Ad Banner
Ad Banner

Førstehåndsindtryk

Arkaden til Gamescom 24 – Yars Rising-preview

Af Kasper Pedersen
1 september, 2024

Skaberne af Shantae-serien kunne til dette års Gamescom vise frugterne fra et spændende Atari-samarbejde - Som vi har fået lov til at dække

Studiet Wayforward er nok mest kendt for den farverige platform/Metroidvania Shantae-serie, men har også været involveret i udviklingen af blandt andet Bloodstained: Ritual of the Night og ansvarlig for genoplivning af klassikere som Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp.

Derfor var det enormt spændende for mig, på vegne af arkaden, at få prøvet deres nyeste projekt; Yars Rising samen med instruktøren bag, James Montagna. Det førte til små 25 minutter hvor jeg ikke bare fik indblik i selve spillet, men også et lille indtryk af udviklingen bag og samarbejdet med Atari.

James Montagna fra Wayforward kunne stolt vise Yars Rising frem til dette års Gamescom. Foto: Kasper Pedersen/Arkaden

Et retro-inspireret projekt

James startede ud med at fortælle om inspirationen bag spillet, og hvordan samarbejdet med Atari har givet dem en masse muligheder for udviklingen. Yars Rising er ment som nyfortolkning af et klassisk Atari spil fra 1982, kaldet Yar’s Revenge, som var det bedst sælgende spil på Atari 2600.

Inspirationen kommer særligt til udtryk i spillet måde at fremvise historien på med tegneserie lignende billeder, der var en stor ting tilbage fra Yar’s Revenge, da det var en af de første spil til at have en dedikeret historiebaseret manual. Men det kom også særligt til udtryk i nogle af spillets andre elementer.

Yars Rising byder på masser af metrodvania-gameplay i en futuristist kontekst. Foto: Kasper Pedersen/Arkaden

Metroidvania for alle aldre

Man starter ud som hackeren Emi Kimura, der hacker sig ind i en stor konglomerats computere, for at finde noget ukendt data, som hun er blevet betalt for. Dette mislykkedes dog og i traditionel 2D-Metroidvania stil, skal man forsøge at flygte fra virksomheden, der er beskyttet af diverse vagtrobotter.

Som et Metroidvania startede jeg ud med alle de basale elementer. Man kan kravle og snige sig gennem de mange gange, men også hoppe på diverse platforme, for at komme højere op i blandt andet ventilationsskakte når man skal undgå de aggresive fjender.

Det var meget ligetil at starte med, men som jeg bevægede mig gennem demonstrationen, kom der også muligheder for at skyde og bruge specielle evner, som tog klar inspiration fra Mega Man-spillene.

Gennem historien får man også mulighed for at hacke sig til nye teknikker. Foto: Kasper Pedersen/Arkaden

Kulturel inspiration

Ved hver evne som man låser op for, var der også en lille transformationsscene, som James kunne fortælle var bare et af mange inspirationstræk, som de havde fra blandt andet Japan. Dette var også meget klart i spillets grafiske stil, der bød på meget farverige, storøjede karakterer, hvis personlighed skinnede klart igennem det glimrende stemmeskuespil.

Snakken faldt også lidt ind samarbejdet med Atari, hvor særligt arbejdskulturen blev taget op til diskussion. Vi oplever ofte at store firmaer overrumpler de små, når det kommer til beslutningstagning, dog kommer der flere og eksempler på det stik modsatte.

Det var også tilfældet her. James fortalte ivrigt om hvordan Atari havde hjulpet dem med udviklingen, uden at underminere deres egne beslutninger eller pådutte dem ting, som de ikke ville have med selv. Nogle af de klare indtryk fra Atari’s side kom i form af diverse minispil, som man skulle klare for at åbne døre og få nye evner, men også fjendedesignet samt bosserne.

Atari-inspirationen var meget klar i diverse minispil, når man skulle hacke sig gennem de mange konsoller. Foto: Kasper Pedersen/Arkaden.

Passioneret teamwork

Det var klart at James var meget passioneret omkring spillet – Men det skal ikke underminere resten af teamet fra Wayforward’s indsats. Teamet bag grænser sig til lidt over de 30 mennesker, og med en udviklingstid på små 2 år, var jeg imponeret over, hvordan de havde formået at fange en flydende og velfungerende følelse af at spille et Metroidvania. En følelse, der højst sandsynligt kommer fra mange års erfaring og kærlighed til genren.

Til slut fik jeg lov til at prøve en bosskamp, hvor designet var inspireret af endnu en Atari-klassiker ved navn Missile Command. Her kom spillets glimrende soundtrack virkelig til live, og James beskrev stolt denne del som et af Wayforwards mest ambitiøse, grundet dets store variation på tværs af forskellige kulturer.

Efter mødet kunne jeg forlade lokalet med overbevisningen om, at Yars Rising bliver endnu en glimrende titel for det lille hold. Gameplay føles solidt, soundtracket var fantastisk og karaktererne charmerende, skønt de manglede lidt finesse i animationerne. Om spillet får den samme positive kritik, må vi vente og se til det udkommer på godt og vel alle platforme, den 10 september.

Kasper Pedersen – Skribent & Anmelder


Kasper har en kandidatgrad i Corporate Communication, hvor han specialiserede sig inden for tekstforfatning og hjemmesidedesign. Har tidligere været anmelder og skribent hos Pixel.tv i to år. Har en stor kærlighed for alt japansk underholdningskultur, såsom anime og JRPG. Nyder også et godt Survival Horror-spil, der bygger på atmosfæriske gys fremfor tarvelige jump scares.




© Copyright - arkaden.dk