunde hos Xbox!
- Tactical Breach Wizards-anmeldelse – at smide folk ud af vinduet har sjældent føltes så godt
- Star Wars-skandale: Sagsøgt for digital genskabelse af Peter Cushing
- Se den frække Spermageddon-trailer af folkene bag Folk og røvere i Kardemomme by
- Speak No Evil-anmeldelse – Remake holder ikke tungen lige i munden
- Xbox genindfører venneanmodninger!
- Fortnite, Roblox og Pokémon anmeldt for manipulation af børn
- Vogter-anmeldelse – En sikker dansk thriller, der ikke bringer noget nyt til bordet
- Beetlejuice Beetlejuice-anmeldelse – Tim Burton sikrer årets Halloweenfest i en nostalgisk 2’er, der overgår originalen
- Joker: Folie à Deux banket til hakket plukfisk af spansk mesterinstruktør
- September på Playstation Plus – Hvad kan du se frem til?
- Black Myth: Wukong-anmeldelse – Action i Orienten
- Ny episode af Arkaden Podcast- PS5 Pro får massiv kritik!
- PlayStation 5 pro er offentliggjort og folk er ikke glade!
- Elsewhere Entertainment arbejder på genredefinerende narrativ drevet AAA titel!
- Vild med Assassin’s Creed? Bliv klar til Shadows med nyt gaming-gear fra spillet
- Black Ops 6 er den største beta nogensinde
- Call of Duty Black Ops 6 udgives uden early access
- Dead Ends er nu på Steam: KeyQuest Studios indie-drøm bliver virkelighed
- Silent Hill 2 Remake træder ud af tågen med lang gameplay video
- Det er ikke grådige virksomheder der er skyld i massefyringerne i spil industrien påstår tidligere Sony Præsident!
- Langt om længe: Spændende nye Spider-Man-nyheder
- Yars Rising-anmeldelse – Metroidvania sponsoreret af Atari
- Bungie annoncerer nye tiltag til Destiny 2 med nyt roadmap
- Antstream Arcade på PlayStation 5-anmeldelse – En nostalgisk rejse gennem 1300 retro-spil
- Baldur’s Gate 3 patch tilføjer officielt mods
- AceZone A-Spire Wireless-anmeldelse – Udnyttet til perfektion
- James Earl Jones, den ikoniske stemme bag Darth Vader, er gået bort
- Nye features til EA Sports FC 25 – Kvinder i karriere mode, eksklusive klubsamarbejder og legendariske spillere
- Diablo IV: Sæson 5-anmeldelse – Helvede er tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Exoborne-preview
- Ny Countdown-trailer til Venom: The Last Dance
- DrLupo tager afstand fra Dr Disrespect trods fans’ kritik
- Days Gone forfatter er vred over Deek’s inklusion i Astro Bot
- Astro Bot-kreditering peger på potentielle DLC-cameo-bots
- Heaven 17’s Martyn Ware udstiller nærige Rockstar på X!
- Lollipop Chainsaw RePop-anmeldelse – Motorsavsmassakre i lårkort
- Twilight vender tilbage: Netflix lancerer ny animeret serie baseret på Midnight Sun
- Arkaden Podcast anmelder – Star Wars Outlaws
- State of Play og stor annoncering fra PlayStation skulle være nær
- Den animerede antologiserie Secret Level beholder efter sigende Concord-episode
- The Batman 2: Pingvinen vender tilbage, men vi ser ingen Gentleman Ghost
- Harry Potter: Quidditch Champions-anmeldelse – Fortryllende sport, men stadig tung i kosten
- Netop udgivet! Udvidelser på vej til Astro Bot
- Dr. Disrespect tilbage på skærmen – forklarer sin side af sagen
- Hylende fed Wolf Man-trailer ude nu!
- Arkaden til Gamescom 24 – Floatopia-preview
- Transformers: Galactic Trials – Et nyt kapitel i den ikoniske franchise
- Rygte: PlayStation 30 års jubilæumslogo afslører PS5 Pro
- Astro Bot topper listen på Metacritic
- Warhammer 40.000: Space Marine 2-anmeldelse – Et flot og utrolig blodigt mesterværk
- Astro Bot-Anmeldelse – Platformgenrens nye mester
- To mulige udvidelser er angiveligt på vej til Black Myth: Wukong
- Drew Barrymore vender tilbage til horror-genren i ny Smile 2-trailer
- Mega-stjerner i kø for rollen som Hal Jordan
- Hogwarts Legacy-opfølger er en stor prioritet for Warner
- Denne videospilfilm ser endnu dårligere ud end Borderlands: Tør du se teaseren?
- World of Warcraft: The War Within-anmeldelse – Forsigtige skridt mod nye tider
- Anmelderne kalder Joker: Folie à Deux for ‘en kedelig, tynd, rodet og livløs efterfølger.’
- Ny episode af Arkaden Podcast – Concord: Det største flop i PlayStations historie!
- Phil Spencer og Xbox holdet med håndsrækning til Enotria: The Last Song udvikleren
- Star Wars Outlaws bummert! Spillere må slette deres gemte filer
- PlayStation 2 er blevet tilføjet til Japans Future Technology Heritage-register
- Nye titler kommer til Game Pass: September 2024
- Destiny kommer til mobil!
- Concord – Den store Sony fadæse trækkes tilbage
- Arkaden til Gamescom 24 – Woodo & The Occultist-preview
- Concord er skoleeksemplet på en fiasko