Ad Banner

Nyheder

Assassin’s Creed: Shadows parkour elementer fremvist

Foto: Ubisoft

Af Nikolaj Mosegaard
8 januar, 2025

Assassin's Creed: Shadows sætter nye standarder for parkour elementer

Assassin’s Creed: Shadows er kun en lille måned herfra med udgivelsesdato den 14. februar. Ubisoft tager os denne gang til det feudale Japan, hvor spillets to protagonister, Naoe og Yasuke, skal samarbejde under en hærgende borgerkrig. Spillet har haft sine udfordringer i form af både en udsættelse og kritik fra japanske grupper, der mener, at spillet lider under historiske unøjagtigheder og en mangel på forståelse af den japanske kultur.

Men det er heldigvis ikke det, som vi skal bruge tiden på denne gang – for Ubisoft har nemlig fremvist spillets parkour-elementer i et Overview. Lad os dykke ned i det!

Grundlæggende styring:

Tilbagevendende spillere vil bemærke, at der er foretaget justeringer i styringen sammenlignet med de nyeste Assassin’s Creed-titler, da knapperne til at dukke sig og undvige har byttet plads. Ifølge Simon, som er Associate Game Director på Assassin’s Creed Shadows, er dette en enkel, men vigtig ændring i forhold til de nye tilføjelser såsom liggende stilling og nye dodge mechanics.

– Denne nye kortlægning adskiller også standskift (f.eks. stående, hukende, liggende) fra parkour, hvilket sikrer, at du kan bruge alle stillinger uden at falde ned fra et tag, når du ikke ønsker det, skriver Associate Game Director på Assassin’s Creed Shadows, Simon på Ubisofts hjemmeside.

Foto: Ubisoft

Grundlæggende Parkour:

De nye dodge mechanics fører direkte til parkour, og nogle af de nye bevægelser inkluderer akrobatiske undvigelser over rækværk, ud-af-vindue-spring eller nye lydløse nedfald.

Parkour op har været en del af Assassin’s Creed længe, og Shadows ser ikke ud til at være en undtagelse. Med parkour-op vil protagonisterne Naoe eller Yasuke hoppe eller løbe op ad en væg eller et objekt. Hver karakter har deres egne parkour-bevægelser; Naoe kan springe længere og nå højere op end Yasuke.

Recovery roll:

For at kompensere for eventuelle spring fra højder, der kan sætte dig i fare, kan du udløse Igan Recovery Roll ved at trykke på undvige/parkour ned-knappen, når du lander fra store højder. Dette gør det muligt for Naoe at udføre en landingsmanøvre, der blødgør slaget og reducerer støj fra en ellers hårdere landing.

Video: Ubisoft

Parkour ned:

Nu hvor dodge mechanics er inkorporeret i parkour-flowet, vil spillere kunne klatre sig smidigt ned fra bygninger i hendes karakteristiske nedstigningsevner. Ved at holde undvige-knappen nede bevæger Naoe sig til det sikreste punkt under sig, med dette undgår man fald fra højder og unødvendig støj.

Video: Ubisoft

Sprint mechanics:

Naoe er den hurtigste assassin til fods, Ubisoft har kreeret. Hun gør det muligt at skabe stor distance eller indhente næsten enhver fjende, hun møder, hvorimod Yasuke er langt mere tung i kroppen og har svært ved at komme op i fart. Sprint åbner op for nye muligheder for begge karakterer:

Sprint dodge:

Unikt for Naoe er, at hun har evnen til at udføre et sprint dodge. Hun har muligheden for et udvidet spring over objekter, der er mindre end hende selv, samtidig med at hun undgår indkommende skade. Dette er meget nyttigt, hvis man flygter fra fjenders projektiler.

Video: Ubisoft

Automatisk skuldertackling:

Møder man en sprintende Yasuke, vil man opleve et godstog af muskler, som brager ind i fjender og vælter dem omkuld. Yasuke vil også kunne passere gennem visse objekter, der står i vejen for ham, lidt mindre elegant end Naoe.

Gribekrogen:

Naoe er bevæbnet med en gribekrog, som skal sikre lettere vertikal opstigning og mulighed for krogsvingning fra bygning til bygning eller fra træ til træ. Naoe kan desuden løbe op ad ikke-klatrevenlige vægge for at kaste sin gribekrog til toppen for at nå nye højder.

Video: Ubisoft

Avancerede parkour-bevægelser:

Både Yasuke og Naoe kan udføre retningsbestemte undvigelser, mens de bevæger sig i knælende stilling, og dermed dække mere terræn hurtigere og undgå potentielle angreb. Dog er Naoe igen mere let på tå her fremfor Yasuke, da hun har adgang til liggende retningsbestemte undvigelser, der tillader hende at rulle fremad, fra side til side eller glide bagud, hvilket udvider hendes undvigelsesmuligheder og mulighed for nedlægning af fjender.

Video: Ubisoft

Kontrasten mellem Yasuke og Naoe har gjort, at der skal findes alternative veje gennem spillets terræn. Simon gør det klart, at “Ubisoft har gjort sig umage med at skabe interessante parkourveje for begge protagonister.” Med gribekrogen kan Naoe infiltrere enhver japansk fæstning, og med Yasukes brutale styrke vil portvagter gøre klogt i at flytte sig, før han kommer sprintende.

Er du også spændt på, at Ubisofts næste store mastodont udkommer, eller frygter du, at skuffelsen rammer ligesom sidste års udgivelser Star Wars: Outlaws og Skull and Bones?

Om skribenten:

Nikolaj Mosegaard – Skribent & Anmelder


Nikolaj er en passioneret mand inden for spilverdenen, film og ikke mindst diverse serier. Med et bredt vingefang dykker han gerne ned i både stærke historiedrevne spil, såsom Uncharted, The Last Of Us og Assassin’s Creed, men sætter også gerne kløerne i det competitve og grindbaserede gameplay – specielt Call Of Duty. Han har en stor forkærlighed for Ubisoft-spil – ja nogen ville kalde det fanatisk.





© Copyright - arkaden.dk